مهناز خجسته نیا : قدس ویژه خراسان - شهردار مشهد از آمادگی این کلانشهر برای انتقال تجارب مدیریت شهری در راستای تحقق دیپلماسی شهری به جهان اسلام خبر داد.

اعلام آمادگی شهرداری مشهد در تحقق دیپلماسی شهری با 137 کلانشهر جهان

به گزارش خبرنگار ما، مرتضوی که در مراسم افتتاحیه هجدهمین دوره‌ آموزشی متروپلیس سخن می گفت، با اشاره به ظرفیت بالای مشهد در تعامل با کلانشهرهای جهان گفت: امروزه با توجه به شکل‌گیری دولتهای محلی و توسعه آنها، دیپلماسی شهری اهمیت بسزایی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مشهد در سال 2017، پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، افزود: این کلانشهر در انتقال تجارب امور شهری نقش مهمی در خاورمیانه دارد. 

وی سیاست شهرداری مشهد را تعامل فعال و همه جانبه با کشورها و شهرهای منطقه بویژه کلانشهرهای عضو انجمن جهانی متروپلیس اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مشهد مقدس مرکز آموزش منطقه‌ای متروپلیس است، آموزش و انتقال تجربیات و دانش در تعامل این شهر با سایر شهرها نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گفته وی سابقه مشهد در آموزش متروپلیس بیش از 9 سال است که طی این مدت 18 دوره آموزشی برگزار شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه مشهد آمادگی همکاری با سایر شهرها را دارد، افزود: معاونت اقتصادی، بسته‌های سرمایه‌گذاری، بانک شهر و دفتر صندوق توسعه شهرها از جمله زمینه این مشارکت‌هاست.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز هدف کارگاه آموزشی متروپلیس را ایجاد نگرش تحلیل داده‌ها برای مدیران شهری اعلام کرد و گفت: در جریان برگزاری این کارگاه به دنبال این هستیم که مدیران شهری از نگاه توصیفی صرف به نگرش مبتنی بر تحلیل داده‌ها در بستر فعالیت شهری دست یابند.

برادران با اشاره به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 به مشهد مقدس ابراز امیدواری کرد، مشهد در آن زمان برای میزبانی‌های بیشتر و وسیع‌تر آماده شود.

وی از عضویت مشهد در دو اتحادیه «متروپلیس و شهرها و دولتهای محلی» خبر داد و گفت: اتحادیه متروپلیس 137 عضو دارد که تجارب خود را در این اتحادیه به اشتراک می‌گذارند.

به گفته وی، شهرداری مشهد همچنین دفتر اصلی جوانان کلانشهرهای جهان محسوب می‌شود و دفتر منطقه‌ای بانوان شهرداری‌های کلانشهرهای جهان و دفتر منطقه‌ای توسعه جهانی شهرها است.

وی با بیان اینکه در دفتر آموزش کلانشهرهای جهان بیش از 18 دوره آموزشی برگزار شده، خاطر نشان کرد: در برگزاری این دوره‌ها تلاش کردیم تجارب جهانی در مدیریت شهری را به اشتراک بگذاریم و تجارب شهر مشهد را در اختیار سایر شهرها قرار دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در ادامه اظهار داشت: در 18 دوره آموزشی برگزار شده، 40 شهر از کشورهای منطقه شرکت کرده اند و دو کارگاه آموزشی نیز برگزار شده، ضمن اینکه نقش GIS در برنامه‌ریزی شهری و سرمایه‌گذاری در تأمین مالی شهرداری نیز مورد توجه بوده است.

برادران تامین منابع مالی برای توسعه شهرها و برآورده کردن نظرات شهروندان و جلب رضایتمندی آنان را یک ضرورت برشمرد و گفت: این در حالی است که منابع جدید را نمی‌توانیم مستقیم از طریق عوارض های عمومی تأمین کنیم و باید از روشهای ایجاد مشارکت با بخش خصوصی برای ایجاد زیرساختهای عمومی شهر و فرصتهای ارايه بهینه خدمات به شهروندان تامین کنیم.

وی مشکل تامین منابع را دغدغه همه کلانشهرهای جهان دانست و افزود: همواره تلاش می‌کنیم تجارب شهرها را در مجلدی تهیه کنیم تا شهرهای دیگر بتوانند از روشهای تأمین مالی و مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری بهره گیرند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در خصوص نرم‌افزار GIS نیز بیان کرد: GIS به ظاهر نرم‌افزار است، اما در واقع مبنای تحلیل و تصمیم‌گیری محسوب می‌شود.

برادران خاطر نشان کرد: اطلاعات GIS برای توزیع آب، برق، حمل و نقل، مسایل اجتماعی، گردشگری و... به کارگیری می‌شود و نیازمند این هستیم که بتوانیم اطلاعات را در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب لایه‌های اطلاعاتی GIS ارايه کنیم.

گفتنی است، هجدهمین دوره آموزشی متروپلیس با حضور شهرداران شهرهای داخلی و خارجی نماینده انجمن و اعضای متروپلیس از کشورهای لبنان، پاکستان، عمان، عراق، بلاروس و استادان دانشگاه در مشهد آغاز به کار کرد.

این دوره از کارگاه‌های آموزشی متروپلیس تا 21 آبان ماه و با دو کارگاه آموزشی و تخصصی با عناوین نقش GIS در برنامه‌ریزی شهری و سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شهری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.