قدس آنلاین:مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: هیات های ورزشی که نتوانند، کارکرد قابل قبولی در حوزه تامین مالی، فعالیت ورزشی و انضباط کاری داشته باشند ،دچار تغییرات خواهند.

تغییر روسای کم کار هیات های ورزشی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، امین رشید لمیر اظهار داشت: کارگروهی برای بررسی کارکرد و ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی این استان تشکیل شده است.

وی افزود: این کارگروه از حدود یک ماه پیش، روزانه عملکرد دو هیات ورزشی را مورد بررسی دقیق قرار داده و برنامه های آنان را مورد واکاوی و بررسی قرار می دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون روسای تعدادی از هیات های ورزشی کم کار و بی برنامه، که تنها عنوان رییس را یدک می کشیدند، برکنار شده و از افراد توانمند ورزشی که سابقه فعالیت درخشانی در حوزه هیات های ورزشی داشته اند،به عنوان سرپرست به کار دعوت شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: برخی بی مهری ها باعث دلخوری افراد توانمند ورزشی و کناره گیری آنان از فعالیت شده بود که با خواهش از آنها دعوت به کار شده و در آینده نزدیک این کارکردها در حوزه ورزشی استان خود را نشان خواهد داد.

رشید لمیر افزود: هیات های ورزشی استان باید با برنامه ریزی و انضباط کاری، فعالیت خود را به پیش ببرند و از این پس نظارتی عالیه بر کارکرد آنها صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: افرادی که برای ریاست هیات های ورزشی نامزد می شوند، باید بدانند که علاوه بر کارکرد ورزشی مناسب، باید 70 درصد از منابع مالی مورد نیاز هیات را خود از طریق بخش خصوصی تامین کنند.

وی افزود: براساس قانون اداره کل ورزش و جوانان استان ها 15 درصد و فدراسیون نیز 15 درصد دیگر از منابع مالی این هیات ها را، در صورت کارکرد خوب، تامین می کنند.

کمک 1.5 میلیارد ریالی به هیات های ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: در دو سه ماه اخیر حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار به هیات های ورزشی استان پرداخت شده است.

رشد لمیر اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از این اعتبارات که به اندازه یک دوره چهار ساله بوده، برای تسویه بدهی هیات های ورزشی که از سنوات گذشته باقی مانده بود، پرداخت شده که این روند نمی تواند قابل قبول باشد.

وی اضافه کرد: روسای هیات های ورزشی باید این اعتبارات را برای رونق و توسعه ورزش هزینه کرده و بدهی معوقشان را از راههای دیگری تامین کنند.

ساماندهی حامیان مالی در ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی، نابسامانی در جذب حامیان مالی از سوی هیئت ها را مهمترین مشکل برای کمک به حوزه ورزش دانست و افزود: این نابسامانی موجب شده بود تا برخی از هیات های ورزشی حتی برای مسابقات دوستانه نیز به حامی مالی مراجعه کرده و یا در قالب مسابقات بین المللی، که جایگاه بین المللی نداشت، کمک هایی را از این حامیان دریافت کنند.

رشید لمیر اظهار داشت: اکنون با توافقی که با حامیان مالی موثر چون صنایع استان، شورای شهر و شهرداری و برخی دیگر از حامیان مالی صورت گرفته این بخش ساماندهی شده است.

وی توضیح داد: براساس این توافق، تمام کمک های حامیان مالی به هیات های ورزشی در درخواست اداره کل ورزش و جوانان استان انجام می شود و از کمک های موردی نیز خودداری می شود.

وی اضافه کرد: در نشستی با معاون برنامه ریزی استاندار، مقرر شد برای ساماندهی این کمک ها و هزینه کرد مناسب آن، باشگاهی فرهنگی ورزشی در استان تشکیل و کمک های مالی به این باشگاه داده شود تا از طریق هیات مدیره باشگاه در اختیار هیات های ورزشی قرار گیرد.

به گفته وی همچنین در این تقسیم اعتبارات به هیئت های ورزشی نیز هیئت هایی که فعالتر هستند، از کمک بیشتری برخوردار خواهند شد

خصوصی سازی سالنهای ورزشی،  به ضرر ورزش استان های محروم

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی، واگذاری سالن های ورزشی به بخش خصوصی را به ضرر ورزش در استان های محروم می داند.

رشید لمیر گفت: استان های کمتر توسعه یافته از لحاظ فضاهای ورزشی با کمبودهایی مواجهند و واگذاری سالن های در اختیار ادارات کل ورزش و جوانان به بخش خصوصی نیز باعث متوقف شدن ورزش می شود.

وی اضافه کرد: در این استان ها به دلیل نبود حامی مالی مناسب، اکثر هیاتهای ورزشی با مشکل مالی مواجهند و برای کرایه فضای ورزشی نیز مشکل دارند و باید به این هیات ها از طریق ادارات کل ورزش و جوانان با دادن سالن ورزشی رایگان حمایت شود.

وی افزود: اگر سالن های ورزشی نیز به بخش خصوصی واگذار شود، این هیات ها باید ورزش را رها کنند و این به توسعه ورزش در این استان ها ضربه می زند.

وی از دستگاه های نظارتی و بازرسی استان ها خواست تا در این زمینه راهکاری را برای استان های کمتر توسعه یافته، داشته باشند.

وی گفت: اگرچه این کار براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام می شود، ولی می تواند به توقف فعالیت های ورزشی در استان های محروم بینجامد.

وی مستهلک شدن تجهیزات فضاهای ورزشی واگذار شده به بخش خصوصی را از دیگر آسیب های این کار دانست.

ورزش همگانی اولویت برنامه اداره کل ورزش و جوانان در استان

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: ما علاوه بر کمک به ورزش قهرمانی، اولویت کاری خود را زمینه سازی برای همگانی شدن ورزش در جامعه قرار داده ایم.

رشید لمیر افزود: در این حوزه نیز به ورزش بانوان و بخصوص مناطق محروم و روستاها توجه بیشتری می شود و امکانات و تجهیزات ورزشی نیز برای پرداختن به ورزش در اختیار این بخش ها قرار داده می شود.

وی توزیع نامناسب ساخت و توسعه فضاهای ورزشی در روستاهای خراسان شمالی را مهمترین معضل در بخش ورزش این مناطق خواند و گفت: تاکنون در برخی از مناطق روستایی کم جمعیت فضای ورزشی احداث شده و حال آنکه روستاهای با جمعیت بالا فاقد این امکانات هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی نیز به دلیل محدودیت مالی و طبق برنامه دولت، اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام ورزشی است که در استان خراسان شمالی 64 پروژه ورزشی نیمه تمام وجود دارد.

در استان خراسان شمالی 23 هزار ورزشکار بیمه شده فعالیت دارند که سرانه فضای ورزشی در اختیار اداره کل ورزش و جوانان در این استان کمتر از 50 سانتی مترمربع است.

این در حالی است که براساس برنامه توسعه پنجم، باید سرانه فضای ورزشی در استان های کشور به یک متر مربع برسد.

هم اکنون 64 پروژه ورزشی در این استان از جمله ورزشگاه 15 هزار نفری بجنورد نیمه کاره است که برای تکمیل این طرح ها دست کم 700 تا 800 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.