حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - کلیدی‌ترین سکانس تله فیلم 90 دقیقه‌ای «فرزانه» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی محمدی با حضور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوي، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در دبستان امام رضا(ع) جلوی دوربین رفت.

 فیلمها و مجموعه‌های ارزشی تأثیرگذارترین ابزار آموزشی است

دانش آموزان دختر دبستان امام رضا(ع) در صف نماز جماعت ایستاده‌اند و طلبه‌ای که نقش پیشنماز را بر عهده دارد اقامه نماز می‌کند. دوربین روی اسپایدروریل دورانی قرار دارد و قرار است حرکت دوربین به صورت تراولینگ از این صحنه تصویربرداری کند.

صدا- دوربین- حرکت و سالن یکپارچه در سکوت فرو می‌رود تا ایفاگر نقش پیشنماز بتواند در فضایی آرام اقامه نماز را آغاز کند این صحنه در سه برداشت مورد قبول مهدی محمدی کارگردان این تله فیلم قرار می‌گیرد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوي در خصوص فعالیت‌های صدا و سیما می‌گوید: راهبرد اصلی رسانه در راستای تولید برنامه‌های متنوع و در عین حال ارزشی قرار دارد و ما در شرایطی قرار داریم که در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند باید با تعاملی کردن رسانه ملی تلاش کنیم از ظرفیتهای گسترده هنرمندان استان و کشور بهره‌گیری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمين علی نهاوندیان با تأکید بر اینکه مراکز استان به سمت کیفی سازی تولیدات و تغییر در ساختارها حرکت می‌کند، گفت: دکتر سرافراز به کیفی سازی و چابک سازی تولیدات توجه دارند و این می‌طلبد که موضوعات ارزشی انقلاب بویژه برنامه سازی برای نسل جوان با آن ایمان روشن بینانه فکری و معرفتی مدنظر قرار گیرد، زیرا دشمن این اعتقادات و بینش ارزشی را هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه تله فیلم «فرزانه» کاری است که برای نوجوانان تولید می‌شود و یکی از کارهای خوب سیمای استان به شمار خواهد آمد، می‌گوید: این کار با 50 بازیگر و 80 لوکیشن در مرحله‌ای قرار دارد که تاکنون 80 درصد کار انجام شده است و صحنه‌ای را که در حال تصویربرداری هستند از کلیدی‌ترین صحنه‌های ارزشی این تله فیلم است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوي با اشاره به اینکه بیشتر صحنه‌های این تله فیلم در فضاهای بیرونی و در شرایط سخت جلوی دوربین رفته است، افزود: در نظر داریم تله فیلم «فرزانه» را برای جشنواره‌ها آماده سازیم.

حجت الاسلام والمسلمين نهاوندیان با اعلام اینکه 94 درصد مساحت استان زیر پوشش پخش دیجیتال قرار دارد و تا پایان سال به 100 درصد می‌رسد، گفت: تولیدات سیمای خراسان رضوي در سال جاری با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است و 120 ساعت کار مستند و 14 ساعت پویانمایی و همچنین تولید 13 تله فیلم و بیش 150 گزارش خبری قسمتی از فعالیتهای مرکز خراسان رضوي است.

وی با اظهار تأسف از درگذشت انوشیروان ارجمند اظهار داشت: زنده یاد ارجمند از جمله شخصیت‌های هنری کشور است که در عرصه تئاتر و تلویزیون خوش درخشیده و آخرین بازی این هنرمند که اکثر کارهای اولیه‌اش را در مشهد به انجام رسانیده تله فیلم «ستاره شرق» است که کاری درباره سیره رضوی است و از آثار فاخر در حوزه تولیدات تلویزیونی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمين نهاوندیان افزود: فیلم «تبسم گرگ» در جشنواره رشد رتبه آورد و جا دارد از فرصت استفاده کرده از آستان قدس رضوی و همچنین مدیرعامل بنیاد رضوی که بخشی از لوکیشن‌ها و امکانات را فراهم آورده‌اند تقدیر و تشکر نمایم.

وی با تقدیر از فرماندار کاشمر که با تله فیلم «فرزانه» همکاری داشته‌اند، گفت: هنرمندان خراسان رضوي در همه مراحل به قابلیت‌هایی رسیده‌اند که 14 کار در طول 4 سال آثاری قابل قبول تولید کنند و استان خراسان با بهره گیری از این توانمندی توانسته بالاترین امتیازها را کسب نماید و این کارها بسیار با هزینه کم به مرحله پخش رسیده و فیلمهای کم هزینه‌ای به شمار آمده که در مدیریت جهادی و جهادگونه دست اندرکاران فیلم و سریال و تله فیلم و عوامل تولید جایگاهی ارزشمند را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه فیلم‌های فرشته و تابستان طولانی، به جشنواره فجر ارایه شد و فرزانه و ستاره شرق و کویر، کبوتر با کبوتر و صدای سکوت از فیلمهایی است که در خراسان رضوي تولید شده است.

وی در پاسخ به انتصابهای جدید در صدا و سیما گفت: پس از دوره مهندس ضرغامی دوره جدید با رویکردی دیگر برای سازمان صدا و سیما در شرف اتفاق است. در دوره قبل بحث گسترش شبکه‌ها در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور خیلی جدی بود و سازمان صدا و سیما در راستای توسعه کمی تلاش کرد و در کنار آن بحث دیجیتال سازی که بسیار مهم است شکل گرفت، در این دوره بحث کیفی سازی و تولیدات ارزشی فاخر مدنظر است که ما هم در این راستا حرکت می‌کنیم.

 

*آمادگی برای همکاری با صدا و سیما

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی هم در حاشیه فیلمبرداری از تله فیلم «فرزانه» به خبرنگار ما گفت: صدا و سیمای مرکز خراسان رضوي رویکردی ارزشی را به تولیدات سیما نشان می‌دهد و بنیاد فرهنگی رضوی هم در این راستا کمک حال این رسانه است.

محمدتقی فخریان با تأکید بر اینکه در مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی سبک و سیره امام رضا(ع) را ترویج می‌کنیم، اظهار داشت: قسمتی از تله فیلم «فرزانه» پیرامون جشن تکلیف دانش آموزان و ترویج اقامه نماز است و ما هم به سهم خود علاقه‌مند هستیم با کمک بچه‌های خوب واحد پنج دبستان امام رضا(ع) در تولید این تله فیلم مشارکت داشته و بخوبی در صحنه‌هایی از آن ایفای نقش کنند.

فخریان با اعلام اینکه فیلمها و سریالها و مستندهای ارزشی تأثیرگذارترین ابزار آموزشی به شمار می‌آیند، گفت: بنیاد فرهنگی رضوی آمادگی دارد با مشارکت صدا و سیما تولیدات مشترکی را در راستای ترویج سیره امام رضا(ع) و مسایل اقتصادی و دینی تولید نماید و بر اساس برنامه‌های فرهنگی بنیاد، در این زمینه به طور جدی با تولیداتی که در جهت مسایل آموزشی نقش سازنده‌ای را به تصویر می‌کشند، همکاری نزدیکی را به اجرا گذارد.

 

*سوژه‌ای مناسب برای نسل جوان

مهدی محمدی کارگردان تله فیلم «فرزانه» هم همکاری بنیاد فرهنگی رضوی را در تولید این تله فیلم بسیار خوب توصیف کرد و افزود: تله فیلم «فرزانه» در 90 دقیقه آخرین مراحل تولید راطی می‌کند و تیم خوبی با این کار همکاری دارند و امیدوارم این تله فیلم بتواند با نگاهی که به ارزشها و اعتقادات مذهبی داشته است مورد توجه بینندگان قرار گیرد.

مصطفی یوسف زاده طلبه و دبیر انجمن سینمایی دفتر تبلیغات اسلامی که نقش پیشنماز مدرسه را بر عهده دارد، می‌گوید: ماجرای این تله فیلم حول محور دانش آموز دختری قرار دارد که در آستانه جشن تکلیف و آماده شدن برای ادای نماز پا به سن بلوغ می‌گذارد و تقارن آن با جشن تکلیف و مسایل اجتماعی سوژه‌ای مناسب برای نسل نوجوان است.

وی که دو فیلم کوتاه را هم در دست ساخت دارد، درباره طلبگی‌اش و رابطه آن با بازیگری و ساخت فیلم می‌گوید: احساس می‌کنم مفاهیم اعتقادی و ارزشی را می‌شود از طریق فیلم به شکل مطلوبی به تماشاگر انتقال داد و از اینکه در این تله فیلم با لباس طلبگی خودم جلوی دوربین رفته‌ام بسیار خوشحالم در تله فیلم «فرزانه» بازیگران پرشماری ایفای نقش می‌کنند، از جمله امیرحسین رفیعا، شیده یزدانی، روشنک مه قلعه گیان، محمد جهانپا، حمید جانباز، مصطفی یوسف زاده، ندا اسدی و حسین طاهری. دیگر عوامل دست اندر کار این تله فیلم عبارتند از تصویربردار احسان غفوریان، صدابردار حسین شهبازپور،طراح چهره پرداز حجت خاکپور، طراح صحنه امین فاضلی، مجری گریم ساره پارسا، منشی صحنه سمانه سلطانی، دستیار کارگردان سمیرا سلطانی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه مصطفی شیروانی، مدیرتولید حسن ناصری، دستیار صحنه سیدحسن علی زاده موسوی، امیر رنجبر دستیاران تصویربرداری؛ یوسف صفایی، رضا عزیزی، علی رضا ثابت نیا، ابراهیم وارسته و دستیار صدا احمد محمدی.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.