چهارمین نشست تخصصی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با دبیری حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جلال حسینی در نوبت عصر روز دوشنبه 24 اردیبهشت و همزمان با روز نخست برگزاری این کنگره با موضوع «بن مایه ها و نظریه های عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی» در اولین روز کنگره برگزار شد.

مبنای عدالت در سیره امام رضا (ع) کرامت انسانی است

در این نشست استادان و کارشناسان اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم روشن ضمیر استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر محمود ملکی استاد پژوهشکده علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاز امام جماعت مسجد التوحید بوینس آیرس، آرژانتین (مجازی) و دکتر صباح کاظم بحر العامری استاد دانشگاه المستنصریه عراق دیدگاه هایشان را با حاضران در میان گذاشتند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم روشن ضمیر، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این  نشست به موضوع مقاله خود، با موضوع« عدالت ورزی با مخالفان و دگر اندیشان در تعالیم تمدنی امام رضا (ع)» پرداخت و گفت: تا کنون آموزه های رضوی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اما ویژگی های سیره رضوی با رویکرد تمدنی ابعاد مختلف دارد. 

وی با اشاره به آیات قرآن در زمینه عدالت افزود: قرآن کریم برقراری عدالت را مهم ترین رسالت انبیا معرفی می کند، قرآن اهمیت عدالت را در تعارض منافع مطرح می کند، آنچه در قرآن تاکید شده عدالت با دوستان نیست، بلکه رعایت انصاف با مخالفان است. 

ابراهیم روشن ضمیر همچنین بیان کرد: عدالت ورزی بر اساس تعالیم اسلامی در جامعه انسان را به سمت پیشرفت سوق می دهد.

وی درباره «مخالفان»  و «دگراندیشان» که در مقاله خود به آن پرداخته است، توضیح داد: منظوراز مخالفان، افراد و جریانی  است که  مخالف اسلام است و مراد از «دگراندیشان» کسانی هستند که جزو پیروان اهل بیت هستند، اما برداشت مخالف دیدگاه اهل بیت دارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای پرداختن به عدالت ورزی در تعالیم رضوی، باید هندسه عدالت را بررسی کنیم.

حجت الاسلام روشن ضمیر تصریح کرد: در سیره امام رضا (ع) مبنای عدالت، کرامت انسانی است.

وی در ادامه به سبک زندگی امام رضا در گفتگو با مخالفان‌شان پرداخت و گفت: در مناظرات حضرت رضا با مخالفان،اول رعایت ادب با مخالفان مطرح است. 

حجت الاسلام روشن ضمیر ادامه داد:امام رضا (ع) هیچگاه به سخره نگرفت، در مناظره تحقیرنمی کردند و حتی با آنان به ملایمت پاسخ می دادند، سخن مخالفان را قطع نمی کردند، در مقابل مخالفانشان با حفظ آرامش بودند از محکوم و تندی کردن با مخالفان پرهیز می کردند. 
این استاد دانشگاه همچنین در بخشی از سخنانش تاکید کرد: البته باید توجه داشت، مسلمان حقوقی دارند که مخالفان از آن محرومند. مقتضای عدالت و آزادی این است که مخالفان اصل توطئه و براندازی را نداشته باشند و ما نیز اجازه هرکاری را ندهیم. در همه جهان، مخالفان، فریب و دقلکاری اگر نیتشان باشد به آنها اجازه فعالیت داده نخواهد شد.

حجت الاسلام روشن ضمیر در پایان تاکید کرد: عدالت در برابر مخالفان، به معنای دادن منافع به مخالفان نیست.
 

حکومت الله، مادر عدالت است 

در ادامه احجت الاسلام عبدالکریم پاز،امام جماعت مسجد بوینس آیرس آرژانتین  که در این نشست به صورت مجازی حضور داشت، اظهار کرد: به گفته امام علی (ع)، عدالت، هرچیزی را در جای خود قرار دادن است. مادر عدالت هرچیزی را در جای خود قرار می دهد و حکومت الله مادر عدالت است. حکومت خدا توسط نماینده خدا که امامان هستند اجرا می شود تا عدالت در جامعه بسط پیداکند.

حجت الاسلام عبدالکریم پاز با بیان اینکه اصل عدالت یعنی هرچیزی نظمی داشته باشد، گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که منتظر نماینده خداوند هستیم و حضرت مسیح، در دوره ای که سرشار از سرکوب و ظلم هست، خواهد آمد و جمهوری ایران نمونه‌ای از حکومتی مسیح است.

وی با بیان اینکه تاریخچه از دوران امام رضا(ع) که در دوره حکومت مامون، مجبور شد ولیعهدی را بپذیرد، افز.د: مامون به شیوه غلط می خواست ولیعهدی را به امام رضا(ع) بدهد، هدف اصلی مامون این بود که از امام رضا(ع) برای منافع خود استفاده کند که عین بی عدالتی است؛ امام رضا(ع) نقشه های مامون را نقش برآب کرد و تحت لوای حکومت سرکوب نرفت و با نقشه های شوم مامون وارد بازی نشد، او در جایگاه دانشمند قرار گرفت و نشان داد مامون، خلیفه درستی، برای حکومت نبوده است.

عبدالکریم پاژ با اشاره به تاریخ آمریکای لاتین افزود: انواع بی عدالتی را آمریکای لاتین تجربه کرده است و حالا که به این شرایط رسیده است، زمینه فراهم شده است که افراد به دنبال عدالت و ایده های عدالت محور، برآمده از اسلام، بروند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.