ساحل عباسی - همراهی و یاری امام زمان(عج) یکی از آرزوهای دیرینه شیعیانی است که مشتاقانه منتظر حضور و ظهور ایشان بوده و هستند وهمواره در دعاهای خود از خداوند متعال، سعادت همراهی و یاری به امام زمان(عج) را مسألت دارند، ...

یاری «نایب» شرط پذیرش «صاحب»

 اما آنچه که در این میان مغفول مانده، چگونگی یاری رساندن به ایشان و فراهم شدن زمینه ها برای حضور و ظهور امام زمان(عج) است.

با توجه به اینکه خداوند متعال هیچ گاه زمین را از حجت خود خالی نگذاشته، در دوران پیش از غیبت امام دوازدهم شیعیان در هر دوره ای، مردم امام زمانشان را به دلیل حضور در جامعه شناخته و به ایشان متوسل می‌شدند.

یکی از راه های یاری به امام زمان وقت، درک نایب ایشان و فرستاده هایشان به سرزمینهای اسلامی و حمایت همه جانبه مسلمانان از او بوده است! در اواخر سال 60 (ه.ق.) همچنان که تاریخ گواهی داده، امام حسین (ع)، مسلم بن عقیل را به عنوان نایب خود به میان مسلمانان می‌فرستد. حال این پرسش مطرح می‌شود که توجه به نایب امام در درک واقعی آن امام تا چه حد تأثیرگذار است، درگفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی وهابیت، به پاسخ  این پرسش خواهیم رسید.

 

   جناب آقای جعفری! بفرمایید با توجه به وجوب تبعیت از نایب امام زمان چگونه می‌توان با بازخوانی واقعه عاشورا در قضیه یاری نرساندن مردم به مسلم بن عقیل، درس بگیریم؟

 یکی از مسایل مهمی که باید درواقعه کربلا  بدان توجه کرد و غفلت از آن می‌تواند آسیبهای بسیاری را بر پیکره جامعه اسلامی وارد کند؛ بحث تبعیت از نایب امام زمان است. در تاریخ کربلا مشاهده شد که امام حسین (ع) ابتدا نایب خود، مسلم بن عقیل، را به کوفه می‌فرستد و از مردم می‌خواهد که دور مسلم جمع شده و هسته اولیه تشکیل حکومت اسلامی را به وسیله توجه و اطاعت از نایب او محقق کنند که پس از انجام مراحل یاد شده، امام برای هدایت گری و اصلاح امور مسلمانان و تشکیل حکومت حقه مسلمانان وارد کوفه شود .

تاریخ گواهی داده، هنگامی که ابن زیاد به کوفه مراجعه می‌کند،  مردم هراسان شده و به فکر جان و مال خود هستند یا به طمع مال و قدرت  از نایب امام زمانشان روی گردان شده و به او پشت می‌کنند.به این بهانه که ما منتظر می‌مانیم تا خود امام زمان یعنی حسین بن علی(ع) بیاید و به طور مستقیم از ایشان حمایت کنیم.در حالی که اگر در همان ابتدا مردم از نایب امام زمان در کوفه حمایت می‌کردند، یقیناً تاریخ به گونه دیگری رقم می‌خورد . کسانی که در تاریخ به عنوان توابین به مردم معرفی شده اند، افرادی که پس از کشته شدن امام حسین(ع)در سالهای بعد از شهادت حتی حاضر به شهادت شدند،همان افرادی هستند که نایب امام زمان را تنها گذاشتند . حمایت نکردن از نایب امام زمان مسلماً توفیق و سعادت یاری از امام زمان و در رکاب بودن و جهاد کردن در راه اسلام را از فرد می‌گیرد.

 

   تبعات غافل شدن از دستورات نایب امام زمان چیست و برای توفیق در دین و سعادت دنیا و آخرت توجه به چه نکاتی در زمان غیبت امام زمان لازم است، با توجه به وقایعی که در واقعه عاشورا برای امام و نایبش رخ می‌دهد؟

 بعد از تنها گذاشتن نایب امام زمان، اوضاع در شهر کوفه وخیم شده و ابن زیاد حاکم جان و مال مردم می‌شود، به طوری که اجازه نمی‌دهند یک مرد در کوفه بماند و همه آنها را برای جنگ با امام حسین(ع) روانه می‌کند و اگر به دستور او عمل نکنند، سر از تنشان جدا می‌کنند.بنابراین در این بین نایب امام زمان تنها مانده و به شهادت می‌رسد و مردم در سالهای بعد از آن دچار عذاب وجدان شده و حسرت کمک به نایب امام زمان را با خود به گور می‌برند. یقیناً توجه به اتفاقات کربلا درسی است برای امروز ما که به افراد جامعه وشیعیان هشدار بدهیم که باید قبل از ظهور امام زمان(عج) هسته اصلی و اولیه را بر گرد ولی فقیه بزنیم تا بتوانیم زمینه های ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم.متأسفانه برخی با مطرح کردن  شبهات در پی شکستن انسجام و اتحادی هستند  که با توسل به آن و حمایت از نایب امام زمان می‌توان به موفقیتهای عظیم اجتماعی رسید و شبهه ایجاد می‌کنند که حکومت در دوران غیبت جایز نیست و ولی فقیه از اختیارات خاصی برخوردار نیست و ولی فقیه فقط می‌تواند در احکامی مثل نماز،روزه و...نظر بدهد و متأسفانه برداشت غلط خود را از دین به نام دین به خورد دیگران می‌دهند .

این گفتار، مشابه گفته هایی است که مردم کوفه به مسلم بن عقیل می‌گفتند و آن افراد که به این شبهات دامن می‌زدند، خود را دین شناس معرفی می‌کردند و از بزرگان اسلام می‌دانستند، اما برداشت آنها از دین کاملاً انحرافی بود و همین برداشت غلط به یاری نرساندن به نایب امام زمان خود یعنی امام حسین(ع) منجر شد.

بنابراین توجه به امر ولی فقیه یکی از ارکان حفظ دین و مسلماً توجه به خواسته های امام زمانی است که باید جامعه مسلمانان پذیرای شرایط و ورود ایشان به آن جامعه باشد.

در هنگامی که مسلم بن عقیل وارد کوفه می‌شود و نیازمند کمک و یاری مردم در آن شرایط حساس و بحرانی است، مردم به این بهانه که ما به جهاد در راه حق و یاری امام حسین(ع) تمایل داریم، می‌گویند زمانی جهاد می‌کنیم که خود امام(ع) بیایند و اعلام می‌کردند که در حال حاضر وظیفه ای برای یاری رساندن به تو نداریم در حالی که این مسأله بزرگترین و اولین قدم اشتباه مردم کوفه بود که  نادانسته اسیر شیطان شده و به آرامی به امام زمان خود پشت کردند.

بنابراین مسلمانان باید بدانند به یکباره با ظهور امام زمان(عج) جامعه اصلاح نمی‌شود و قرار نیست با ظهور و حضور امام زمان(عج) دل و قلب آنها به یکباره نورانی شده و متوجه و خاضع امام زمان شود. قبل از آن باید به نایب امام زمان توجه کرد و یقیناً نایب امام زمان اولین گام در ارشاد و هدایت و اصلاح جامعه را با یاری مسلمانان بر می‌دارد تا  امام زمان(عج) به تحقق اهداف اسلامی در جامعه اقدام نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.