پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید بتوان جنجالی ترین بخش بودجه 93 را قیمت ارز در بودجه دانست ؛ نرخی که معین میکند سال اینده مقدورات کشور با چه نرخی تعیین واجرایی خواهد شد .<BR>

دولت قیمت ارز را مشخص کرد،2600 تومان دولتی / قیمت دلار درهدفمندی یارانه ها تاثیر دارد/ قیمت ارز ازاد را شورای پول واعتبار تعیین میکند/

دولت دهم درسال گذشته به ناگهان قیمت ارز را از 1226 تومان به 2500 تومان افزایش داد وهمین امر باعث شد تا دیگر دربازار ازاد قیمت ارز از این رقم پایینتر نیاید , اما اکنون و با توجه به گشایش های ارزی که بخاطر توافق ژنو پیش امده برخی توقع دارند که دولت یازدهم نرخ ارز را کاهش داده یا حداقل متعادل کند.
انچه که از خبرهای بر میاید اینکه دولت یازدهم سعی درتثبیت اوضاع دارد و با افزایش 100 تومانی نرخ دلار تلاش کرده تا بنحوی اوضاع ارزی کشور را مدیریت کند.
***قیمت منطقی است
دراین خصوص عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره تعیین نرخ ارز در بودجه سال 93 گفت: بر اساس گزارش معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پیش بینی درآمدهای دولت در بودجه سال آینده بر مبنای هر دلار 2600 تومان است که این به معنی تعیین نرخ ارز نیست و شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین می کنند. موسی الرضا ثروتی گفت: باید توجه داشت که دولت باید در تدوین بودجه سال آینده به موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توجه جدی کند.
نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:اجرایی نشدن قانون هدفمندی یارانه ها در سال 92 تخلف است و موضوع مهمی که باید در بودجه سال 93 کشور لحاظ شود این است که چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باید با عدد و رقم مشخص شود.
وی افزود: در حال حاضر دولت برای جبران کمبود درآمد، از حساب شرکت های آب ، برق و گاز برداشت می کند که این موضوع تخلف است و حتی به نوعی به گرانی آب بها منجر شده است، بطور مثال در برخی نقاط شهر به ازای هر متر مکعب آب، 4000 تومان پول اخذ می شود این در حالی است که نرخ قانونی آب بها 288 تومان است.
این نماینده مردم در مجلس نهم در تشریح تعیین نرخ ارز در بودجه سال 93 گفت: باید توجه داشت که گزارش معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و پیش بینی درآمدهای بودجه بر مبنای هر دلار2600 به معنای تعیین نرخ هر دلار نیست.
ثروتی ادامه داد: پیش بینی 2600 تومانی قیمت دلار در بودجه سال 93 به این معنا است که دولت باید از محل درآمد فروش نفت باید 2600 تومان به خزانه دولت واریز کند که این رقم منطقی است و نباید فراموش کرد که این موضوع یک مبنای محاسباتی محسوب می شود که در سال گذشته این مبلغ 2450 تومان تعیین شده بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: باید توجه داشت که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در تعیین قیمت ارز و دلار نقش خواهند داشت.
***تثبیت نرخ ارز لازمه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاست ارزی دولت در بودجه 93 مشخص باشد، گفت: اگر دولت نتواند نرخ ارز را مدیریت و تثبیت کند اقتصاد دچار شوک ارزی شده و طرح هدفمند سازی یارانه ها به چالش کشیده می شود.
محمد رضا پورابراهیمی در گفت و گو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه دولت درآمد و هزینه هدفمند سازی یارانه ها را در بودجه 93 واقعی و تراز کند، افزود: در حال حاضر برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها 14 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم چرا که در بودجه 92 مبلغ 28 هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندسازی یارانه ها به دست آمده که برای آن 42 میلیارد ریال محل هزینه در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جامعه کشش پرش قیمت حامل های انرژی را ندارد،‌ گفت: دولت سیاست تک نرخی شدن ارز را در بودجه سال آتی لحاظ کند چرا که دو نرخی بودن ارز رانت ایجاد کرده و موجب ناکارآمدی اقتصاد می شود.
وی افزود: فضای بازار سرمایه برای واگذاری شرکتهای دولتی آماده است چرا که علی رغم کاهش درآمدهای ناشی از اجرای سیاستهای کلی اصل 44 از سوی دولت در متمم بودجه شاخص بورس دوبرابر شد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس،‌ با تاکید بر اینکه علت امتناع و تعلل دولت در واگذاری ها مبهم است،‌افزود: اشکالاتی که دولت به برخی از واگذاری های انجام شده وارد می کند قبول است و ما هم معتقدیم باید دولت این مشکلات را حل کند و اشکالات را بردارد.
پورابراهیمی با بیان اینکه با توجه به کسری منابع دولت بهتر است که اجرای طرح های عمرانی تا جایی که امکان دارد به مردم واگذار شود، گفت: طرح های عمرانی در بودجه 93 باید غربالگری شده و طرح هایی که امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود دارد از سایر طرح ها تفکیک شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه سیاست ارزی دولت در بودجه 93 مشخص باشد، گفت: اگر دولت نتواند نرخ ارز را مدیریت و تثبیت کند اقتصاد دچار شوک ارزی شده و طرح هدفمند سازی یارانه ها به چالش کشیده می شود.
***ارقام پیشنهادی دولت مناسب است
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تاثیر تفاهم نامه ژنو بر وضعیت اقتصاد آنی نیست،گفت:معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری از پیشنهاد تعیین نفت بشکه‌ای 100 دلار و ارز بر مبنای 2550 تومان در بودجه سنواتی خبر داده‌اند که این ارقام مورد تایید کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خواهد بود.
غلامرضا تاجگردون، گفت: معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری از پیشنهاد تعیین نفت بشکه‌ای 100 دلار و ارز بر مبنای 2550 تومان در بودجه سنواتی خبر داده‌اند که این ارقام مورد تایید کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خواهد بود.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: این ارقام برای بودجه سال 93 با توجه به موانع و مشکلاتی که بر سر راه بودجه 92 به وجود امده بود و شرایط اقتصادی کلی کشور مورد تایید است.
تاجگردون در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انعقاد تفاهم نامه ژنو باید ارقام نفت و ارز مشابه سال گذشته در نظر گرفته شود گفت: تفاهم نامه ژنو نمی‌تواند با این سرعت تاثیراتی در وضعیت اقتصادی و میزان قیمت نفت در منطقه بگذارد.
وی تاکید کرد: با این نگاه نباید به بودجه نگاه کرد که چون یک تفاهم نامه منعقد شده پس باید بر روی واقعیت‌های اقتصادی موجود چشم بست.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: سهم تولید و توجه به سهم بهداشت و درمان از مواردی است که باید در بودجه 93 برای آن توجه خاصی مبذول شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.