حجتالاسلام دکتر عبدالرضا اصغری در پاسخ به خبرنگار قدس افزود: بر اساس تبصره سه ماده 28 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347 موقوفات عام (که آستان قدس رضوی هم مشمول آن است) از پرداخت عوارض نوسازی معاف هستند.
وی ادامه داد: با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداریها مدعی بودند به استناد تبصره سه ماده 50 این قانون معافیت ذکر شده در تبصره سه ماده 28 قانون قبلی نسخ شده است، البته شهرداری مشهد از مدیرکل حقوقی مجلس نظرخواهی کرده و آنان در پاسخ گفتهاند که قانون اخیر قانون قبلی را نسخ میکند و معاون مالی و اداری شهرداری مشهد هم این موضوع را قبل از اطمینان کامل رسانهای کرد، در حالی که این نظریه مشورتی بوده و وجاهت قانونی ندارد.
دکتر اصغری اضافه کرد: آستان قدس رضوی بر اساس قانون از مرجع رسمی و بالاتری موضوع را پیگیری کرد و از معاونت قوانین مجلس درخواست شد تا نظر نهایی را صادر نماید، چرا که معاونت حقوقی مجلس تنها مرجعی است که میتواند اعلام کند چه قوانینی نسخ یا ملغی شدهاند.
وی ادامه داد: سرانجام در تاریخ نوزدهم شهریور ماه سال جاری طی نامه شماره 40973 معاونت قوانین مجلس نظر رسمی خود را به رئیس مجلس اعلام کرد که در آن نظریه آمده است، «موضوع ماده 28 خاص بوده و قانون عام لاحق (قانون مالیات بر ارزش افزوده) نمیتواند تأثیری بر قانون خاص سابق داشته باشد، بنابراین این ماده همچنان قابل اعتبار است و ممنوعیت ذکر شده ارتباطی به معافیت مذکور ندارد و عوارض در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان بوده و مشمول مستحدثات نمیشود.
وی گفت: این نظریه همراه با نامهای از سوی آستان قدس رضوی به شهرداری مشهد هم ابلاغ شده تا با اعلام موضوعاتی که پایه قانونی ندارد، موجب تشویش اذهان عمومی نشوند.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص تغییر کاربری اراضی اهدایی آستان قدس رضوی به شهر در قالب شوارع و استفاده رایگان زائران از سوی شهرداری نیز گفت: بخش قابل توجهی از شوارع عمومی شهر از جمله موقوفات آستان قدس رضوی بوده که به شوارع یا احداث تأسیسات عمومی تخصیص یافته و انتفاع از آن برای عموم باید رایگان باشد، اما شهرداری این اراضی را یا به پارکینگ تبدیل کرده و یا اگر مثلاً برای فضای سبز بوده، به محلی برای کسب درآمد تبدیل کرده است که چون با اصل وقف در تضاد است، باید حقوق موقوفات رعایت شود، به این معنی که اگر قرار است انتفاعی از مال موقوفه ببرند، باید حق موقوفه را پرداخت کنند، در غیر این صورت باید رایگان و در همان موضوع تعریف شده مورد استفاده قرار گیرد و شورای نگهبان نیز این اقدام را خلاف دانسته و باید حقوق موقوفی پرداخت شود.
وی همچنین در خصوص ادعای مدیران شهرداری مبنی بر تغییر کاربری اراضی و باغها از سوی آستان قدس رضوی نیز گفت: برابر قانون، آستان قدس رضوی مرجع یا مقام تغییر کاربری اراضی نیست و هیچگاه درخواستی مبنی بر تغییر کاربری اراضی به شهرداری ندادهایم، اما در اکثر مواقع با توسعه شهر اراضی موقوفه آستان قدس رضوی در محدوده شهر قرار میگیرد که به تناسب نیاز شهر موضوع در کمیسیون ماده پنج مطرح میشود که اراضی به مسکونی تغییر کاربری داده میشوند که حتی بخش عمدهای از اراضی و باغها داخل محدوده شهر سالهاست که مجوز تغییر کاربری را دارند و سهم شهرداری بابت آن پرداخت شده، ولی چون نیازی به ساخت آنها احساس نمیشود و وجود باغها برای شهر مفیدتر است، اقدامی برای تغییر آنها نشده است.
دکتر اصغری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص هزینه کرد درآمدهای موقوفات آستان قدس رضوی نیز گفت: پس از انقلاب و به منظور شفاف سازی اقدامها، به دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی، کارگروهی متشکل از چند حقوقدان و چند نفر از علمای دینی تمامی وقف نامهها مورد مطالعه قرار گرفت تا محل هزینه کرد درآمدها مشخص شود که در نهایت در 26 فصل نیات واقفان طبقه بندی شد که شامل بیش از 100 نیت میشد که بیشترین موقوفات برای روشنایی و سوخت حرم مطهر، دارالشفا، مهمانسرا و اطعام است، البته این تقسیم بندی صرفاً به لحاظ آماری و کمیت است، چرا که به طور مثال هزینه یک بخش مانند تعمیر و توسعه اماکن حرم از مجموع درآمدهای موقوفات این حوزه بیشتر است، بنابراین به منظور توسعه متناسب در تمام بخشها تولیت عظمای آستان قدس شرعاً و قانوناً به اختیار خود از محل موقوفات مطلقه محل هزینه کرد درآمدها را تعیین میکند که این اختیار شامل موقوفات خاص نمیشود و نکته قابل ذکر دیگر اینکه به دستور خود ایشان هیچگاه حق تولیت ایشان برای مسایل شخصی تولیت هزینه نمیشود و همواره در بخشهای فرهنگی و توسعه حرم مطهر هزینه میشود.
وی افزود: با این وصف، آستان قدس رضوی مجاز نیست درآمد موقوفات را برای آسفالت خیابان یا خرید اتوبوس هزینه کند، چرا که خلاف دستور شرع است، چون وقف صورت گرفته برای حرم مطهر امام رضا(ع) است و نمیشود آن را در جای دیگری هزینه کرد.
نظر شما