حسین پورحسین: سلسله گفتمانهای فرهنگی، آموزشی، تربیتی بنیاد فرهنگی رضوی با حضور 700 نفر از فرهنگیان و معلمان و دست اندرکاران مدارس امام رضا(ع) در محل دبیرستان علوم و معارف رضوی برگزار شد.

 خانواده تأثیرگذارترین رکن تعلیم و تربیت فرزند در جامعه است

استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر و مدرس امور تربیتی در این جلسه به تشریح مبانی نظری و آموزشی و چگونگی بهره‌گیری از توانمندی‌های معلمان پرداخت و گفت: پذیرش شاگرد به عنوان موجودی عقلانی موجب می‌شود که معلم به عنوان یک دوست در کلاس جایگاهی توأم با احترام و منزلت پیدا کند.

دکتر محمدرضا شرفی با بیان اینکه هر چه انتظارات از دانش آموزان بیشتر شود و خانواده‌ها به او مسایلی را تحمیل کنند، عزت نفس او تقلیل پیدا می‌کند، افزود: معلمان می‌توانند با اعتمادسازی و جلب نظر دانش آموزان مقاومت روحی و روانی را در دانش آموز تقویت کرده و از نظر روحی و روانی انضباط کاری و دوستی و محبت را بین خود و دانش آموز تقسیم کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر غیر از این عمل شود، دانش آموز نمی‌تواند با کلاس و معلم ارتباط برقرار کنند، گفت: معلمی که بتواند از نظر عاطفی پل محکمی از صمیمیت و دوستی بین خود و دانش آموز ایجاد کند، موفق است.

وی افزود: معلمانی که بر اعصاب و روان خود کنترل دارند و می‌توانند عواطف خود را هم مدیریت کنند، بهتر توانسته‌اند در عمل کلاس درس را از خود کرده و آن را کنترل کنند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: سلسله گفتمانهای فرهنگی با حضور استادان برجسته دانشگاهی در حوزه دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) اولیا و کارکنان و معلمان و مدیران برگزار می‌شود و علاوه برآن بنیاد فرهنگی رضوی با تدوین برنامه سه ساله‌ای، نگاه ویژه‌ای به امر تعلیم و تربیت دارد.

محمدتقی فخریان با تشریح عملکرد بنیاد فرهنگی رضوی در رابطه با گفتمانهای پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی گفت: در سند بنیادین آموزش و پرورش به نهاد خانواده توجه ویژه‌ای شده است و خانواده از تأثیرگذارترین ارکان تعلیم و تربیت در امر تربیت فرزندان در جامعه به شمار می‌آیند.

فخریان افزود: همچنین کارگاه‌های آموزشی و جلسات پاسخ و پرسش هم در برنامه‌های بنیاد فرهنگی رضوی جایگاه در خور توجهی دارد و برای والدینی که فرصت حضور در جلسات را پیدا نکرده‌اند، لوح فشرده تهیه شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه 700 نفر از همکاران و مدیران و معلمان و کارکنان مدارس امام رضا(ع) از سلسله جلسات گفتمانهای فرهنگی استفاده می‌کنند، افزود: معلمان در مسایل تربیتی نقش تأثیرگذاری دارند و باید برای ارتقا بخشیدن به امر آموزش از نظرات متخصصان و استادان استفاده کرده و داشته‌های خود را که در برنامه‌های ضمن خدمت فرا می‌گیرند، به دانش آموزان انتقال دهند.

وی از رونمایی کتاب منشور فرهنگی انقلاب اسلامی در دهه مبارک فجر خبر داد و افزود: این کتاب منحصر به فرد است و توسط اندیشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی آماده شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.