شبکه های اجتماعی

  • رسانه‌های بیگانه چگونه در فضای مجازی عملیات می‌کنند؟

    موشن گرافیک

    رسانه‌های بیگانه چگونه در فضای مجازی عملیات می‌کنند؟

    رسانه‌های غربی با هدف آسیب رساندن به کشورهای دیگر به وجود آمده‌اند و با سرمایه‌های کلانی که برای ساخت اکاذیب در نظر گرفته‌اند سعی دارند با تأثیر بر باورهای مخاطبان خود، اطلاعات کذب و نادرست را به آن‌ها القا کرده و مطابق با اهداف از پیش تعیین شده خود در جهت تشویش اذهان عمومی اقدام کنند. بهتر است با آگاهی و افزایش سواد رسانه‌ای، بدون توجه به اخبار کذب بیگانه در حفظ آرامش کشور سهیم باشیم.

  • هرچه تعجب برانگیزتر، غیرقابل اعتمادتر

    گفتگو

    هرچه تعجب برانگیزتر، غیرقابل اعتمادتر

    آموزش صحیح استفاده از فضای مجازی از مسائل مهمی است که در کشور ما باید بیشتر از هر مسئله دیگری موردتوجه قرار گیرد. برخی افراد سودجو برای داشتن دنبال کننده بیشتر شایعاتی را در فضای مجازی نشر می‌دهند که باعث از بین رفتن آرامش جامعه می‌شود. بهترین راه این است که مخاطبان شبکه‌های اجتماعی برای دوری از نگرانی و تشویش ذهنی فقط اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

  • سواد رسانه‌ای و قدرت تحلیل پرده نقره‌ای

    موشن گرافیک

    سواد رسانه‌ای و قدرت تحلیل پرده نقره‌ای

    سینما یکی از رسانه‌های شناخته شده‌ای است که افراد زیادی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. وقتی به سینما می‌روید داستان و شخصیت‌های فیلم را باور می‌کنید یا به تجزیه‌وتحلیل فیلم می‌پردازید؟ بهتر است بدانید که در کنار تماشای فیلم باید خودتان به محتوای آن فکر کرده و آن را تحلیل کنید.

  • دردسرهای نسخه الکترونیک

    گفتگو

    دردسرهای نسخه الکترونیک

    کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با قدس آنلاین: در بحث نسخه نویسی الکترونیک زیر ساخت ها باید فراهم باشد تا پزشک که نسخه را مینویسد و بیمار که دارو تهیه می‌کند دچار مشکل نشود.

  • روانشناسی، تبلیغات و ارتباطات اقناعی

    موشن گرافیک

    روانشناسی، تبلیغات و ارتباطات اقناعی

    تبلیغات در رسانه‌ها با هدف اقناع مخاطب برای قبول یک عقیده و یا خرید یک کالا انجام می‌شود و رسانه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا با بهکارگیری روش‌های روانشناسی تبلیغات، مخاطب را با خود همراه کند. گاهی تأثیرات تبلیغات، بسیار نامحسوس و اندک است اما با تکرار آن مخاطب کارآمدی محصول یا عقیده موردنظر را به‌صورت ناخودآگاه باور می‌کند.

  • فضای مجازی مانند جنگل است

    گفتگو

    فضای مجازی مانند جنگل است

    وظیفه دولت و مجلس است که برای قانون فضای مجازی قانون وضع کند نداشتن حاکمیت بر روی فضای مجازی نقص قدرت است دشمن، فضای مجازی ما را اداره می کنند

  • یکی بخرید دوتا ببرید...!

    کلیپ

    یکی بخرید دوتا ببرید...!

    یکی از تکنیک‌های اقناع مخاطب توسط رسانه‌ها ماجرای بازارگرمی‌های فضای مجازی است. روشی است که رسانه به‌وسیله آن دیگران را ترغیب و آن‌ها را در رسیدن به اهداف مورد نظرش کمک می‌کند. واکنش شما در مواجهه با این نوع تبلیغات چیست؟ بهتر است اساس انتخابمان را بر کیفیت محصول بگذاریم نه براساس پیشنهادهای تشویقی. به عبارت دیگر تشویق‌ها باعث نشود که چشمانمان را بر روی ضعف‌های یک محصول ببندیم و گرفتار ماجرای یکی بخر دوتا ببر بشویم.

  • دورهمی‌ و شب‌نشینی یا فضای مجازی و وب گردی؟!

    کلیپ

    دورهمی‌ و شب‌نشینی یا فضای مجازی و وب گردی؟!

    شبکه‌های اجتماعی و حضور مداوم در فضای مجازی به‌گونه‌ای در بین خانواده‌ها عادی شده که خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار داده است. مردم به اینکه در کنار هم بنشینند اما از هم دور باشند عادت کرده‌اند. باید مواظب باشیم که با فضای مجازی رابطه‌ها سست و صمیمیت‌ها کم نشود. با شبکه‌های اجتماعی باید فاصله اجتماعی با دوستان و اقوام را کم و صمیمیت را تقویت کرد.

  • فضای مجازی، فرصت یا تهدید؟!

    گفتگو

    فضای مجازی، فرصت یا تهدید؟!

    «احسان شاه قاسمی»، استاد سواد رسانه ای در دانشگاه تهران در گفت و گو با قدس آنلاین: تهدید ها و فرصت ها زیاد و شانه به شانه ی هم جلو میروند. تهدید ها، امنیتی، داده ای، و از همه مهم تر فرهنگی هستند.

  • سواد رسانه‌ای و مخاطب هوشمند

    کلیپ

    سواد رسانه‌ای و مخاطب هوشمند

    امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که فضایی اشباع شده از اطلاعات مختلف است. حال برای اینکه بتوانیم از میان انبوه پیام‌ها و مطالب دریافتی، مطالب درست را تحلیل کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنیم به یک مهارت نیاز داریم. سواد رسانه‌ای مهارتی است که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

  • اهمیت سواد رسانه‌ای برای نوجوانان

    گفتگو

    اهمیت سواد رسانه‌ای برای نوجوانان

    جذابیت‌ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باعث بروز رفتارهای نامعقول و بدون تفکر در نوجوانان شده است. می‌توان گفت فشار همسالان، تبلیغات و شعارهای توخالی نیز در بروز این رفتارها و ناهنجاری‌ها بیتأثیر نبوده و برشدت رفتارهای نامعقول می‌افزاید. نوجوانان با بهره‌مندی از دانش سواد رسانه‌ای می‌توانند تفکر کنند و بدون تأثیرپذیری از تبلیغات رسانه‌ای، جهان پیرامون خود را بهتر بشناسند.

  • پلتفرم‌ها بازیگران عصر جدید رسانه

    کلیپ

    پلتفرم‌ها بازیگران عصر جدید رسانه

    در دنیای دیجیتالی امروز، ارتباطات به شکل وسیعی گسترش پیدا کرده است. همچنین ارتباطات در بستر پلتفرم‌های داخلی و جهانی به شکل پیچیده‌ای توسعه یافته است. از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و آمازون گرفته تا دیجی‌کالا و آپارات تعامل دوسویه‌ای میان تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شده است. اما پرسش اینجاست که هدف پلتفرم‌ها چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها تماشای این ویدئو را از دست ندهید.

  • نشست خبری رئیس کمیسیون بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی/ پیشنهاد حذف بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی

    نشست خبری رئیس کمیسیون بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی/ پیشنهاد حذف بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی

    رئیس کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: آخرین بروزرسانی این طرح ۱۰ آذر انجام شده و البته این نسخه هم هنوز نهایی نیست.

  • پرسش‌های پنجگانه سواد رسانه‌ای چیست؟

    کلیپ

    پرسش‌های پنجگانه سواد رسانه‌ای چیست؟

    یکی از اهداف سواد رسانه‌ای این است که مخاطب منفعل را به مخاطب فعال و مخاطب فعال را به مخاطب هوشمند تبدیل کند. یک مخاطب فعال و هوشمند باید در برخورد با خبرهایی که می‌خواند یا برنامه‌های تلویزیونی که تماشا می‌کند پنج پرسش کلیدی را در نظر بگیرد و از خود بپرسد. این ویدئو شما را با پرسش‌های پنجگانه سواد رسانه‌ای آشنا می‌کند

  • ستاره‌ها از زندگی واقعی تا زندگی رسانه‌ای

    کلیپ

    ستاره‌ها از زندگی واقعی تا زندگی رسانه‌ای

    تأثیر ستاره‌ها بین مردم تنها به حوزه تخصصی آن‌ها محدود نمی‌شود و این اشخاص در نقش الگوهایی برای سبک زندگی مطرح می‌شوند. الگوهایی که در چگونگی پوشش، معاشرت، تفریح و خرید به مخاطبان خود بهخصوص نسل جوان الگو می‌دهند. البته سبک زندگی واقعی و سبک زندگی رسانه‌ای برخی از این چهره‌ها با هم متفاوت است. در برابر ستاره‌سازی رسانه‌ای هوشیار باشیم و اجازه ندهیم ارزش‌ها و سبک زندگی خاصی را به ما منتقل کنند.

  • شبکه‌های اجتماعی و توسعه آموزش‌های فردی

    کلیپ

    شبکه‌های اجتماعی و توسعه آموزش‌های فردی

    شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ای را فراهم آورده تا افراد مختلف، مهارت‌های خود را در قالب عکس، فیلم و یا متن تهیه و برای دیگران به اشتراک بگذارند. چه‌بهتر که این فرصت را در اختیار اعضای یک خانواده یا اقوام خود قرار دهیم. ارتقای دانش و تجربه شخصی، استفاده دیگران از مهارت شما و همچنین آغاز یک کسب‌وکار خانوادگی، محصول یک دورهمی برخط فامیلی است.

  • ما، رسانه و دوران پساحقیقت

    کلیپ

    ما، رسانه و دوران پساحقیقت

    به‌نظر برخی پژوهشگران اجتماعی، ما اکنون در دوران پساحقیقت زندگی می‌کنیم؛ چراکه در این عصر تمایز بین اخبار حقیقی و جعلی بسیار دشوار شده است. درست است که جهان به سمت شفافیت حرکت می‌کند اما در مقابل، اخبار و اطلاعات جعلی هم به همان اندازه و یا بیشتر رشد کرده و باورپذیر شده و توان قضاوت و تصمیم را تضعیف کرده است. اگر می‌خواهید درباره دوران پساحقیقت بیشتر بدانید تماشای این ویدئو را از دست ندهید.

  • چقدر در برابر تهدیدات گسترش فضای مجازی آماده‌ایم؟

    کلیپ

    چقدر در برابر تهدیدات گسترش فضای مجازی آماده‌ایم؟

    در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای گسترش فضای مجازی در کشور انجام شده است و این یک اقدام مثبت است. اما به آن اندازه که برای فضای مجازی فعالیت‌های فنی و مهندسی انجام شده است زیرساخت‌های فرهنگی و قانونی آن رشد نکرده است. نکته مهم اینجاست که سرعت آموزش سواد رسانه‌ای باید پابه‌پای گسترش زیرساخت‌های فنی پیش برود و در جامعه نهادینه شود.

  • سهم ما در انتشار اخبار جعلی چقدر است؟

    کلیپ

    سهم ما در انتشار اخبار جعلی چقدر است؟

    یکی از مشکلات فضای مجازی، اخبار جعلی بی‌شماری است که هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. خبر جعلی و دروغ مانند ویروسی است که به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند. یکی از عواملی که باعث انتشار اخبار دروغ می‌شود کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند که بدون آگاهی، به‌محض دریافت یک خبر، اقدام به انتشار آن می‌کنند. بهتر است مراقب باشیم در انتشار دروغ‌های کوچک و بزرگ سهیم نباشیم.

  • جهانشیری: فکر نمی کردیم به این سرعت به سمت خدمات مجازی برویم

    گفتگو

    جهانشیری: فکر نمی کردیم به این سرعت به سمت خدمات مجازی برویم

    رئیس پلیس فتای خراسان رضوی: شیوع ویروس کرونا باعث افزایش کاربران سایبری شد. همچنین عدم اشراف لازم و آگاهی نامناسب نسبت به امنیت این فضا علت سو استفاده مجرمین شد. کسانی که میخواهند به صورت اینترنتی خرید خود را انجام دهند،از سایت های معتبر و دارای نماد الکترونیک خرید کنند.

  • چگونه گوشی‌های هوشمند را از دست هکرها حفظ کنیم؟

    کلیپ

    چگونه گوشی‌های هوشمند را از دست هکرها حفظ کنیم؟

    هک کردن واژه‌ای است که در عصر دیجیتال زیاد آن را می‌شنویم. از آنجایی که اکثر مردم، اطلاعات مهم خود را در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه خود نگهداری می‌کنند، هک شدن آن خیلی دور از انتظار نیست. هک کردن گوشی تلفن همراه از ترفندهایی است که هکرها از آن استفاده می‌کنند تا به اطلاعات کاربران دست پیدا کنند. این ویدئو چند راهکار ساده را برای در امان ماندن گوشی‌تان از هک شدن آموزش می‌دهد.

  • کلاهبرداری از طریق درگاه‌های پرداخت جعلی / فیلم

    کلاهبرداری از طریق درگاه‌های پرداخت جعلی / فیلم

    کلاهبرداری از طریق درگاه‌های پرداخت جعلی از جمله کلاهبرداری‌هایی است که به دلیل انجام خریدهای اینترنتی زیاد شده است. برای اینکه در دام این کلاهبرداران نیفتید در هنگام خرید اینترنتی به نشانی صفحه درگاه‌های بانکی دقت کنید تا حرفی کم و زیاد نشده باشد. هیچ‌گاه از طریق لینک‌ها وارد صفحات بانکی نشوید و مستقیماً آن‌ها را باز کنید و مهم‌تر از همه اینکه به پیام‌هایی که وعده‌های وسوسه کننده و غیرمنطقی می‌دهند، توجه نکنید.

  • عدالت‌خواهی یا اتهام‌ قبل از اثبات؟

    مسعود رضایی و محمدصادق شهبازی به قدس پاسخ دادند

    عدالت‌خواهی یا اتهام‌ قبل از اثبات؟

    از چند روز پیش انتشار بخش تقطیع‌شده اظهارات رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درباره عدالت‌خواهی به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

  • مراقبت از تصویری شدن ذهن / فیلم

    مراقبت از تصویری شدن ذهن / فیلم

    این روزها رسانه‌ها بیشتر از گذشته به رسانه تصویری تبدیل شده‌اند و کاربران بیش از آن‌که به خواندن متن علاقه داشته باشند به دیدن تصاویر اهمیت بیشتری می‌دهند. اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که بیشتر از مطالعه، به دیدن تصاویر علاقه دارید و به تعبیری ذهنتان تصویری شده است این ویدئو به شما نشان می‌دهد که چگونه از مغزتان مراقبت کنید و تصویری شدن ذهنتان را مدیریت کنید.

  • کاربران با چه هدفی قدم به دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند؟ / فیلم

    کاربران با چه هدفی قدم به دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند؟ / فیلم

    این روزها حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شده است. اینکه کاربران با چه انگیزه و هدفی قدم به دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند بسیار اهمیت دارد و کاربران برای ورود به این محیط باید شناخت هرچه بیشتر و بهتری از این فضا داشته باشند. این ویدئو به شما کمک می‌کند تا با کاربرد رسانه‌های اجتماعی بیشتر آشنا شوید.

  • زندان مجازی / فیلم

    زندان مجازی / فیلم

    حضور افراطی افراد در فضای مجازی و تبدیل این فضا به اولویت اول زندگی، باعث شده تا خانواده‌ها از هم دور شوند و اعضای خانواده به‌واسطه حضور مستمر در فضای مجازی کمتر درباره موضوعات مختلف کاری و خانوادگی باهم به گفت‌وگوی رو در رو ‌بپردازند. بهتر است در اوقاتی که در خانه هستیم با افراد خانواده به گفت‌وگو بنشینیم. با این کار از زندان فضای مجازی آزاد می‌شویم.

  • شفافیت و آغاز یک راه طولانی
  • خطر دسترسی‌های غیرمجاز را جدی بگیرید / فیلم

    خطر دسترسی‌های غیرمجاز را جدی بگیرید / فیلم

    هرقدر که اطلاعات بیشتری از ما در فضای مجازی بارگذاری شود خطر دسترسی‌ غیرمجاز به داده‌های ما هم بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید مراقب امنیت داده‌هایمان باشیم. همان‌طور که افراد سودجو تلاششان را برای دسترسی به داده‌های ما انجام می‌دهند ما هم با اشتباهاتی داده‌ها و اطلاعات محرمانه خود را در معرض خطر دسترسی‌های غیرمجاز قرار می‌دهیم. اگر می‌خواهید این اشتباهات را بدانید این ویدئو را تماشا کنید.

  • اختلال فیس بوک تلنگری دوباره به مثلث امنیت

    قدس در میزگردی با حضور دکتر محمد قلم چی و  ولادیمیر دیاچنکو بررسی می‌کند

    اختلال فیس بوک تلنگری دوباره به مثلث امنیت

    هفته گذشته و در پی بروز یک اختلال گسترده، دسترسی میلیون‌ها کاربر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر فیس بوک که همگی متعلق به شرکت فیس بوک هستند، قطع شد.

  • فضای مجازی، شهربازی نیست

    فضای مجازی، شهربازی نیست

    از نگاه بسیاری از بچه‌های امروزی، تلفن همراه و فضای مجازی با شهربازی تفاوتی نمی‌کند. آن‌ها فقط در دنیای رسانه‌ها دنبال سرگرمی و تفریح هستند. اگرچه استفاده تفریحی از رسانه‌ها اشکالی ندارد اما بچه‌ها باید کم‌کم با کارکردهای مفید و آموزنده رسانه‌ها هم آشنا شوند. شما به‌عنوان والدین در این مسیر می‌توانید کمی سرگرم‌ آموزی هم به سبد مصرف رسانه‌ای بچه‌ها اضافه کنید. این ویدئو پیشنهادهای خوبی برای سرگرم آموزی بچه‌ها دارد.