به گزارش قدس و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیتالله سیداحمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، امروز سهشنبه ۱۳ آبانماه، در مراسمی به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مرکز فقهی امام علی بن موسیالرضا (ع)، با تبیین حقیقت استکبار از نگاه قرآن و تاریخ اسلام، ریشه همه انحرافات بشری را در «خودبرتربینی و تکبّر» دانست و تأکید کرد: نخستین جلوه این روحیه، در نافرمانی ابلیس از فرمان خداوند متجلی شد و تا امروز در چهرههای مختلف فرعونی و سلطهگرانه ادامه یافته است.
استکبار از گناه ابلیس آغاز شد
وی با اشاره به نخستین سرپیچی در نظام آفرینش، بیان کرد: ابلیس بهدلیل خودبرتربینی و عُجب درونی، از سجده بر آدم (ع) سر باز زد و بدین ترتیب، نخستین نافرمانی از فرمان خداوند با انگیزه برتریجویی رقم خورد.
آیتالله علمالهدی افزود: قرآن کریم این روحیه را مادر همه انحرافها میداند؛ چراکه هرگاه انسان خود را محور و معیار برتر ببیند، در برابر حقیقت الهی میایستد و این، منشأ استکبار در همه اعصار است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تبیین مفهوم «فرعونیت» در قرآن گفت: فرعون، نمونه تاریخی همین خودبرتربینی است که با در اختیار داشتن قدرت، مردم را طبقهبندی کرد، مستضعفان را به بردگی گرفت و جامعه را بر اساس منافع خود اداره نمود.
ایشان اظهار کرد: قرآن کریم رفتار فرعون را الگویی از انحراف قدرت معرفی میکند؛ زیرا وقتی حاکم، بندگی خدا را کنار بگذارد و خود را محور قدرت بداند، ظلم و ستم و حتی کودککشی نیز برای او عادی میشود.
سقیفه، بازتولید منطق فرعونی در امت اسلامی بود
آیتالله علمالهدی در ادامه، با اشاره به حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) گفت: نخستین انحراف سیاسی در امت اسلامی، در ماجرای سقیفه بنیساعده شکل گرفت؛ جایی که قدرتطلبی جایگزین امامت شد و رهبری امت از مسیر وحی منحرف شد.
وی افزود: در این جریان، همان منطق فرعونی تکرار شد؛ منطقِ کنار زدنِ حق بهخاطر سلطه و منافع شخصی، و این مسئله ریشه بسیاری از انحرافات بعدی در تاریخ اسلام شد.
امام جمعه مشهد با اشاره به نقش بیبدیل حضرت فاطمه زهرا (س) در مواجهه با این انحراف تاریخی، تأکید کرد: صدیقه طاهره در میدان دفاع از امامت، نه تنها سکوت نکرد، بلکه با حضور آگاهانه، سخنرانیهای روشنگرانه و خطبههای تاریخی خود، پرچمدار مقاومت و بصیرت شد؛ خطبه فدکیه و دیگر خطبههای ایشان در جمع زنان مدینه، نمونههای روشنی از جهاد علمی، سیاسی و اجتماعی در راه ولایت است.
فاطمیه، دانشگاه مقاومت و روشنگری
وی با اشاره به بخشهایی از خطبه حضرت زهرا (س) گفت: در این خطبه، حضرت ابعاد شخصیت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را ترسیم کرد و معیار حق را به امت شناساند؛ حضرت زهرا، امام علی (ع) را بهعنوان انسان الهی معرفی کرد که در برابر دنیاطلبی و انحراف، با قدرت ایستاد و حتی لحظهای از مسیر حق عدول نکرد.
وی تاکیدکرد: خطبههای فاطمیه در حقیقت، بیانیه مکتب مقاومت است که مرز ایمان و نفاق را برای همیشه روشن کرد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در آن مقطع بهدلیل مصلحت اسلام شمشیر نکشید، حضرت زهرا (س) با قدرت منطق، احتجاج و روشنگری، همان نقش را ایفا کرد و بهجای شمشیر، با تیغ سخن خود جبهه باطل را شکست.
وی افزود: مقاومت فاطمی، جلوهای از جهاد در مسیر ولایت بود و تا پایان عمر ایشان، این مبارزه در قالب تبلیغ، گریه، اشک و خطابه ادامه یافت.
بیتالاحزان، ادامه میدان جهاد فاطمی
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: پس از محدود شدن توان جسمی حضرت، بیتالاحزان مرکز استمرار این جهاد شد. بسیاری از مردم و قبایل اطراف مدینه با دیدن اشکهای حضرت و حضور مداوم او در این مکان، حقیقت انحراف و غربت ولایت را درک کردند؛ اشکهای زهرا، زبان بیدارباش امت بود و این اشکها، همان ادامه خط مقاومت فکری و ایمانی بهشمار میآمد.
وی تأکید کرد: استکبار در دنیای امروز، همان جریان فرعونیت تاریخی است که در چهرههای جدیدی مانند نظام سلطه جهانی و استکبار مدرن جلوه کرده است.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: اگر فرعون با ظلم و خونریزی بر مردم سلطه مییافت، امروز نظام استکباری با رسانه، اقتصاد و فرهنگ سلطهگر، بر ملتها تحمیل میشود و راه مقابله با آن، تنها در پیروی از منطق و الگوی مقاومت فاطمی نهفته است.
آیت الله علم الهدی در پایان خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران و ملت مؤمن و بصیر ما، ادامهدهنده همان مسیری هستند که حضرت زهرا سلاماللهعلیها آغاز کرد.
وی ادامه داد: مقاومت در برابر نظام سلطه، دفاع از ولایت، بیداری در برابر انحراف و صلابت در مسیر حق، همه برگرفته از مکتب فاطمی است و اگر این الگو در جامعه اسلامی زنده بماند، هیچ قدرتی توان خاموش کردن نور اسلام را نخواهد داشت.




نظر شما