سواد رسانهای
-
فضای مجازی و چالشهای عاطفی زن و شوهر / فیلم
یکی از آسیبهای استفاده مداوم از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، جدایی عاطفی زن و شوهر است. میل افراطی به حضور در شبکههای اجتماعی و کمتوجهی به همسر، مانع بزرگی برای داشتن خانوادهای شاد و مستحکم است. اگر شما هم فکر میکنید روابط عاطفی با همسرتان مانند گذشته نیست و تفاوت پیدا کرده، بهتر است برای بهبود این روند، گوشی تلفن همراه و تبلت را رها کنید و برای همسرتان بیشتر وقت بگذارید.
-
رسانهها و راههای جلب اعتماد مخاطب / فیلم
نقش رقابتی رسانهها برای جلب نظر مخاطب بر هیچکس پوشیده نیست. همه رسانهها مطابق با اهداف و منافع مادی و معنوی مالکان آن رسانه پیام تولید میکنند. در این میان هر یک از رسانهها راههایی برای جلبتوجه مخاطب خود دارند. شما بهعنوان مخاطب، نظرتان درباره یک رسانه و اخبار آن چگونه جلب میشود؟ یک رسانه چگونه باید اعتماد مخاطبان خود را جلب کند؟ بهتر است برای شناسایی شیوههای جلب اعتماد مخاطب در رسانهها این ویدئو را ببینید.
-
بیسلیقگیهای دردسرآفرین /فیلم
از اصول مهم حضور و عضویت در گروههای مجازی خانوادگی و دوستان رعایت شأن، جایگاه و سلیقه افراد است. اگر شما در فضای مجازی در گروههای خانوادگی عضو هستید که اغلب افراد فامیل و بزرگترها در آن گروه حضور دارند باید محتواهایی را منتشر کنید که متناسب سن و سلایق افراد باشد. دقت کنید که هر محتوای خندهداری مناسب انتشار نیست. بهتر است قبل از انتشار هر محتوای خندهداری در گروههای مختلف به سلایق افراد گروه هم توجه کنید.
-
سرعت در اطلاعرسانی برگ برنده رسانههای اجتماعی / فیلم
در دنیای دیجیتال امروز، شبکههای اجتماعی را میتوان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک اخبار و اطلاعات موردنیاز مخاطبان دانست. سرعت رسانه این روزها از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه میدانید اینترنت و شبکههای اجتماعی باعث شده تا اخبار و اطلاعات بهصورت لحظهای به تمام دنیا مخابره شود. به این ترتیب در دنیای دیجیتال امروز همه سعی دارند اطلاعات خود را بهسرعت بهروزرسانی کنند تا از دنیا عقب نمانند.
-
در فضای مجازی مخاطب فعال هستید یا منفعل؟ / فیلم
پیامها و خبرها در فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب تولید میشوند. آیا در مواجهه با این اخبار به تولیدکنندگان و منتشرکنندگانش اعتماد تام و تمام دارید یا با نگاهی انتقادی و پرسشگرانه به دنبال منابع تکمیلی از رسانههای معتبر و رسمی هستید؟ اگر همیشه اخبار و پیامهای منتشر شده در فضای مجازی را بدون راستی آزمایی باور میکنید بدانید که شما یک مخاطب منفعل هستید. اما اگر میخواهید مخاطب فعال باشید تماشای این ویدئو را از دست ندهید.
-
مراقب چاقی رسانهای باشیم! / فیلم
ممکن است شما از آن خانوادههایی باشید که فرزندانتان ساعتها پای تلویزیون و بازیهای رایانهای مینشینند و حتی غذایشان را هم پای تلویزیون میخورند. بهتر است بدانید که بین مدتزمان تماشای تلویزیون و اضافهوزن کودکان و نوجوانان ارتباط مستقیم وجود دارد. برای رهایی از این مسئله تماشای این ویدئو را به شما توصیه میکنیم.
-
اقناع مخاطب با ترفند ترس / فیلم
رسانه با استفاده از فنون مختلف سعی میکند تا مخاطب را اقناع و او را با اهداف خود همسو کند. یکی از این فنون، تکنیک ترس است. برخی رسانهها با استفاده از روش القای ترس تلاش میکنند مخاطب را از کاری نهی یا با برانگیختن حساسیتش، او را به سمت پذیرش مفهومی هدایت کنند. شما بهعنوان مخاطب فعال در فضای مجازی آیا با تکنیک ترس آشنا هستید؟
-
بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور /فیلم
از ویژگیهای رسانههای نوین سرعت انتشار خبر است. جالب است بدانید اخبار جعلی چند برابر سریعتر از اخبار رسمی و معتبر در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند. شما در مواجهه با این اخبار چه واکنشی نشان میدهید؟ آیا آنها را بلافاصله بازنشر میکنید؟ چگونه میتوانید اطمینان پیدا کنید پیامی که دریافت کردهاید معتبراست؟ این ویدئو به شما کمک میکند تا از صحت اخبار اطمینان حاصل کنید.
-
سندروم گردن پیامکی را میشناسید؟ / فیلم
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در طول روز، زمان زیادی با گوشی هوشمند یا تبلت کار میکنید و دچار دردهای شدیدی در ناحیه گردن، کمر و یا حتی شانهها میشوید، احتمالاً به «سندروم گردن پیامکی» مبتلا هستید. اگر میخواهید از این مشکل مصون بمانید به چهار توصیه این ویدئو عمل کنید.
-
تفاهمنامه ساترا و دیجیتون با هدف ارتقا سواد رسانهای منعقد شد
تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و شرکت دیجیتون به منظور آموزش و آگاهیبخشی زیست مجازی و ارتقا سواد رسانهای منعقد شد.
-
آنلاین باشیم اما هدفمند / فیلم
افراد بسیاری برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت زمان زیادی را درگیر فضای مجازی میشوند و بیشتر وقتشان را بیهدف هدر میدهند. هدر دادن وقت خصوصاً در شبکههای اجتماعی میتواند آسیبرسان باشد. بهتر است بهجای اینکه وقتتان را با دیدن محتواهای بیهوده در فضای مجازی هدر دهید زمانتان را به کارهای مفیدتری اختصاص دهید.
-
رعایت حق مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی / فیلم
شاید در فضای مجازی دیده باشید که یک اختراع یا اثر ادبی بهصورت گسترده به اشتراک گذاشته شده است. حتی برخی از کاربران این آثار را به نام خودشان در فضای مجازی منتشر میکنند. این کار نقض مالکیت معنوی محسوب میشود. با یک جستوجوی ساده درباره قانون تجارت الکترونیک و جرائم رایانهای مشخص میشود، نقض مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی میتواند نقض قانون تلقی شده و متخلفان را با دردسر مواجه کند.
-
مزایای سواد رسانهای چیست؟ / فیلم
در جامعه امروزی انسان برای به دست آوردن اطلاعات نیاز به سواد رسانهای دارد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از یک مصرفکننده محض خارج شده و به صورتی فعالانه در جریان انتقال اطلاعات قرار گیرند که در نهایت به نفع آنان باشد.
-
شجاعانه خارج شوید / فیلم
امروزه از کودکان و نوجوانان گرفته تا سالمندان هر یک بهگونهای در فضای مجازی وقت میگذرانند.
-
در فضای مجازی مخاطب فعال باشم / فیلم
همانطور که میدانید جهان با سرعت زیادی رو به تغییر است و ما باید برای انطباق خود با سرعت این رشد، در تلاش باشیم. آیا تا به حال از خود پرسیدهاید برای اینکه خودتان را با جهان پیرامون خود منطبق کنید چهکاری باید انجام دهید؟
-
هوشمندی در برابر فناوری هوشمند/ فیلم
حتماً برایتان اتفاق افتاده است که وقتی در فضای مجازی و اینترنت به دنبال موضوعی هستید، ویدئو یا خبرهای مشابهی از یک سایت دیگر به شما پیشنهاد میشود. گاهی ممکن است برای دنبال کردن این تیترها ساعتها وقت بگذارید حتی گاهی از موضوعی هم که به دنبالش بودید دور میشوید. پیامهای تبلیغاتی در هنگام جستوجوی شما در سایتها به چه معنی است؟ چرا این پیامها تولید شدهاند؟ تابهحال فکر کردهاید که چرا خدمات بعضی از موتورهای جستوجو رایگان است و یا شبکههای اجتماعی و سایتهای پرمخاطب با وجود خدمات رایگانشان جزو ثروتمندترین شرکتهای دنیا هستند؟ مدل تجاری این سایتها برجذب مخاطب، جلبتوجه و تبلیغات بنا شده است، درواقع حضور و توجه شما برای این شرکتها تولید ثروت میکند؛ پس باید در موقع استفاده از این خدمات و دریافت پیام از این سایتها هوشمندانهتر رفتار کنید. یادتان باشد برخی پیامها صرفاً تبلیغاتی هستند. حتی اگر توسط یک بازیگر، راننده و یا فوتبالیست مشهور منتشر شوند. بهتر است برای خرید هر محصول به نیاز خود و مشخصات دقیق محصول در فروشگاه توجه کنید نه چیزهایی که در پستهای تبلیغاتی سلبریتیها گفته میشود. بعضی پیامها و تیترها فقط برای جلبتوجه شما و افزایش زمان حضورتان در رسانه طراحی شدهاند مثل ویدئوها یا خبرهای مشابهی که از یک سایت به شما پیشنهاد میشود. در این موقعیت باید به خودتان یادآوری کنید که فقط به دنبال موضوعی هستید که برای آن وارد اینترنت شدهاید و دلیلی ندارد که همه خبرها و ویدئوهای مرتبط را نگاه کنید. راهکار دیگر این است که زمان مشخصی برای حضورتان در هر اپلیکیشن یا هر سایت در نظر بگیرید و خودتان را ملزم به اجرای آن بدانید یا از نرمافزارهای مدیریت مصرف استفاده کنید. فراموش نکنیم که عملکرد ما بخشی از مضر یا مفید بودن ابزارهای فضای مجازی را تعیین میکند.
-
با هرزهنگاری در فضای مجازی چه کنیم؟ / فیلم
فضای مجازی، همانطور که دارای تصاویر و فیلمهای دیدنی و زیباست، دارای تصاویر و فیلمهای ندیدنی و غیراخلاقی نیز هست. در مواجهه با این تصاویر چه باید کرد؟ اگر از تصاویرتان در فضای مجازی سوءاستفاده شد چه باید کرد؟ اگر میخواهید بدانید راهکار مواجهه با تصاویر و فیلمهای غیراخلاقی در فضای مجازی چیست، این ویدئو به شما کمک میکند.
-
خطر وابستگی کودکان به فناوریهای مجازی / فیلم
بازی و تفریحات سالم در فرآیند رشد روانی و فیزیکی کودکان نقش مؤثری دارد. اما این روزها در بیشتر خانهها کودکان بهجای فعالیتهای ورزشی و تفریحات جمعی با تبلت و گوشی سرگرم هستند. وابستگی بچهها به فناوری مجازی باعث فاصله گرفتن آنها از تفریحات سالم شده است. بهتر است والدین زمان استفاده کودکان از فناوریهای مجازی را مدیریت کرده و از گوشی یا تبلت بهعنوان وسیلهای برای آرام و سرگرم کردن آنها استفاده نکنند.
-
ساترا و رگولاتور کاتالانیا تفاهم کردند/ همکاری در حوزه کودک و سواد رسانهای
دکتر محمدصادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و دکتر راجر لوپاخر رئیس شورای صوت وتصویر کاتالونیا در خصوص انجام همکاریهای دو رگولاتور تفاهم کردند.
-
سواد رسانهای و اهمیت مدیریت محتوای مجازی / فیلم
سواد رسانهای، درک متکی بر مهارت است که میتوان انواع رسانهها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانهای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و مهارت برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است. با بهرهمندی از سواد رسانهای میتوانیم کنترل بیشتری نسبت به محتوای رسانهها که بهسوی ما بهعنوان مخاطب پیام منقل میشود داشته باشیم.
-
سواد رسانهای برای سلامت زیست مجازی / فیلم
ظهور اینترنت و گسترش شبکههای اجتماعی راهی برای ارتباط مردم سراسر دنیا با یکدیگر است. در طول سالهایی که از پیدایش اینترنت میگذرد مرزهای جغرافیایی بهگونهای از بین رفته و به عبارت ساده همگی باهم در دهکده جهانی زندگی میکنیم. به این نکته باید توجه کنید که این زیست جدید نیاز به یک دانش جدید دارد که به سواد رسانهای معروف است. اگر میخواهید از فضای مجازی در دنیای امروزی بهسرعت بهرهمند شوید به یادگیری سواد رسانه احتیاج دارید.