۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 240985

شهردار تهران با اشاره به اینکه بروکراسی اداری شهرداری نسبت به محیط‌های آموزشی ای‌والله دارد، گفت: ما اصلا کارگر ماهر نداریم و این یکی از مشکلات جدی به شمار می‌آید.

اصلا کارگر ماهر نداریم

به گزارش تسنیم، محمد باقر قالیباف در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران، با بیان اینکه حدود 15 الی 20 سال است که در محیط‌های آموزشی چالش‌هایی داریم که برای آنها چاره‌اندیشی نشده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات محیط‌های آموزشی سیستم‌های سنتی، سخت و سنگین بروکراسی اداری است.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم در 3 دهه‌ای که با این موضوعات درگیر هستیم تغییری در شرایط و اوضاع و احوال رخ نداده است،‌ ادامه داد: زمانی که از بروکراسی اداری در شهرداری گله‌مند هستیم وقتی چنین وضعیتی را در محیط‌های آموزشی می‌بینیم به شهرداری ایوالله می‌گوییم!

شهردار تهران تصریح کرد: چنین وضعیتی زیبنده مراکز علمی و آموزشی نیست البته یک بخشی از این مشکلات به نبود امکانات باز می‌گردد و باید اقرار کنم که بسیاری از امکانات مورد نیاز محیط‌های آموزشی فراهم نیست.

قالیباف افزود: حدود 99 درصد از بودجه آموزش و پرورش به حقوق کارکنان و امور جاری و یک درصد به موضوعات آموزشی و اوقات فراغت اختصاص پیدا می‌کند با توجه به نکاتی که بیان کردم نخستین خواهش بنده این است که در این 9 مرکز علمی-کاربردی شهرداری در چارچوب سیاست‌های دانشگاه  بخش‌هایی که نیاز به الگوسازی دارد را مطرح کنید تا به سمت آنها پیش برویم.

وی خاطر نشان کرد: باید بپذیریم که کار، شغل، علم و همه چیز در حال تغییر است و ما باید خودمان را با تغییرات همراه کنیم. البته نمی‌گویم باید به هر تغییری تن دهیم ولی باید پیش از اینکه موج تغییرات ما را تحت تاثیر قرار دهد برای آن تدبیر کنیم و در مقابلش مقاومت نداشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه شهر را یک موجود زنده می‌دانیم، گفت: شهری را می‌توانیم به خوبی اداره کنیم که یادگیرنده باشند، زیرا از این مسیر به دانایی و توانایی در مجموعه شهر می‌رسیم. البته نمی‌خواهم بگویم همه رسالت‌ها بر دوش این موسسه است اما باید در فلسفه وجودی خود به درستی حرکت کند.

قالیباف با اشاره به اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان با حضور در محیط‌های کاری باید فراگیری مهارت‌های لازم را از نو آغاز کنند و این یک واقعیتی تلخی است، اظهار داشت:  کشورهای پیشرفته عمدتاً به سبک ما دانشجو نمی‌پذیرند که افراد از اول ابتدایی تا 26 سالگی بی‌وقفه به دنبال تحصیل باشند. ما می‌توانیم در موسسه علمی و کاربردی شهرداری این رفتار را نداشته باشیم و فرصتی فراهم کنیم تا بر اساس نیاز و ارتقاء شغلی ادامه تحصیل صورت گیرد.

وی همچنین گفت: آیا در کار مهندسی به فوق دیپلم نیازمند نیستیم؟ متاسفانه هنگام جذب نیرو که می‌شود به جای استفاده از یک نیروی فوق دیپلم ماهر فرد فوق لیسانس را جایگزین می‌کنیم در حالیکه در بسیاری از اوقات فردی که فوق دیپلم کارآزموده است 5 برابر یک فوق لیسانس می‌تواند کار انجام دهد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش و سیستم جذب افراد دچار مشکل هستیم، گفت: این موسسه می‌تواند با قابلیت‌های خود اثرگذار باشد و با متدهای جدید به آموزش‌های عالی بپردازد.

قالیباف در پایان تاکید کرد: مجموعه‌های آموزشی باید مسئله‌محور حرکت کنند چراکه ما می‌خواهیم دغدغه‌های شهرمان را برطرف کنیم. کار سیستمی هم نیاز به آموزش و پژوهش مسئله محور دارد و این امر در راستای نیازهای ماست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.