دبیرستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ما اکنون توانسته ایم که در فناوری نانو به دستاوردهایی برسیم گفت: دستاوردهای نانویی موجب شادی مقام معظم رهبری شد.

شادی رهبرانقلاب با دیدن دستاوردهای نانویی/ تولید 120محصول تحریمی نانو

سعید سرکار - دبیرستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از محصولات فناوری نانو به خبرنگار مهر گفت: 9 سال پیش که در حال تدوین سند راهبردی فناوری نانو بودیم، مقام معظم رهبری رهنمودهایی در خصوص شیوه اجرایی و اهداف این سند دادند که تاثیر بسزایی در اجرایی شدن این سند تا الان داشته است.

وی با اشاره به اینکه اهدافی که درسند تدوین شده، تاثیر فناوری نانو بر کیفیت زندگی مردم بوده است، عنوان کرد: ما توانستیم گزارشی از اهدافی که در توسعه فناوری نانو تدوین شده را به مقام معظم رهبری گزارش دهیم.

سرکار با بیان اینکه رسوخ فناوری در صنعت را برای ایشان تشریح کردیم، خاطر نشان کرد: دستاوردهایی از فناوری نانو در صنایع نساجی، فلزات و پوشش کاری، آب و فاضلاب، داروسازی، انرژی، ساختمان، کشاورزی را به حضور ایشان ارائه کردیم.

وی یادآورشد: ارائه دستاوردهای فناوری نانو موجب شادی مقام معظم رهبری شد چرا که ایشان،، تاکید بسیاری به توسعه فناوری در کشور و تاثیر این فعالیت ها بر زندگی مردم دارند.

بومی سازی 120 نوع تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در حوزه نانو

سرکار با تاکید بر اینکه تا کنون موفق به تولید 120نوع تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی که به علت تحریم ها وارد کشور نمی شدند، شده ایم، اظهار داشت: اکنون به این توانایی رسیده ایم که بسیاری از محصولات بر پایه نانو مواد، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی مورد نیاز تحقیق و توسعه فناوری نانو  را در کشور بومی سازی کنیم.

وی در ادامه گفت: اکنون دانشگاهها و پژوهشگاهها از تجهیزات داخل بهره مند می شوند و این محصولات به برخی از کشورها از جمله مالزی، ترکیه، پاکستان و سوریه نیز صادر میشود.

راه اندازی 50 پژوهشسرای دانش آموزی تا پایان سال

سرکار در ادامه گفت: تا پایان سال، 50 پژوهشسرا در کشور برای دانش آموزان راه اندازی و آزمایشگاههای فناوری نانوی آنها فعال می شود تا از طریق یک شبکه آزمایشگاهی، به دانش آموزان علاقمند سرویس دهند.

سرکار اظهار داشت: از طریق این شبکه های آزمایشگاهی دانش آموزان به فعالیت های تحقیقاتی و کاربردی در این آزمایشگاهها می پردازند.

دبیرستاد توسعه فناوری نانو گفت: بنا داریم با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آموزش و پرورش تا چند سال آینده 400  پژوهشسرا در کشور را تجهیز کنیم.

رتبه جهانی ایران در نانو

وی در خصوص وضعیت کشور به لحاظ تولید علم و اختراعات در حوزه تولیدات نانویی توضیح داد و گفت: ایران از لحاظ تولید علم و اختراعات در دنیا رتبه هفتم را دارد که ما به این رتبه قانع نیستیم.

وی افزود: بر آنیم تا در چند سال آینده اگر حمایت ها به خوبی انجام شود و کمبود بودجه نداشته باشیم در جایگاه پنجم جهانی خودمان را تثبیت کنیم.

سرکار با اشاره به اینکه در عین حال در رابطه با توسعه فناوری که شاخص آن ثبت اختراعات است، اظهار داشت: در این زمینه وضعیت مطلوبی داریم ولی ما به این وضعیت راضی نیستیم  و این موضوع می تواند به دلیل عدم وجود فرهنگ ثبت اختراعات باشد، چراکه تخصص متخصصان فراتر از این حرفهاست.

وی افزود: برنامه ریزی معاونت علمی این است که توجه خاصی به دستاوردهای علمی مجامع معتبر علمی داشته باشد تا آمار اختراعات ما در امریکا و اروپا شتاب بالایی را به خود بگیرد.

سرکار در ادامه گفت: دستاوردهایی که در نمایشگاههای بین المللی ارائه می دهیم فرصتی است که بتوانیم نسبت به کشورهای پیشرفته خود را قیاس کنیم. البته در این حوزه جز 10کشور برتر و کشورهای پیشرو و پیشگام در عرصه فناوری نانو هستیم.

تاثیرمستقیم فناوری نانو به زندگی مردم

سرکار با بیان اینکه ما توانستیم فناوری نانو را به زندگی مردم وارد کنیم افزود: در حوزه دارو از داروهای ضد سرطان تا پوشش زخم ها، در حوزه آب و فاضلاب و استفاده از نانو در جداسازی فلزات از آب، در حوزه کشاورزی، استفاده از فناوری نانو در رابطه با ساختمان برای کاهش مصرف انرژی و مصرف سوخت توانستیم به نتایجی برسیم.

وی در ادامه افزود: فناوری نانو در مواد غذایی جهت افزایش دو برابری ماندگاری موادغذایی نیز استفاده می شود که تأثیر زیادی در زندگی مردم دارد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.