گروه اقتصادي- محمد هرمزی - در حالی که کارشناسان و بخش تولید تأکید دارند، نرخ پول درایران بسیار بالاست و در برخی از مواقع به بیش از 30 درصد می رسد، شواهد نشان می‌دهد، کاهش نرخ سود بانکی قطعی شده است.

پیامدهای کاهش نرخ سود بانکی

البته مقامهای بانکی نیز براین باورند، حداقل هزینه نرخ سود 22 درصدی برای بانکها 25 تا26 درصد تمام می‌شود و باید نرخ سود کاهش یابد که عمدتاً به نفع نظام بانکی است، با این حال خط قرمز این کاهش، بویژه برای نرخ سود سپرده ها باید در پیرامون نرخ تورم و یا یکی دو درصد بالاتر از آن باشد.                                

دراین راستا برخی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی معتقدند،  نسبت به کاهش نرخ سود بانکی با توجه به دورنما و چشم انداز مبهم اقتصاد بویژه نرخ تورم در سال آینده، باید دست به عصا حرکت کرد، به اعتقاد آنان معلوم نیست که روند کاهنده نرخ تورم در سال آینده با توجه به سیاستگذاری های اقتصاد و برخی از عوامل بیرونی تداوم داشته باشد.

از سوی دیگر تجربه نشان می دهد، با کاهش نرخ سود بانکی تقاضا برای دریافت تسهیلات بیشتر خواهد شد که درمجموع توازن میان منابع و مصارف را بر هم خواهد زد. همچنین این احتمال وجود دارد که با کاهش نرخ سودسپرده ها منابع از نظام بانکی به نفع دیگر بازارها خارج شود، موضوعی که  مدیران بانکی را به چالش می کشد و چندان خوشایند آنها نیست .

البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند، تجربه نشان داده که  کاهش دستوری نرخ سود بانکی  باتوجه به عدم تمکین برخی از بانکها و مؤسسات چندان مؤثر نبوده است، بویژه اینکه با وجود نرخ سود 22 درصدی، برخی بانکها تمایل دارند که ترکیب عقود مبادله به نفع عقود مشارکتی تغییر یابد که معمولا نرخ سود تسهیلات بسیار بالا بوده وتنها سپرده‌گذاران متضرر شده اند، این در حالی است که  سپرده گذاران توقع دارند که نرخ سود سپرده ها همتراز با سود برخی فعالیت های اقتصادی و مثبت باشد، درغیر این صورت سرمایه خود را به بخشهای دیگر سرازیر خواهند کرد.  حال دراین راستا رئیس شورای‌عالی هماهنگی بانکهای دولتی با اعلام اینکه کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار قطعی است، پیشنهاد کرد نرخ سود بانکی کمی بالاتر از نرخ تورم در نظر گرفته شود.

عبدالناصر همتی در گفت وگو با مهر درباره بازنگری دوباره در نرخ سود بانکی گفت: شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی منتظر مشخص شدن تورم انتظاری است، یعنی می خواهد روند کاهنده نرخ تورم یک سال آینده که مورد انتظار است محقق شود، تا بر اساس آن نرخ سود بانکی کاهش یابد.

وی در بیان دلایل آن عنوان کرد: سپرده گذاران بانکی انتظار دارند، پس از اینکه مدت زمانی مثلاً یک سال پول آنها در بانک سپرده گذاری شده است، متضرر نشوند و سودی هم عاید آنها شود، بنابراین باید نرخ سود بانکی کمی بالاتر از نرخ تورم باشد.

همتی با اشاره به نرخ سود 22 درصدی سپرده های بانکی گفت: برخی از بانکها با احتساب نرخ مؤثر، هزینه این سود حدود 25، 26 درصد برای آنها تمام می شود، بنابراین کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به نفع بانکهاست و قیمت تمام شده پول را برای بانکها کاهش می دهد. وی ادامه داد: اما ممکن است که در این بازار متشتت، برخی‌ها پولهای خود را از بانکها خارج کرده و به جاهایی ببرند که پول و سود بیشتری به آنها می‌پردازند، بنابراین اگر بتوانیم یک هماهنگی میان بانکها برای رعایت نرخها ایجاد کنیم و همه بانکها نرخ سود را کاهش دهند، حتماً به نفع جامعه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.