گروه میهن -  مهدی توحیدی - مشاور اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جایگاه فرهنگ و هنر و هزینه کردن در آن جایگاه ویژه‌ای است که اگر به درستی مدیریت شود، سودآوری بالایی خواهد داشت.

ظرفیت بالای حوزه «فرهنگ و هنر» در کمک به اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار ما، دکتر ارجمندی در نخستین نشست تخصصی «فرهنگ و اقتصاد با محوریت الگوی توسعه پیشرفت» که در آمفی تئاتر روزنامه قدس برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از معضلات جدی که در حوزه اقتصاد فرهنگ با آن مواجه هستیم، بحث محتواست، افزود: دنیا به سمت صنایع خلّاق پیش می‌رود به طوری که گردش مالی در دنیا در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر 8200 میلیارد دلار است که با کل بودجه کشورهای «سی آی اس» برابری می‌کند.

وی افزود: برای اینکه به درستی بتوانیم در بحث اقتصاد و فرهنگ رو به جلو حرکت کنیم باید سرفصلهای اقتصاد خلّاق را بشناسیم.

مشاور اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 670 میلیارد تومان حجم نقدینگی در کشور گفت: عددی که در بخش اقتصاد و فرهنگ و هنر در کشور وجود دارد، بسیار ناچیز است.

 

 بانکها به دنبال بنگاهداری

دکتر ارجمندی با انتقاد از اینکه بانکها در اقتصاد کشور تنها به دنبال بنگاهداری، پول جمع کردن و مدیریت پولشان هستند، ادامه داد: بازار؛ پول محور و بانک محور شده و تنها به فکر نرخ بهره است.

وی خاطرنشان کرد: 103 هزار میلیارد تومان بدهی بخش غیردولتی به شبکه بانکی است که از مهلت این بدهی معوق نیز گذشته است.

دکتر ارجمندی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بانکها در حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند سوددهی بسیار بالایی داشته باشد، افزود: نگاه به فرهنگ و هنر تاکنون اشتباه بوده است و باید عوض شود.

وی افزود: اقتصاد و فرهنگ و هنر به خودی خود پول ساز و کاملاً سودآور است.

 

 عرصه فرهنگ و هنر برای اقتصاد جذاب نیست

مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان با اشاره به اینکه امروز عرصه فرهنگ و هنر برای اهالی اقتصاد جذاب نیست، به ذکر دلایل آن پرداخت و افزود: سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در یک بخش توقع داشتن تضمین مناسب برای بازگشت سرمایه‌اش است؛ این در حالی است که در عرصه فرهنگ و هنر این گونه نیست، به طوری که در مرحله آخر انجام یک پروژه فرهنگی و هنری؛ ریسک دریافت و یا دریافت نکردن مجوز وجود دارد که این مسأله شرایط را دشوار می‌کند.

دکتر ارجمندی با اشاره به لزوم ورود دستگاه‌های اقتصادی به مجموعه‌های فرهنگی، خاطرنشان کرد: در این مسیر، ما توافقنامه‌هایی را با وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت داشته‌ایم که خوشبختانه وزارت نفت تاکنون حرکت خوبی در این زمینه آغاز کرده و بخصوص در عسلویه کارهای اقتصادی خوبی در مقوله فرهنگی در حال انجام است.

وی با اشاره به لزوم کاهش تصدی گری دولت در بخش اقتصاد فرهنگ، موضوع ساماندهی صنوف فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از مشکلات ما در زمینه چرخاندن چرخ اقتصاد فرهنگ، مسأله حضور نداشتن اصناف قوی و تأثیرگذار در بخش فرهنگی و هنر است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز در دولت به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت نباید به دنبال نمایشگاهداری و... باشد، بلکه باید این کار را به بخش خصوصی بسپارد و خود در عرصه سیاستگذاری عمل کند و خود را از انجام این طرحها بیرون بیاورد.

ارجمندی ادامه داد: منشور همکاری با اتاق بازرگانی در همین راستا به امضا رسیده و کنفدراسیون فرهنگ و هنر نیز برپایه این منشور شکل گرفته است که امیدواریم در آینده شاهد تأسیس اتاق هنر در کشور باشیم.

 

 پولسازی «اقتصاد خلّاق»

مدیرعامل حمایت از صندوق هنرمندان همچنین با اشاره به لزوم ورود نهادهای مالی به مقوله اقتصاد فرهنگ، افزود: باید بدانیم ورود پول اسپانسری برای عرصه اقتصاد فرهنگ روش غلطی است  و باید دستگاه‌ها و نهادهای مالی مشارکت کنند که خوشبختانه بانکهایی که تاکنون وارد مقوله نمایشگاهداری شده‌اند توانسته‌اند پول خوبی را در این حوزه به دست بیاورند.

ارجمندی ادامه داد: با شکل گیری حراج‌های تهران توانسته‌ایم تاکنون 13میلیارد تومان فروش داشته باشیم و بزودی حراج تابلوهای کلاسیک را آغاز خواهیم کرد که پیش‌بینی می‌شود 25 تا 26 میلیارد تومان در این حراج جابه جا شود.

وی در ادامه به مقوله «اقتصاد خلاق» در عرصه اقتصاد فرهنگ اشاره کرد و بیان داشت: ما باید بتوانیم بازارسازی کنیم و حجم نقدینگی بازار را بالا ببریم، زیرا در اقتصاد جهان سهم عمده‌ای از جابه جایی‌های کلان به مباحث صنایع خلاق و فرهنگ و هنر اختصاص پیدا می‌کند، این در حالی است که متأسفانه در معادلات داخلی کشور، چنین نیست.

دکتر ارجمندی با اشاره به منطبق بودن اقتصاد مقاومتی با مقوله اقتصاد و فرهنگ خاطرنشان کرد: 19 بند اقتصاد مقاومتی با فعالیتهای فرهنگی و هنری منطبق است و باید بدانیم که سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ و هنر کمک بسیار خوبی به اقتصاد مقاومتی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه گردش مالی سینماهای ایران در سال 92 تنها 24 میلیارد تومان بوده است که این رقم در معاملات عمده تجاری، معادل تخفیف یک معامله بزرگ به شمار می‌رود، افزود: خوشبختانه این رقم در سال جاری به 48 میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم تا آخر سال به 60 میلیارد تومان برسد، البته این مبلغ هم در فضای فعالان عمده اقتصادی رقم قابل توجهی به شمار نمی‌رود.

 

 حوزه فرهنگ و هنر با اقتصاد آشنایی ندارد

در ادامه نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ در گفتمان فرهنگی کشور موضوع نوپایی است که مورد تأکید رئیس جمهور نیز قرار گرفته است.

سعید سرابی با اشاره به لزوم تجاری سازی فعالیتهای فرهنگی و هنری و توسعه اقتصاد و حضور در بازارهای بین المللی اضافه کرد: ما با ادبیات اقتصادی آشنایی کاملی نداریم و حوزه مباحث تجاری را نمی‌شناسیم، این در حالی است که اهالی اقتصاد هم تاکنون ظرفیتهای حوزه فرهنگ و هنر را بخوبی نشناخته و درک نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود، افزود: ما در استان کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا اهالی فرهنگ و هنر با گفتمان اقتصاد فرهنگ، آشنا شوند و در رونق دهی بازار اقتصادی فرهنگ و هنر و ارتقای سطح اشتغال و سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر گامهای مؤثری بردارند.

 

 رونمایی از چند طرح برگزیده

شایان ذکر است؛ در ادامه این نشست تخصصی از چند طرح برگزیده در زمینه اقتصاد و فرهنگ رونمایی شد که از جمله می‌توان به طرح «شهر مشاغل، شهر بچه‌ها» اشاره کرد که با هدف ایجاد محیطی برای بازی نقش و شبیه سازی موقعیتهای کار و مشارکت برای پیشرفت نسل آینده و تقویت تعاملات اجتماعی و فرهنگی بین گروه‌های سنی مختلف طراحی شده است.

همچنین از طرحی رایگان با مشارکت همراه اول با عنوان «ارايه محتوا به بستر تلفن همراه ucp» رونمایی شد.

از جمله طرحهای دیگری که در این نشست رونمایی شد می‌توان به «نرم افزار نشرنما» با هدف فضایی برای معرفی انتشاراتی‌های فعال و ایجاد بستری برای اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی و معرفی آن به جامعه مخاطب اشاره کرد. همچنین «نرم افزار امروز در شهر» با هدف اطلاع رسانی جدیدترین رویدادهای شهری در یک جا، «سرور چت» با هدف برقراری ارتباط مستقیم و گروهی در بسته‌های امن داخلی حتی با سرعت پایین اینترنت، «پلتفرم آموزش آنلاین اجی مجی» باهدف انواع محتواهای صوتی و تصویری و متنی و... «پلتفرم بازی‌های آنلاین» با هدف انجام بازی‌های چند نفره در همه پلتفرم‌ها و برگزاری مسابقات آنلاین در پایان این نشست رونمایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.