وی افزود: همانگونه که در کتاب «نهضتهای یکصد سال اخیر» شهید مطهری آمده است، سلسلهجنبان جنبشهای اصلاحی در تاریخ معاصر، سید جمالالدین اسدآبادی بود، اندیشمندی که با تشخیص دردهای امت اسلامی، از جمله استبداد داخلی و استعمار خارجی، راهحلهای فوری و بنیادین برای نجات مسلمانان ارائه کرد.
سید جمال؛ مصلحی جامعنگر در سه قاره
حجتالاسلام گنابادینژاد با اشاره به ویژگیهای ممتاز سید جمال گفت: وی شخصیتی بود که نه تنها در اندیشه و نظر برجسته بود بلکه در میدان عمل اجتماعی و سیاسی نیز حضوری پررنگ داشت، ایشان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا را تجربه کرد و شناختی عمیق از تمدن غرب و مسائل جهان اسلام به دست آورد.
وی افزود: سید جمال معتقد بود آگاهی سیاسی و مشارکت فعال مسلمانان در سیاست واجب است و علاج مشکلات امت اسلامی را در بازگشت به اسلام نخستین میدانست؛ همان مفهومی که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از آن با تعبیر «اسلام ناب» یاد کردهاند. ایشان با صراحت تأکید داشت که دفاع از حق و حقیقت نباید به تعویق بیفتد و مبارزه با استبداد و استعمار امری فوری است.
این استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: سید جمال علاوه بر تأکید بر بازگشت به قرآن و سنت، سه اصل دیگر را نیز در اندیشه خود برجسته ساخت، بدعتزدایی و خرافهشویی، اتحاد مسلمانان در برابر تفرقهافکنیهای استعمار و توجه به استقلال روحانیت شیعه بهعنوان محور حرکتهای اجتماعی.
وی تصریح کرد: در نگاه سید جمال، روحانیت شیعه همواره در کنار مردم و مستقل از قدرتهای حاکم بوده، از همین رو، ایشان در جوامع شیعی مستقیماً به علما رجوع میکرد و در جوامع اهل سنت بیشتر با مردم ارتباط میگرفت.
حجتالاسلام گنابادینژاد با اشاره به دیدگاههای شهید مطهری، خاطرنشان کرد: سید جمالالدین نه تنها با استعمار سیاسی غرب، بلکه با استعمار فرهنگی و تلاش متجددان برای تفسیر مادی معارف اسلامی نیز مقابله میکرد، ایشان در برابر تحریف قرآن و معجزات الهی ایستاد و مسلمانان را به هوشیاری نسبت به فریب اندیشههای غربی فرا میخواند.
مدیر مدرسه امام امام علیابنموسیالرضا(ع) تأکید کرد: دردهای اصلی که سید جمال شناسایی کرد، همچنان در جهان اسلام جاری است؛ از استبداد حاکمان و جهل تودهها تا نفوذ استعمار و تفرقه مذهبی.
وی یادآور شد: راهکارهای ایشان نیز همچنان راهبردی و زندهاند که میتوان به مواردی چون مبارزه با خودکامگی، مجهز شدن به علوم و فنون جدید، بازگشت به اسلام ناب، اتحاد امت اسلامی و پرهیز از تجددگرایی افراطی اشاره کرد که این اندیشهها میتواند چراغ راه حوزههای علمیه و جوامع اسلامی در عصر حاضر باشد.



نظر شما