قدس آنلاین : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صنعت بازیافت جزو صنایعی است که باید در کشور موردتوجه قرار گیرد و دولت باید با ارائه تسهیلات و وضع قوانینی به نفع بازیافت از مدیریت پسماند در کشور حمایت کند.

دولت باید از مدیریت پسماند در کشور حمایت کند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، حمید ظهرابی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه اکنون در کشور معضلات زیادی دربحث پسماند وجود دارد ، افزود: متاسفانه هنوز ساز و کار اساسی برای دفع پسماندهای صنعتی فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: در بخش پسماندهای خانگی فقط چند شهر کشورمان در شرایط مطلوب هستند اما در شهرهای کوچک و در روستاها وضعیت بسیار نامناسب است ،این در حالی است که صنعت بازیافت پسماندها با توجیه اقتصادی همراه است ،اما به دلیل اینکه این صنعت در ایران قدمت زیادی ندارد ،هنوز زیرساخت های مناسبی برای توسعه این صنعت فراهم نشده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  با اشاره به اینکه هنوز کارهای عملیاتی و اجرایی قابل توجهی انجام نشده تا خطاها شناسایی و رفع شوند ، اظهار داشت: فرهنگ مشارکت عمومی هم هنوز شکل نگرفته است و من بر این باورم تا زمانی که این زیرساخت ها به طور کامل آماده شود ، دولت باید با اقدامات حمایتی این صنعت را پیش ببرد تا بتواند روی پای خود بایستد .

وی ارائه تسهیلات و وضع قوانینی به نفع بازیافت را از جمله مواردی برشمرد که دولت می تواند در حمایت از مدیریت پسماند انجام دهد.

ظهرابی با بیان اینکه تولید پسماند در کشور ما زیاد است ، تاکید کرد: باید بخشی از صنایع را که برای بسته بندی کالاهای خود از مواد غیرقابل بازیافت و نامناسب استفاده می کنند و باعث آلودگی محیط زیست می شوند و خودشان هم مسؤولیتی در این باره به عهده نمی گیرند،مشمول پرداخت مالیات شوند.

وی ادامه داد: به نظر من باید پروژه هایی که به سمت تفکیک از مبدا حرکت می کنند در اولویت کار مدیریت بازیافت شهرداری اصفهان قرار گیرد و جهت گیری ها از تفکیک ار مبدا افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  تحقق این مهم را مستلزم آموزش و فرهنگسازی دانست که باید در سراسر اصفهان نهادینه شود.

وی یادآور شد که در حال حاضر بیش از 20 درصد زیاله ها از مبدا تفکیک می شوند.

ظهرابی با تاکید بر ایجاد امکانات لازم برای جمع آوری و تبدیل مواد برای بازیافت به شیوه اصولی ، اظهار داشت: در حوزه آموزش و فرهنگسازی نیز تکیه به آموزش زنان خانه دار ، کودکان و دانش آموزان و لحاظ نمودن ابزار تشویقی بسیار مؤثر است.

وی معتقد است در حال حاضر اصفهان جزو شهرهای پیشرو در تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا است و  در رده استان های تراز اول کشور در این زمینه به شمار می رود و مردم آن از نظر فرهنگی آمادگی لازم را برای توسعه این بخش از مدیریت پسماند را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه پسماند با دو مشکل رو به رو هستیم ، بیان داشت: مشکل اول این است که در بخش نخاله های ساختمانی هنوز به سمت بازیافت اصولی آن حرکت نکرده ایم و به جای بهره برداری از منابع طبیعی بکر  مثل خاک و معادن شن و ماسه که برداشت می شود، بخش عمده ای از نخاله های ساختمانی قابلیت جایگزینی و بازیافت دارند تا بهره برداری از طبیعت کنترل شود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  مشکل دوم حوزه پسماند را در خصوص پسماندهای بیمارستانی و عفونی بر شمرد که در حال حاضر بعد از بی خطرسازی دفن می شوند .

وی تاکید کرد: ما معتقدیم دفن پسماندهای پزشکی کار خوبی نیست و باید پس از بی خطر سازی امحا و سوزانده شوند و در این باره پیشنهاد ما این است که سوزاندن پسماند باید در دمایی بالاتر از 1200 درجه انجام شود، چون در غیر این صورت و در دمای پایین تر از دمای یاد شده، گازهای آلاینده پر خطر تولید می شوند و برای محیط زیست بسیار ضرر دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.