قدس آنلاین یزد - مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: کمبود مدرسه و نیروی انسانی، وجود مدارس فرسوده و قدیمی و ناکافی بودن اعتبارات، فقط بخشی از مشکلات موجود در آستانه سال تحصیلی جدید است.

مشکلات موجود آموزش و پروش یزد را رنج می دهد.

به گزارش قدس آنلاین  ازیزد ،  احمد شیرزاد در نشست مشترک با فرمانداران و بخشداران استان با اشاره به ناکافی بودن بودجه بخش آموزش و پرورش اظهار داشت : مشکلات موجود در آستانه سال تحصیلی جدید، آموزش و پروش یزد را رنج می دهد.

وی افزود : این اداره کل با بودجه و امکانات دولت قادر نخواهد بود جمعیت دانش آموزی را در فضاهای استاندارد و به شکلی شایسته زیر پوشش قرار دهد.

شیر زاد کمبود فضای فیزیکی را از دیگر مشکلات عمده آموزش و پرورش استان یزد دانست  و خاطرنشان ساخت: برای افزایش کیفیت آموزش، سه رکن اساسی شامل فضا و امکانات، نظام ارزشیابی ، محتوای کتاب ها و نیروی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

شیرزاد با بیان اینکه در برخی شهرستان های استان یزد قدمت مدارس بسیار بالاست عنوان کرد: در برخی شهرستان ها بالای 50 درصد مدارس، نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.

وی در مورد نیروی انسانی گفت : در سال جاری به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و از طرفی امکان استخدام جدید نیز وجود ندارد اما برنامه هایی داریم که با اجرای آن هم نیروی انسانی تأمین شود و هم کیفیت آموزشی افزایش یابد.

این مسوول تصریح کرد : امسال در چند شهرستان شامل یزد، اشکذر، میبد، اردکان و بخش زارچ، طرح مشارکت با مدارس غیرانتفاعی به دلیل مشکلات عمده نیروی انسانی به مرحله اجرا درخواهد آمد و قراردادهای این طرح نیز منعقد شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد از اجرای طرح مشارکت در 54 مدرسه استان خبر داد و گفت: براساس این طرح، تمام معلمانی که توسط مدارس غیردولتی انتخاب می شوند از رشته های مرتبط هستند.

شیرزاد افزود: این معلمان بیش از 280 ساعت آموزش ضمن خدمت را فرا گرفتند و با این شرایط، معلم کمتر از کارشناسی و یا دارای مدرک غیرمرتبط در این مدارس نخواهیم داشت.

وی گفت: در اجرای این طرح، هیچ دانش آموزی جابجا نخواهد شد و هیچ وجهی از دانش آموزان دریافت نمی شود، امیدواریم با ویژگی های این طرح ، کیفیت آموزشی استان نیز به نحو چشم گیری ارتقاء دهد.


معاون برنامه ریزی و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این نشست گفت: بر اساس دستورالعمل های موجود، هیچ کلاس ابتدایی حتی با دو دانش آموز در هیچ نقطه ای از استان یزد تعطیل نخواهد شد حتی اگر این مدرسه دو دانش آموز داشته باشد.

علیرضا مصباح فرافزود: اگر مدرسه ای یا روستایی در هر یک از شهرستان های استان با مشکلی در این زمینه مواجه بود مراتب را به آموزش و پرورش استان یزد اعلام کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل های ساماندهی، تا 20 دانش آموز، یک معلم و بیش از 20 دانش آموز، دو معلم در روستاها اختصاص خواهد یافت.

مصباح فر افزود: این ابلاغ سیستمی است و نمی توان خلاف آن عمل کرد اما در مقطع ابتدایی این شرایط را قائل هستیم که اگر مدرسه ای حتی دو دانش آموز دارد برقرار باشد و تعطیل نشود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 85 مدرسه شبانه روزی در استان یزد داریم ادامه داد: میانگین تعداد دانش آموزان این مدارس زیر 80 نفر است و در برخی مناطق نظیر شهرستان تفت، تراکم دانش آموز در مدارس شبانه روزی کمتر از 15 نفر است.

معاون برنامه ریزی و پژوهش آموزش و پرورش استان یزد اضافه کرد: ساماندهی مجددی باید در مدارس شبانه روزی صورت بگیرد و برخی مدارس باید تجمیع شوند.

وی ادامه داد: به ازای هر هفت دانش آموز در تفت، یک معلم داریم که تامین هزینه پرسنلی نیروی موظف و غیرموظف آن بیش از 40 میلیون ریال می شود.

مصباح فر تاکید کرد: ما نمی خواهیم مردم اذیت شوند اما هزینه ها را نیز باید ساماندهی کنیم و اعتباری را که کسب می شود باید به بهترین شیوه هزینه کنیم.

در سال تحصیلی جدید 195 هزار دانش آموز در استان یزد راهی کلاس درس می شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.