معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون گزارشی منطقی که وجود اورانیوم را در گرد و غبارهای کشور تایید کند، دریافت نکرده ایم.

ابتکار: گزارشی مبنی بر وجود ریزگرد آغشته به اورانیوم دریافت نکرده ایم

معصومه ابتکار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: موضوع آغشته بودن ریزگردها به اورانیوم از نظر سازمان محیط زیست تایید شده نیست و مبنای علمی ندارد.

وی افزود: البته به دلیل وجود جنگ در منطقه، حضور امریکایی ها، استفاده از سلاح های مختلف و اکنون ناامنی در منطقه به دلیل پدیده شوم داعش، ممکن است موجب تشدید بروز ریزگرد در منطقه شود اما نسبت به آغشته بودن به اورانیوم گزارشی علمی و منطقی دریافت نکرده ایم.

وی تاکید کرد: قطعا یکی از آثار جنگ در منطقه موضوع گرد و غبار است و قطعا سلامت شهرها و شهروندان را تهدید می کند.

ابتکار افزود: برای بررسی و کنترل گرد و غبار در منطقه تدابیری در دولت قبلی و فعلی با دولت عراق اندیشیده شده و در دیداری که با مسوولان عراقی داشتم بر اجرای مفاد تفاهم نامه دو جانبه تاکید شد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: اگر مساله ناامنی داعش در منطقه نبود شاید تاکنون بخش هایی از مشکلات را با اقدامات مشترک برطرف کرده بودیم.

وی گفت: چندی پیش با وزیر آب عراق در تهران ملاقات کردم و قول داد با اراده ای که در دولت جدید عراق برای بهبود مناسبات است، این مشکل را هرچه زودتر برطرف کنند.

ابتکار به امضای تفاهم نامه محیط زیستی بین دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه موضوعاتی همچون درختکاری و جنگل کاری وجود دارد که امیدواریم با همکاری عراق بندهای این تفاهم نامه عملیاتی شود تا شاهد کاهش میزان گرد و غبار در منطقه باشیم.

بروز پدیده ریزگرد و گرد و غبار در کشور چند سالی است که مشکلاتی را مردم به ویژه مناطق غربی کشور ایجاد کرده است، گاهی نیز موضوع آغشته بودن این گرد و غبارها به اورانیوم غنی شده مطرح می شود.

بیشترین منشاء ریزگردها خارجی است که از کشورهای عراق، عربستان، کویت و اردن وارد کشور می شود که در این میان سهم عراق از تمام کشورها بیشتر است.

ریزگردها بیش از 20 استان کشور را درگیر کرده است و تاکنون اقداماتی برای مهار کانون های ریزگرد در عراق بین ایران و عراق انجام شده است که امضای تفاهم نامه ای در چندین مفاد یکی از این اقدامات است، در این تفاهم نامه بر شناسایی و مهار کانون های ریزگرد و درختکاری تاکید شده است، همچنین بر اساس این تفاهم نامه قرار است چندین هکتار اطراف کربلا نیز درختکاری شود.

قرار است ایران در زمینه کارشناس و عملیاتی شدن مفاد تفاهم نامه با عراق همکاری کند اما به دلیل ناامن بودن منطقه این کار پیشرفتی نداشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.