خاستگاه دعای کمیل
این دعای روحنواز که به «دعای کمیل» شهرت یافته، از آموزههای معنوی امیرالمؤمنین علی(ع) است. روایت شده که حضرت در شب نیمه شعبان، در سجدههای طولانی خود، این دعا را زمزمه میکرد و کمیل بن زیاد نخعی، با مشاهده این صحنه، از امام درخواست کرد تا این مناجات آسمانی را به او بیاموزد. از آن پس، این دعا به نام «دعای کمیل» شناخته شد و تا امروز، زمزمه دلهای مشتاقان لقای الهی است.
قیامت و سکوتی که شکسته نمیشود
در بخشی از این دعا، تعبیر عمیقی وجود دارد: «لَعَنَ تَرْکَنِی ناطِقاً»؛ یعنی «خدایا! اگر در قیامت به من اجازه سخن گفتن ندهی...». این جمله گویای آن است که بسیاری در روز محشر، مجالی برای بیان حرفهای خود نخواهند یافت؛ همانگونه که قرآن میفرماید: «اخْسَئُوا فِیهَا» (لال شوید!). اما امیرالمؤمنین(ع) با این نیایش، از خداوند میخواهد تا فرصتی برای سخن گفتن در آن دادگاه عظیم بیابد؛ نه برای تبرئه خود، بلکه برای بیان اشتیاقش به دیدار پروردگار.
عشقی که در نالهها میجوشد
امام علی(ع) در این دعا، گریه و نالهاش را به گریه عاشقی تشبیه میکند که در آستانه وصال معشوق، از شدت اشتیاق میسوزد. اما نکته شگفت اینجاست که ایشان نه از ترس عذاب، که از درد فراق مینالد: «عَلَیْکَ بُکَاءَ الْفَاقِدِینَ»؛ گریهام مانند گریه کسی است که گرانبهاترین گوهر وجودش را گم کرده است. جهنم برای علی(ع)، نه آتش و عذاب جسمانی، که «جدایی از خدا» است. او میفرماید: «اگر مرا به جهنم بفرستی، گریه ام برای این است که جهنم، حجاب میان من و تو خواهد شد».
جهنم حقیقی: فاصله از خداست
از نگاه امیرالمؤمنین(ع)، جهنم جغرافیای خاصی نیست؛ هر کجا که خدا نباشد، همان جا جهنم است. گناهان، قیچیهایی هستند که رشته اتصال انسان به پروردگار را میبرند. امام(ع) در این دعا به ما میآموزد که «فِی أَیْنَ مَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» (به هر سو رو کنی، خدا آنجاست)، اما ما با انتخابهای نادرست، خود را از این حضور بیکران محروم میسازیم.
درس امام عاشقان
دعای کمیل، تنها یک متن نیایشی نیست؛ زیباترین کلاس آموزش عشق ورزی به خداست. امام علی(ع) در این مناجات، نشان میدهد که عبادت واقعی، نه از ترشرویی و ترس، که از شوق وصال و اشک فراق زاده میشود. او به ما یادآوری میکند که حتی در سختترین لحظات، میتوان با خدایی که «نزدیکتر از رگ گردن است»، نجوایی سرشار از مهر و امید داشت.
نظر شما