معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعامل مسوولان و بخش خصوصی در حوزه زیرساختی عامل مهم موفقیت صنعت چاپ و نشر است.

تعامل مسوولان و بخش خصوصی عامل موفقیت صنعت چاپ و نشر است

'سید عباس صالحی' پنجشنبه شب در همایش تجلیل از پیشکسوتان و دست اندرکاران صنعت چاپ و نشر و بسته بندی استان خراسان رضوی که درسالن همایش های روزنامه قدس در مشهد برگزار شد به قابلیت های این صنعت اشاره کرد و افزود: صنعت چاپ نیازمند حمایت ویژه دولت، مسوولان و دست اندرکاران است.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی و تشکلهای فعال صنعت چاپ و نشر باید با عزم جدی رقابت های مضر را از این صنعت حذف کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با رویه های گذشته ، ولو در صورت حمایت مسوولان دولتی باز هم نمی توان این صنعت را به خوبی اداره کرد و این رویه ها باید تغییر کنند.

وی ادامه داد: صنعت چاپ و نشر از صنایع مهم ارتباط دهنده اقتصاد و فرهنگ و از معدود حوزه هایی است که با مولفه ها و بخشهای گوناگون مرتبط می باشد.

به گفته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ضمن رفع مشکلات موجود از ظرفیتهای صنعت چاپ و نشر برای رفع کاستی ها استفاده کرد.

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم افزایش واردات و هزینه ها را از معضلات صنعت چاپ و نشر ذکر کرد و گفت: نرخ دستمزد کارگران و فعالان این بخش طی 10 سال گذشته شش و هزینه چاپ و از جمله روزنامه ها بین 30 الی 40 درصد افزایش یافته است.

'محمود رضا برازش' با اشاره به اینکه بالغ بر 95 درصد نیاز موجود صنعت چاپ و کالاها و مواد اولیه نشر و بسته بندی کشور از خارج کشور وارد می شود، گفت: این واردات بی رویه از طرفی نشان دهنده نیاز بالای کشور و از طرف دیگر یکی از معضلات و مشکلات مهم اقتصادی این صنعت است که دست اندرکاران آن را با تنگناهایی مواجه می کند.

وی گفت: باید با رفع مشکلات موجود و حمایت از دست اندرکاران صنعت چاپ و نشر و بسته بندی و توسعه و رونق اقتصادی این بخش شاهد کاهش واردات مواد چاپی از خارج کشور و تولیدات جایگزین آنها در داخل باشیم.

وی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی مسائل و مشکلات این صنعت و حمایت از فعالان این بخش و تجهیز و نوسازی وسائل مورد نیاز برای رفع تنگناهای فعالان چاپ و نشر تلاش می کند.

رییس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی هم مشکلات احداث و راه اندازی شهرک تخصصی چاپ و نشر مشهد را یادآورشد و گفت: در وهله نخست قرار شد 27 هکتار زمین توسط شرکت شهرکهای صنعتی برای احداث این شهرک طی سنوات گذشته در نظر گرفته شود که 16 هکتار آن تامین شد ولی مسوولان ذیربط بعد از مدتی به عناوین گوناگون نظیر ضرورت ایجاد فضای سبز ، وجود معارضین و تراکم و غیره آن را به 10 هکتار کاهش دادند.

'علی مغانی' گفت: این میزان زمین به هیچ عنوان پاسخگوی 170 چاپخانه مشهد که قرار است به شهرک چاپ و نشر انتقال یابند، را نمی دهد و علیرغم آنکه هزینه های مورد نیاز از متصدیان این چاپخانه ها دریافت شده ولی به دلیل کمبود زمین اقدامی برای انتقال آنها به شهرک مذکور صورت نگرفته است.

وی خواستار پی گیری این مساله توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت شهرکهای صنعتی کشور شد.

در پایان این مراسم از تعدادی از پیشکسوتان و متولیان صنعت چاپ و بسته بندی خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد.ک/2

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.