قدس آنلاین-الف.زمینی:هشدار مجلس نسبت به کسری بودجه هدفمندی، رانش زمین در افغانستان و تجمع منتقدان به توافقات ژنو در تهران از جمله مهمترین اخبار بودند که بازتاب هایی را بر روی صفحات اول روزنامه های کشور داشتند.

از "خلوت شدن بانک ها" و " کشته شدن دست‌کم ۲۵۰۰ نفر در افغانستان" تا "صف آرایی مخالفان دولت در پایتخت"

هشدار به کسری بودجه
روزنامه قدس: این روزنامه تیتر یک خود را به "هشدار مجلس نسبت به کسری بودجه هدفمندی"
گفتنی است در آخرین روز فروردین غلامرضا مصباحی مقدم -رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس -ضمن انتقاد از شیوه فعلی اصلاح قیمت‌ها، تنها دستاورد این شیوه را، افزایش نرخ تورم عنوان کرد و نسبت به بروز کسری بودجه در تأمین اعتبارات فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و نیز عدم امکان تخصیص اعتبار به بخش‌های تولید و سلامت هشدار داده بود.
عکس روی جلد این روزنامه اختصاص دارد به حادثه رانش زمین در افغانستان که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم شد. روئیس جمهور در همین زمینه ابراز همدردی کرد با دولت و ملت افغانستان.
در همین زمینه شاه ولی الله ادیب، استاندار بدخشان از مدفون شدن ۳۰۰ خانوار یک روستا در زیر گل و لای بر اثر رانش زمین خبر داد و گفت: دست‌کم ۲۵۰۰ تن در این حادثه کشته شده‌اند.
ولایت بدخشان یکی از حادثه‌خیزترین مناطق افغانستان است که حوادث طبیعی مانند سیل،زلزله، برف کوچ(بهمن) و رانش زمین همواره باعث تلفات جانی و خسارت مالی ساکنان آن می‌شود.
***
چراغ سبز به نارنجی ها!
روزنامه کیهان: این روزنامه با بیان اینکه "آتش جنگ با چراغ سبز آمریکا به نارنجی ها شعله ور شد" نوشته است: "خونین ترین روز شرق اوکراین 50 کشته و 214 مجروح"
ساعاتی پس از اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «اوکراین حق دارد نظم مناطق شرقی این کشور را برقرار سازد»، ارتش اوکراین عملیات جنگی علیه استقلال‌طلبان را شدت بخشید و در جریان حمله نارنجی‌ها 50 نفر کشته و 214 نفر دیگر مجروح شدند.
این روزنامه همچنین از آغاز طرح تحول نظام سلامت نوشته و تیتر زده است: "بیماران از فردا فقط 10درصد هزینه بستری را می پردازند."
در شش ماه نخست اجرای این طرح که از فردا شروع می شود، وزارت بهداشت از بیمارستانها حمایت می کند و در شش ماه بعد وزارت بهداشت بر اساس عملکرد هر بیمارستان، به آنها کمک مالی می کند.
***
دولواپسم!
روزنامه ابتکار: این روزنامه خبر از همایش «دلواپسم» در تهران داده است و تیتر زد: "صف آرایی مخالفان دولت در پایتخت"
گفتنی است همایش منتقدان توافقنامه ژنو با عنوان «دلواپسیم» عصر دیروز در محل لانه سابق جاسوسی آمریکا در تهران برگزار شد.
در این زمینه روزنامه "جوان" نوشت: "حق داریم دلواپس باشیم"؛ این روزنامه در تیتر دیگری در روی جلد خود آورده است: "دلواپسی های ما فقط هسته ای نیست!"
روزنامه قانون نیز با «ضعیف» دانستن تجمع منتقدان «ژنو» در لانه جاسوسی، تیتر زده است: "دلواپسی نژادها!"
"روزنامه قانون" نیز در این زمینه نوشت: این جلسه به خاطر پخش ترانه در روز شهادت امام هادی (ع) متشنج شد و نیمی از مدعوین و سخنرانان از شرکت در همایش خودداری کردند.
"وطن امروز" با بیان آنکه استقبال گسترده از همایش دانشجویی "نقد توافق ضعیف" صورت گرفته چنین تیتری زد: "دانشجویان: نه این، نه آن! فقط منافع ملت"
***
احتمال توطئه سیا
روزنامه جوان: این روزنامه با بیان اینکه ارتش امریکا حداقل 3 بار هواپیماهای غیرنظامی را ساقط کرده است از احتمال توطئه سیا در ناپدید شدن هواپیمای مالزی خبر داده است.
نزدیک به دو ماه بعد از ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی، نامشخص ماندن سرنوشت این هواپیما، به تقویت تئوری‌های توطئه در مورد این هواپیما منجر شده و برخی ناظران، سناریوهای نظامی- امنیتی درباره ناپدید شدن پرواز ام. اچ 370 با 239 سرنشین را قوی‌تر از هر سناریوی دیگری می‌دانند.
***
بانک ها خلوت شد!
روزنامه قانون: این روزنامه گزارشی را اولین روز کاهش نرخ سود سپرده های بانکی انجام داد و نوشت: "بانک ها خلوت شد، بورس تحلیل رفت، سکه و ارز جان گرفت."
هنوز نوسان نجومی قیمت در بازارهایی چون ارز، طلا و سکه در دولت گذشته از خاطره‌ها نرفته که نوسان دسته جمعی قیمت در سه بازار فوق طی روز گذشته مجدد خبرساز شد. این در حالی است که افزایش قیمت دلار موجب شده تا تحلیلگران به دیده تردید به ادعای دولت مبنی بر بازگشت ارزهای آزاد شده در رهگذر توافق ژنو به کشور و همچنین ورود ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به بازار بنگرند.
باگذشت 9 ماه از دولت حسن روحانی، قیمت ارز در بازار آزاد هنوز نوسان دارد. نرخ دلار که در اواخر سال گذشته به 2900 تومان رسیده بود طی روزهای گذشته از رقم 3330 تومان سر در آورد و قیمت هر سکه بهار آزادی نیز به یک میلیون و 26 هزار تومان رسید. در این بین بازار خودرو نیز به رغم آنکه دولت راضی به پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان شده با افزایش چشمگیر قیمت‌ها مواجه شده است.
***
800هزار کودک گرسنه!
ابرار اقتصادی: این روزنامه تیتر زد: "800هزار کودک گرسنه از سبدکالا جا ماندند"
پیش از این نیز انتقادهایی به توزیع سبدکالا شده بود. از جمله حسین طلا- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس- گفت بود: چگونه است که طبق سامانه معرفی شده بنده که نماینده مجلس هستم و قطعا حقوقم بیش از ۵۰۰ هزار تومان است، سبد کالا می‌گیرم اما آن روستایی که هیچ حقوقی ندارد و آن کارگری که ۵۱۰ هزار تومان دریافتی دارد، شامل این طرح نیست؟!
این روزنامه همچنین نوشت: "برخی بانک ها توافق نامه سود بانکی را دور زدند."
البته این موضوع قابل پیش بینی بود و از چند روز قبل هم برخی کارشناسان مدعی بودند ممکن است که برخی از بانکهای خصوصی و موسسات بخشنامه را به درستی اجرا نکنند و با فرمول هایی بخواهند بخشنامه را دور بزنند، چون اگر نرخ سود در بانکهای خصوصی و دولتی یکسان باشد ممکن است که برخی از افراد بخواهند سرمایه های خود را به بانکهای دولتی ببرند.
گفتنی است نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت (روزشمار) و کمتر از سه ماه 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد، بیش از 9 ماه تا کمتر از یک سال 18 درصد و سپرده‌های یک سال 22 درصد تعیین شده است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.