کارشناسان محیط زیست استان کردستان پنج قطعه پرنده بسیار نادر و در معرض انقراض «عروس غاز» را در دریاچه زریوار شهرستان مریوان مشاهده کردند.

مشاهده پرنده کمیاب رو به انقراض «عروس غاز» در دریاچه زریوار
به گزارش (ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، این پرنده نادر در پایش و بررسی دریاچه زریوار مریوان به همراه گونه‌های متنوع دیگری از انواع پرندگان مهاجر مشاهده شده است.

به گفته‌ی کارشناسان محیط زیست استان کردستان، پرنده‌ی عروس غاز یا غاز سینه سرخ در مسیر مهاجرت خود برای استراحت وارد این تالاب شده و در زیستگاه‌های آبی به همراه دیگر پرندگان مهاجر دیده شده است، این پرنده زیبا و منحصر به فرد که در جهان در معرض خطر انقراض قرار دارد در سال‌های اخیر بندرت در ایران مشاهده شده و برای نخستین بار است که در منابع آبی استان مشاهده می‌شود.

عروس غاز یا غاز سینه سرخ با نام علمی Branta ruficollis پرنده‌ای آبزی از خانواده غازسانان است که به‌علت رنگ زیبای قرمز زیر گردن و حاشیه گردن به عروس غاز معروف است.

عروس غاز پرنده‌ای ست که زمستان‌ها به تعداد بسیار کم در حوالی دریای خزر، آذربایجان و خوزستان مشاهده می‌شد، اما به‌علت شکار بی‌رویه و نابودی استراحتگاه‌های این پرنده سالیانی چند است که این پرنده بسیار زیبا دیده نشده و گزارش‌هایی مبنی بر رویت آنها یا نادرست بوده و یا از تعداد انگشتان دست متجاوز نبوده است.

عروس غاز که از کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری جهان بشمار می‌آید، در ایران به شدت در معرض خطر انقراض نسل قرار گرفته و متأسفانه تاکنون هیچگونه حمایتی از آن نشده است.

بر اساس این گزارش، این پرنده، 55 سانتی‌متر طول دارد و از غازهای تیره رنگ و کوچک است و به‌واسطه‌ی رنگ تیره‌اش از غارهای دیگر متمایز است.

منقارش سیاه و بسیار کوچک، مرزبندی رنگ‌ها سفید است. سر این پرنده، در حاشیه‌ی چانه و گلو قرمز بلوطی و سر و پشت گردن آن سیاه است.

روتنه و شکم سیاه و در پهلوها حاشیه‌ی سفیدی دیده می‌شود که تا زیر شکم و دم را می‌پوشاند و لکه‌ی سفیدی در جلو چشمانش مشاهده می‌شود.

سریع و چابک است و اغلب همراه با غازهای خاکستری به سر می‌برد. صدای این پرنده، هنگام پرواز، خشن و مقطعی، شبیه «کی-کوی» شنیده می‌شود.

این پرنده زمستان‌ها معمولاً در مناطق استپی و علفزار دیده می‌شود و در کنار ساحل به استراحت می‌پردازد.

عروس‌غاز در نواحی سردسیر شمالی اروپا زاد و ولد کرده و آشیانه‌اش را غالباً در نزدیکی لانهٔ پرندگان شکاری بزرگی همچون بحری می‌سازد تا بدین ترتیب خود را از گزند صیادانی هم‌چون روباه قطبی در امان نگه دارد.

این پرنده در زمستان به جنوب اروپا مهاجرت کرده و در دوران زمستان‌گذرانیش از علف، برگ و دانه‌ها تغذیه می‌کند.

سرشماری‌ها در خصوص این پرنده بیانگر کاهش جمعیت آن است و بنا بر آخرین سرشماری ۳۷ هزار قطعه عروس‌غاز در دنیا وجود دارد.

همین موضوع سبب شده است تا IUCN آن را از سال ۲۰۰۷ تاکنون در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار دهد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.