فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - در جلسه اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد با چهار تن از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، مسایل و مشکلات این شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 حمایت مسؤولان کشوری از مشهد در حد حرف است

 کاشمر دوم مشهد آخر!

در این جلسه بصیری پور یکی از اعضای شورای اسلامی مشهد با اشاره به حساسیت خود نسبت به مسایل فرهنگی حاشیه شهر اظهار داشــت:در بحث کتابخانه ها اگر مقایسه ای با شهرهایی مانند کاشمر شود، باید گفت شهرستان کاشمر از این حیث در جایگاه دوم استان قرار دارد، در حالی که رتبه آخر از آن مشهد است.

وی افزود:همچنین با وجود حوزه علمیه در مشهد بسیاری از مساجد حاشیه شهر امام جماعت ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این مسایل در خود استان قابل حل است،اضافه کرد:فقط نیازمند حمایت است.

 

 خدمت به مشهد فقط در کلام و حرف

وی با اشاره به وجود بیش از 220 روستا در بخش مرکزی مشهد تصریح کرد:بخش عمده مشکلات فرهنگی حاشیه شهر ناشی از نبود امام جماعت در مساجد است، حتی در خود شهر مشهد هم بسیاری از مساجد با این کمبود مواجهند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه موضوعات فرهنگی جزو مسایل اصلی این شهر است، گفت: در این خصوص از متولیان امر از جمله سازمان تبلیغات اسلامی گلایه داریم.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه در خصوص مسایل حاشیه شهر مشهد و لزوم اختصاص ردیف خاص در بودجه با معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی در سفر به مشهد جلساتی برگزارشد،اضافه کرد:همه مسؤولان از دولت قبل تاکنون می گویند در خدمت امام رضا (ع) هستیم، اما باید گفت این خدمت را باید تعریف کرد، به عنوان مثال اینکه آیا ردیف اعتباری خاصی در نظر می گیرند و یا اینکه تنها در حد کلام و حرف است.

وی خاطر نشان کرد:شهرستان مشهد به طور متوسط سالانه 5/2 میلیون زائر شناور دارد که باید این موارد  در محاسبات دولت دیده شود.

 

 عملکرد ضعیف بنیاد مسکن

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز گفت:چندی است حاشیه شهر مشهد به بورس و تیتر رسانه‌ها تبدیل شده، در حالی که این حاشیه تنها در یک شب ایجاد نشده، بلکه طی 20 سال و به دنبال عملکرد ضعیف بسیاری از دستگاه ها تشکیل شده است.

فانی اضافه کرد:اگر دولت صدها هزارمیلیارد تومان اعتبار هم اختصاص دهد باز با این  ساخت و سازهایی که هم اکنون در روستاهای اطراف مشهد در حال انجام است چند سال دیگر باید برای رفع  مشکلات ناشی از این ساخت و سازهای انجام شده از دولت پول گرفت.

وی اضافه کرد:اگر بنیاد مسکن وظیفه خود را بخوبی در روستاها انجام می داد، اکنون این مشکلات را نداشتیم.

وی با اشاره به چند هزار حلقه چاه در بخش مرکزی مشهد در باغ ویلاها گفت:این مسأله کشاورزی را با بحران مواجه کرده است.

  هزینه زیاد معاش در روستاها

علیپور دیگر عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به وجود 71 روستا در بخش رضویه تصریح کرد: هزینه زندگی و معاش در روستاها به خاطر مسایلی مانند خشکسالی،در مقایسه با شهرها بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه درآمد روستاهایی مانند بخش رضویه در شهر مشهد جذب می شود،گفت: البته این مساله برای ساکنان این بخش نیز مشخص نشده است که برای دریافت اعتبار و منابع مالی جزو مشهد هستند یا حوزه انتخابیه سرخس و فریمان .

 

  جدی نگرفتن پلمب چاه‌های غیرمجاز

یک عضو دیگر شورا با بیان اینکه بخش احمدآباد و رضویه مانند دو طفل یتیم در حومه شهر مشهد هستند، گفت: این دو بخش معلوم نیست جزو حوزه انتخابیه مشهد، سرخس و یا فریمان هستند و این مسأله سبب شده مردم متضرر شوند.

پرورش با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات وضعیت اشتغال در روستاهاست،افزود:باید پرسید سهم روستاها از تجمیع عوارض چیست.و بحث دیگر پلمب چاه‌های  غیرمجاز جدی گرفته نمی شود، این در حالی است که این مسأله ظلم به مردمی است که حقابه دارند .

 

  آبرسانی به شهر با تانکر

فرجی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد با بیان اینکه ملک آباد 13 سال است با مشکل کم آبی مواجه است،گفت:  ملک آباد تنها شهری است که با تانکر آبرسانی  می شود.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت ملک آباد دو برابر میانگین کشوراست،گفت:اگر به این شهر و رفع مشکلات آن توجه شود، ملک آباد می تواند مکمل خوبی برای مشهد باشد.

بادیانی نماینده شهر رضویه هم اظهار داشت:در جلسه اعضای شوراهای اسلامی استان با نوبخت معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور با دوستان شورای شهر مشهد توافق شد در تهیه بسته حاشیه شهر با اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد هم مشورت شود، در حالی که در یک جلسه هم دوستان ما را دعوت نکردند.

 

  زخمهای کهنه مشهد

جهانبخش نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد عمده‌ترین مشکلات این کلانشهر را برشمرد و گفت: افزایش بودجه استان که هیچ وقت تحقق نیافته و به 8 درصد نرسیده است،عدم اختصاص بودجه برای بیش از 20 میلیون زائر داخلی و 2 میلیون زائر خارجی توسط دولت در نتیجه خدمات رسانی به آنها از محل حق و سهم مردم مشهد،عدم تعیین ردیف بودجه برای اطراف حرم مطهرامام رضا(ع)  از جمله زخمهای کهنه مشهد است.

وی ادامه داد: باید بسرعت به سمت تقسیمات کشوری رفت، اگر بخش مرکزی به شهرستان تبدیل شود خود به خود صاحب بودجه خواهد شد

 

  محروم ترین روستاهای استان

در ادامه این جلسه که بیشتر وقت  آن به خواست نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس در اختیار اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد برای بیان مشکلات قرار گرفت،بنی هاشمی اظهار داشت:باید برای حل مسایل حاشیه شهر مشهد طرح و برنامه داشت .

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت بالای روستاهای شهرستان مشهد، افزود: اگر سوال شود محروم ترین روستاهای خراسان رضوی کجاست باید پاسخ داد روستاهایی که نزدیک به مشهد هستند، زیرا روستاها هویت خود را از دست داده اند.

قاضی زاده نیز به عنوان یکی دیگر از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه با مشخص شدن حریم مشهد بخش قابل توجهی از مشکلات بخش مرکزی مشهد رفع می شود،اظهار داشت:مطالعات تقسیم بخش مرکزی مشهد انجام و به وزارت کشور ارایه شده، اما به خاطر بار مالی زیاد در دولت معطل مانده است .در این تقسیم بندی اگر با موافقت دولت مواجه و تأیید شود، بخش مرکزی به سه بخش تقسیم خواهد شد.و در این طراحی جدید جمعیت این بخش از 400 هزار نفر به 100 هزار نفر خواهد رسید.

حجت الاسلام پژمانفر از دیگر نمایندگان مجلس نیز خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات ماده 180 استان کمترین عدد برای مشهد و کلات در نظر گرفته شده است، در حالی که مشهد بیشترین جمعیت استان را در خود دارد .

وی ادامه داد:به عبارت دیگر از 209 میلیارد تومان سهم استان از کشور کمترین رقم  برای مرکز استان در نظر گرفته شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.