نیروهای امنیتی افغان انس حقانی فرد شماره دو و برادر رهبر شبکه حقانی را در افغانستان بازداشت کردند.

دستگیری فرد شماره دو شبکه حقانی در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  واحد مرکزی خبر از کابل ، حسیب صدیقی سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان امروز اعلام کرد: انس حقانی برادر سراج الدین حقانی دیشب درعملیات ویژه نیروهای امنیتی افغان بازداشت شد.دراین عملیات ‌حافظ رشید از دیگر افراد برجسته شبکه حقانی نیز بازداشت شد.

انس حقانی Anas Haqqani ، پسر موسس شبکه جلال‌الدین حقانی و برادررهبر فعلی سازمان سراج الدین حقانی است.

حسیب صدیقی، ابراز امیدواری کرد بازداشت این دو نفر تاثیر مستقیم بر شبکه حقانی و مرکز فرماندهی آن داشته باشد و با چنین عملیاتی فعالیت این شبکه بیش از پیش کاهش یابد.

به گفته سرویس‌های امنیتی افغانستان اناس حقانی از «افراد کلیدی» شبکه حقانی است و در تصمیم‌گیری‌های راهبردی این شبکه دخالت دارد.

این سرویس‌ها همچنین وی را مسئول شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های «جنگ روانی» شبکه حقانی می‌دانند که برای جمع‌آوری کمک های مالی لازم برای ادامه فعالیت‌های شبکه، به صورت مستمر به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می‌کرد.

سرویس‌های امنیتی افغانستان حافظ رشید، فرد دوم بازداشتی،را از فرماندهان نظامی شبکه حقانی می‌دانند که در «عملیات تروریستی» متعددی در شرق افغانستان به ویژه در خوست پایگاه این شبکه، شرکت داشت.

شبکه حقانی از مشکلات اصلی واشنگتن در افغانستان است و در فهرست سازمانهای تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.

آمریکا این شبکه را مسئول برخی حملات مهم ده سال اخیر در افغانستان می‌داند از جمله حمله اواخر سال 2009 به پایگاهی نظامی در نزدیک خوست که طی آن 7 مامور سیا کشته شدند.

واشنگتن درماه اوت درمجموع 30 میلیون دلار پاداش در ازای دریافت اطلاعاتی پرداخت کرد که منجر به بازداشت یکی از اعضای این شبکه شد.

پس از تهاجم سال 2001 آمریکا و سقوط طالبان، شبه نظامیان حقانی به منطقه قبیله نشین وزیرستان شمالی در شمال غربی پاکستان گریختند و از آنجا حملات متعددی را به آن سوی مرز و تا کابل صورت دادند.

ارتش پاکستان در ماه ژوئن تهاجم نظامی گسترده‌ای را به وزیرستان شمالی آغاز کرد که منجر به فرار شبه نظامیان اسلامگرا از جمله حقانی به افغانستان شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.