قدس آنلاین: ای علی! هر کس همسایه خود را بیازارد، از رحمت خدا محروم است. هر کس نسبت به خاندان من کینه ورزد ملعون و منافق زیانکار است. ای علی! همسایه ات را گرامی بدار، گرچه کافر باشد.

تنها جایی که باید کافر را گرامی داشت

به گزارش قدس آنلاین، دین اسلام به عنوان کامل ترین برنامه زندگی بشر برای جزء جزء آن برنامه دارد به گونه ای که این برنامه را به دایره زندگی فردی محدود نمی کند بلکه روابط اجتماعی نیز از منظر آن حائز اهمیت است از این رو، به روابط همسایگی و حقوق همسایگان نسبت به یکدیگر تاکید و نگاه ویژه دارد.

خداوند متعال در قرآن كريم ضمن برشمردن حقوق اسلامي مسلمانان در قبال يكديگر، نيكى به گروه هاي مختلف را سفارش مى كند و در خصوص همسايگان مى فرمايد: "وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُب"؛  و همسايه نزديك و همسايه دور را مورد احسان خويش قرار ده.

امام سجاد (ع) درباره حقوق همسایه می فرمایند: "او را در غیاب حفظ کن و در حضور گرامی بدار، در حال ستمدیدگی وی را یاری کن، عیبش را شایع نکن، هر گاه از وی بدی دیدی آن را بپوشان، هر گاه دانستی خیرخواهی تو را می پذیرد در خفا به وی نصیحت کن، هنگام سختی ها تنهایش مگذار، از لغزشش در گذر و گناهش را ببخشای و کریمانه با وی رفتار کن."

رسول خدا (ص) در مورد حق همسايه فرموده اند: "حق همسايه آن است كه اگر براى كرايه از شما درخواست كمك كرد، به او كمك كنيد. اگر وام خواست، به او بپردازيد. هر گاه تهىدست شد، از او دست گيرى كنيد. چنانچه خيرى به او رسيد، به او تبريك بگوييد. هنگام بيمارى، به عيادتش برويد. در مصيبت ها به او تسليت بگوييد. اگر مرد، در تشييع جنازه اش حاضر شويد. بر ارتفاع خانه خود بدون موافقت او نيفزاييد تا مانع وزش نسيم و جريان هوا نشود. هر گاه ميوه اى خريديد، مقدارى به او هديه كنيد و اگر مايل به اين كار نبوديد، آن را مخفيانه به منزل ببريد و دقت كنيد كه فرزندتان آن را از خانه بيرون نبرد كه فرزند او ببيند و به خاطر آن بهانه گيرى كند. با بوى غذاى مطبوع خود، او را ميازاريد، مگر آنكه مقدارى برايش بفرستيد."

پیامبر اکرم (ص) درباره محدوده همسایگی می فرمایند: "چهل خانه از هر طرف (پیش و پشت و راست و چپ) همسایه است."

همان حضرت (ص) درباره پاداش نیکی به همسایه فرموده اند: "خدا رحمت کند همسایه ای را که همسایه اش را بر نیکی یاری کند."

امام باقر (ع) يكى از ويژگى هاى شيعه را رعايت حق همسايگى مى دانند و می فرمایند: "از نشانه هاى پيروان ما، رسيدگى به همسايگان نيازمند و تهى دست و بدهكاران و يتيمان است."

 

نیکی به همسایگان دارای آثار و برکاتی است که روایات به خوبی آنها را تصریح می کنند.

امام صادق (ع) می فرمایند: "همسایه داری نیک، روزی را می افزاید." و نیز فرموده اند: "به هر کسی یکی از چهار خصلت روزی شود وارد بهشت می گردد: نیکی به پدر و مادر، صله رحم، همسایه داری نیکو و خوش اخلاقی."

همچنین است که همسایه آزاری آثار و عواقب سوئی دارد و بنابر گفته رییس مکتب تشیع، کسی که رفتارش با همسایه اش نیکو نباشد از اهل بیت (ع) نیست.

رسول خدا (ص) می فرمایند: "ای علی! هر کس همسایه خود را بیازارد، از رحمت خدا محروم است. هر کس نسبت به خاندان من کینه ورزد ملعون و منافق زیانکار است. ای علی! همسایه ات را گرامی بدار، گرچه کافر باشد."

منابع:

اصول کافی

الفقیه

مفاتیح الحیات

انتهای خبر/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.