یک نماینده مجلس: ما قانون واردات خودرو را با هدف تنظیم تراز تولید تصویب کردیم که در کاهش مصرف سوخت نیز اثر دارد. باید انگیزه ای را برای خودرو ساز ایجاد می‌کردیم تا خودرویی تولید کند که میزان مصرف انرژی‌اش استاندارد باشد؛ اما موفقیت کامل هم در بحث واردات خودرو حاصل نشد.

واردات خودرو به قصد ترغیب خودروسازان به تولید خودرو استاندارد انجام شد ولی واردات با موفقیت انجام نشد

پرویز محمد نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس در رابطه با ناترازی انرژی در کشور، گفت: ناترازی منفی قابل ملاحظه ای در حوزه انرژی خصوصا بنزین داریم که خطر بزرگ برای کشور است. یکی از مباحثی باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث مدیریت مصرف است؛ یکی از راهکارهای مدیریت مصرف هم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا سوخت جایگزین بنزین است که متاسفانه در این مورد اقدامات مهمی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به واردات خودرو و تاثیر آن بر بهبود مصرف خودروهای مصرفی در داخل کشور، بیان داشت: ما قانون واردات خودرو را با هدف تنظیم تراز تولید خودرو تصویب کردیم چراکه تعداد نیاز ما با تعداد تولیدمان همخوانی ندارد که باعث افزایش قیمت خودرو شده است و در کاهش مصرف سوخت نیز اثر دارد. باید انگیزه ای را برای خودرو ساز ایجاد می‌کردیم تا خودرویی تولید کند که میزان مصرف انرژی‌اش استاندارد باشد؛ اما موفقیت کامل هم در بحث واردات خودرو حاصل نشد.

محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خصوصی سازی خودروسازها، اظهار داشت: البته صحبت من به این معنا نیست که به دو خودرو ساز مانند سابق اعتبارات آنچنانی از صندوق توسعه بدهیم چراکه انحراف در حوزه مالی در کشور ما زیاد است؛ بنابراین یکی از سازوکارهای اساسی، بحث خصوصی سازی است؛ یعنی دولت نباید در مدیریت خودروسازها دخل و تصرف کند. بسیاری از بنگاه های اقتصادی ما که به صورت خصوصی مدیریت می شوند، بسیار موفق هستند که نمونه آن« گروه خودروسازی بهمن» است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از اقدامات مهم دولت، مدیریت مصرف در حوزه انرژی است که تا چند سال آینده مدیریت مصرف کاملا تحت کنترل دولت قرار خواهد گرفت و هرکسی به هر مقداری که بخواهد نمی تواند استفاده کند؛ یا مثلا برای گروه های اقتصادی بزرگ و کارخانجات بسیار بزرگ و خصوصا آنهایی که انرژی بر هستند، قاعده‌ای طراحی خواهد شد.

محمدنژاد در ادامه این مصاحبه در خصوص دوگانه سوز کردن خودروها، گفت: زمانی که ما مازاد تولید گاز داشتیم، همه به سمت دوگانه سوز کردن خودروها رفتیم. چراکه هم در کنترل آلودگی موثر بود و جایگزین بنزینی بود که در تولید آن مشکل داشتیم و باید در وضعیت فعلی نیز هزینه فایده شود تا ببینیم به این سمت باید حرکت کنیم یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.