قدس آنلاین: بارش برف سنگین هفته گذشته در فریدونشهر بسیاری از درختان میوه باغات این شهرستان را شکست و محصولات زمین‌های کشاورزی را از بین برد.

کشاورزان فریدونشهری خواستار جبران خسارت‌ شدند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، 30 سال است نخستین برف که می‌آید در دفترم می‌نویسم، بیشتر اوقات تا 45 روز گذشته از پاییز خبری از برف سنگین نبوده است، البته داشتیم که برف زیاد اوایل پاییز آمده ولی کمتر به یاد دارم در دفترم نوشته باشم کمر درختان باغچه، باغ و شهرم شکست!

این قسمتی از صحبت‌های محمد عصاچی یکی از شهروندان فریدونشهری درباره برف شدیدی است که هفته گذشته در این شهر بارید.

باران که می‌بارد دل بسیاری از مردم به خاطر بارش نعمت الهی شاد می‌شود اما کشاورزان با تردید و نگرانی به این تصاویر خیره می‌شوند.

برفی که چند روز پیش آمد، فرصت زرد شدن و برگ‌ریزان را از درختان گرفت و کمرشان را شکست.

یکی از باغداران می‌گفت خدا خودش می‌داند برای درختانم چه زحمت‌هایی کشیده‌ام، حتماً خودش حکمتی در این بارش دارد که ما هم تسلیم اراده اوییم.

بارش همزمان هفته گذشته باران و برف در فریدونشهر، بسیاری از باغداران و کشاورزان را مجبور کرد که شامگاه با سختی فراوان خود را به باغ‌های خود برسانند تا کمی از بار برف روی درختانی که هنوز برای خواب زمستانی خود را آماده نکرده‌اند، بکاهند اما سرمای هوا، بسته بودن راه‌ها و ادامه بارش کار را برای همه سخت کرد.

صبح روز بعد وقتی هوا کمی آرام می‌گیرد، باغدارانی که شب را با ترس از دست رفتن زحمات چندین ساله سپری کرده‌اند، چکمه‌هایشان را می‌پوشند، بیلشان را بر می‌دارند و همان اول صبح راه می‌افتند سمت باغشان.

به نزدیکی باغ خود که می‌رسند، چشمانشان را به زمین می‌دوزد تا شاید کمی دیرتر ویرانی باغ‌ها را ببینند، هر چند دیگر متوجه شده‌اند که کار از کار گذشته است.

کشاورزی چشمانش را که به سمت باغش چرخاند و کمی در آن قدم زد و برف‌ها را کنار زد، متوجه شد بیشتر درختانش قامت خم کرده‌اند و کمرشان شکسته است و دیگر نای ایستادن هم ندارند.

در حالی که صدایش گرفته بود و نمی‌خواست بغضش نمایان شود و در دستش هم شاخه شکسته‌ای بود و باران هم داشت دوباره آرام‌آرام بر شانه‌هایش ضربه می‌زد و گویی می‌خواست دلداریش بدهد، به یکی از درختان بزرگ وسط باغش زل زده بود و می‌گفت: این درخت گردوی من که از تنه شکسته و سنگینی برف قامتش را خم کرده است، ارث پدری‌ام بود و بیش از 20 سال است همراه من بوده و مانند فرزندانم دوستش داشتم، هر سال با خانواده دورش جمع می‌شدیم و گردو تکان برگزار می‌کردیم.

غلامرضا یسلیانی- فرماندار فریدونشهر با اشاره به خسارات بارندگی‌های اخیر در این شهرستان اظهار کرد: واژگونی سه تیر برق، قطع کابل برق 100 مشترک، 60 نقطه قطعی کابل شبکه برق، آسیب دیدن فضای سبز، افتادن 400 اصله درخت، خسارت به درختان و باغات شهرستان به ویژه درختان گردو و خسارت به بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی سیب‌زمینی و پیاز که محصولات آنها هنوز برداشت نشده از جمله مهم‌ترین این خسارات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر نیز درباره خسارات اخیر گفت: متأسفانه باغداران و کشاورزان منطقه خسارات بی‌سابقه‌ای را متحمل شده‌اند که مهم‌ترین دلیل آن بارش غیر منتظره بدون وقفه باران و برف همراه هم و سنگینی بار درختان به علت نریختن برگ‌ها در این فصل بوده است.

علیرضا اصلانی گفت: به علت بالا بودن خسارت‌ها و گستردگی باغات و بسته بودن مسیرهای دسترسی آمار دقیقی از میزان خسارت‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد درختان دچار آسیب شده‌اند که بیش از 25 درصد آنان به طور کامل شکسته و از بین رفته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر با اشاره به اینکه بیشتر درختان مثمر و غیرمثمر دچار خسارت شده‌اند، اظهار کرد: درختان زردآلو و گردو بیشترین خسارت را داشته‌اند.

وی بیمه نبودن بیش از 90 درصد باغات را یکی دیگر از مشکلات باغداران و کشاورزان عنوان کرد که می‌توانست در این شرایط بخشی از خسارت‌های وارده را جبران کند.

اصلانی از کشاورزان و باغداران خواست تا نسبت به بیمه کردن اراضی و مزارع خود اقدام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر در جهت جبران خسارت و نیز کمک به باغداران و کشاورزان برای رونق دوباره مزارع از همه توان خود استفاده کند.

شهردار فریدونشهر نیز در این باره بیان داشت: بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال خسارت به شهرداری وارد آمده که بیشترین خسارت‌های وارده به فضای سبز و معابر بوده است.

ابراهیم گوگونانی خاطرنشان کرد: حدود 5 هزار اصله چنار، 2 هزار اصله درخت نارون، یک‌هزار درخت بید و 2 هزار اصله درخت‌های دیگر نیز آسیب دیده‌اند.

شهردار فریدونشهر بالا بودن میزان خسارت‌ها در این منطقه را ناشی از سنگین بودن درختان دانست و اضافه کرد: بارش برف پیش از ریختن کامل برگ‌های درختان سبب سنگین شدن درختان و فرود آمدن آنان به روی شبکه‌های برق شده است.

به هر حال بیشتر درآمد مردم شهرستان فریدونشهر از کشاورزی و باغداری است، مردمی که سختی‌های زیادی برای تأمین معاش زندگی خود و نیز کمک به تأمین معاش زندگی دیگران تحمل می‌کنند و حال که تنها منبع درآمدی آنها که چندان هم پر و پیمان نیست دچار آسیب و خسارت شده است، انتظار کمک و یاری دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.