ایران باید بتواند مشکلات اصولیٰ عقایدی و ریشه ای خود را با سایر کشورهاحل کند و جرا که تا زمانی که این اختلافات وجود داشته باشد ایران نمی تواند موفقیتی در این زمینه کسب کند.

حضور در WTO با این شرایط اقتصادی از سم مهلک تر است

رییس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: هر چند که در سال 83 و در زمان آقای خاتمی درخواست عضویت ما به عنوان عضو ناظر در WTO پذیرفته شد اما در دوران احمدی نژاد همه جیر به یک باره خراب شد.

محمد رضا سبزعلی پور، رییس مرکز تجارت جهانی ایران در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور در غرفه ایلنا در خصوص مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: نباید به مذاکرات هسته ای با دید خوشبینانه نگریست و باید در این امر محتاط تر بود.

وی افزود: مسئولان نیز باید به این موضوع بیندیشند که احتمال آنکه به نتایج دلخواه دست پیدا نکنیم زیاد است البته این موضوع را نیز سال گذشته بنده در مصاحبه ای مطرح کردم که توافق نامه ژنو شکننده ونیم بند است البته خیلی ها بسیار خوشبین هستند که توافق نامه حاصل شود اما باید به این توافق نامه به صورت قراردادی بلند مدت توجه کرد نه کوتاه مدت.

وی تصریح کرد: البته ممکن است تمدید مذاکرات مجددا تکرار شود و در صورتی هم که مذاکرات سرانجام موفقی نداشته باشد فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتر خواهد شد. به اعتقاد بنده گزارش اخیر آقای آمانو هم بدون برنامه نیست و با خط مشی مشخصی این گزارشات در آستانه نشست مطرح شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ما، آمریکایی ها به این توافق نیاز دارند نیز گفت: دولت اوباما تمام اعتبار خود را بر روی این توافق گذاشته است و در صورتی که توافق‌نامه ژنو به صورت دائمی صورت گیرد پیروزی دموکرات ها هم محتمل است.

وی با اشاره به پیوستن ایران به WTO‌، گفت: این موضوع امری محال است هر چند که در سال 83 و در زمان آقای خاتمی درخواست عضویت ما به عنوان عضو ناظر در WTO پذیرفته شد اما در دوران احمدی نژاد همه جیر به یک باره خراب شد.

سیرعلی پور گفت: به اعتقاد بنده در حال حاضر در جایگاهی که قرار داریم و با این وضع اقتصادی حضور در WTO برای ما از سم هم مهلک تر است.

وی با اشاره به بحران های مختلف اقتصادی نظیر  تعطیلی کارخانجات و شکننده شدن صنایع در کشور افزود:صادرات ایران به سطحی نرسیده تا صادرات مواد خامی نظیر نفت و مواد معدنی حذف شود این در حالی است که باید فراتر از شعار دادن در خصوص اقتصاد و صادرات غیرنفتی فکر کرد.

سبزعلیپور با بیان اینکه عضویت در سازمان تجارت جهانی منوط به موافقت 152 کشور جهان است گفت: ایران باید بتواند مشکلات اصولی عقایدی و ریشه ای خود را با سایر کشورهاحل کند و تا زمانی که این اختلافات وجود داشته باشد ایران  نمی تواند موفقیتی در این زمینه به دست آورد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.