وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از بانک‌های خصوصی به دلیل خودداری از مشارکت در طرح های مسکن و ارائه تسهیلات به مردم از بانک مرکزی و دولت خواست به این موضوع ورود کرده و این بانکها را وادار به اجرای تعهداتشان کنند.

وزیر راه و شهرسازی: عملکرد بانک‌های خصوصی کماکان در طرح نهضت ملی مسکن صفر است

مهرداد بذر پاش امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا از کشور در تا ۲۶ اردیبهشت ماه گفت: تمامی تعاملات بین‌المللی به‌ویژه مذاکرات منطقه‌ای ما در راستای این موضوع است و همچنین توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیرساخت‌های مربوط به ترانزیت هم به جد در دستور کار دولت قرار دارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه قرارداد تجهیز و بهره‌برداری ۱۰ ساله فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با یک شرکت هندی انگیزه برای سرمایه‌گذاری طرفین را افزایش داد، یادآور شد: این قرارداد آقای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند شخصاً پیگیری می‌کرد و قرارداد بسیار راهبردی محسوب می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این قرارداد در گذشته به صورت موقت، مرتب تمدید می‌شد و این انگیزه را از شرکت‌های هندی برای سرمایه‌گذاری گرفته بود؛ این قرارداد در دو روز گذشته میان شرکت هندی و مجموعه بندر شهید بهشتی چابهار به امضا رسید و انگیزه طرفین را برای سرمایه‌گذاری افزایش داد.

اختیارات جدید استانها برای تعیین نرخ اجاره مسکن

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تدابیر دولت و وزارت تحت امر او برای مدیریت بازار اجاره بها ی مسکن با اشاره به تصویب قانون جدید در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط رییس‌جمهور به وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مسوول، گفت:  برای اولین بار است که ما یک قانون برای مدیریت اجاره در استان‌های کشور خواهیم داشت و دولت می‌تواند با مصوبه شورایعالی استان‌ها سقف اجاره تعیین کند.

بذرپاش  گفت: بنا بر این قانون و اختیارات جدید اگر در استانی، تورم بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای مسکن استان می‌تواند از ۵۰ درصد تورم تا حداکثر ۱۰۰ درصد آن میزان تورم نسبت به قراردادن سقف اجاره اقدام کند.

وی اضافه کرد: این قانون دست دولت را برای مداخله بیشتر در بازار باز می‌کند که بتوانیم امسال یک بازار آرامتری را شاهد باشیم. ضمن اینکه بخش دیگر این قانون ساماندهی سکوهای مجازی برای مدیریت بازار است و بخش دیگر آن، نظام‌مندتر کردن مداخله‌گران در بازار مسکن و اجاره است که امیدواریم بتوان این کار را انجام داد.

وی راه اندازی سامانه خودنویس را از اقدامات موثر دیگر در حذف واسطه‌ها خواند و گفت: این سامانه می‌تواند تاثیر خوبی بر کاهش هزینه تمام شده مسکن و اجاره داشته باشد.

عملکرد بانک‌های خصوصی در نهضت ملی مسکن کماکان صفر است

بذرپاش در عین حال عملکرد بانکها در زمینه تسهیلات ودیعه مسکن را کم  عنوان کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اینکه عملکرد نزدیک به صفر بانک‌های خصوصی در این زمینه که او سال قبل از آن انتقاد کرده بود برطرف شده یا نه؟ تصریح کرد: خیر این مسئه و معظل هنوز برطرف نشده و متاسفانه بانکهای خصوصی کمترین مشارکت را در نهضت ملی مسکن  دارند که هم بانک مرکزی و وزارت اقت صاد باید این موضوع را پیگیری و حل کنند، به ویژه اینکه همین امروز هم رئیس جمهور بر این مسئله تاکید داشتند

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.