قدس آنلاین - راحله ندافی مقدم: این روزها درکنارراهپیمایی های گسترده ، مردم برای لاله های پرپرشده ی انقلاب نیز سوگواری کرده و یاد و خاطره شان را زنده نگه می دارند.همان جوانانی که با گامهای استوارخویش به فتح قله ی انفلاب رفتند و با تقدیم خون خود به آسمان رسیدند ونامشان برپیشانی بلند تاریخ انقلاب اسلامی ایران تاهمیشه خواهد درخشید.

"بهمن" یادگار لاله ها

 

امروز در17 بهمن 57 ، به مناسبت چهلمین روز1050 نفراز شهدای مشهد و حومه  درواقعه 10 دی ماه ، درمحل باشگاه دانشگاه، نمایشگاهی از عکس های شهدا برپا شد.

امروزصبح ساعت نه و نیم دسته های کوچکی از جوانان و دانشجویان درحالیکه پلاکاردهائی به طرفداری ازامام(ره) در دست داشتند در خیابانها به حرکت درآمدندو شعارهایی به طرفداری ازمهندس بازرگان نخست وزیر موقت و منصوب ازجانب امام خمینی(ره) می دادند.

ساعت 3 بعدازظهر نیز گروهی از مردم مقابل منزل آیت الله شیرازی گردآمده تا راهپیمائی کنند و این جمعیت مرتبا رو به افزایش بود که نیمی از آنان را بانوان تشکیل می دادند، از مقابل مدرسه نواب گذشته و با شعار مخالفت با بختیار و موافقت با مهندس بازرگان جمعیت وارد خیابان خمینی(ره) و ازآنجا به طرف خیابان بهار و سرازیر به خیابان تهران شده و مقابل صحن امام خمینی(ره) مستقرشدند. دراین موقع شعارها محکمتراداء می شد و مرتبا پا به زمین می کوبیدند و پس از ایراد سخنرانی انبوه جمعیت تدریجا کم و پراکنده شدند.*1

***

درتهران امام خمینی(ره) اعضای شورای انقلاب و دولت موقت را اعلام کردند.سپس در جمع خبرنگاران در مورد دولت موقت سخنرانی کرده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.همچنین در جمع علمای خوزستان سخنرانی کردند و وحدت کلمه را رمز پیروزی دانستند.

 امام‌خمینی(ره) درجمع نمایندگان مستعفی مجلس شورای ملی درباره قراردادهای غیرقانونی، مجالس شاهنشاهی یا آمریکایی صحبت کردند و فرمودند شاه نصیحت مرا (در سالهای 42 و 43) نشنید.ایشان در جمع روحانیون و پرسنل نظامی ضمن اندرز به ارتش و دولت غاصب، تبعیت از دولت موقت را تکلیف همگان دانستند و فرمودند: اگر دولت کنار برود آشفتگی را حل می کنیم.

      جلسه مجلس با شدید ترین تدابیر امنیتی برگزار و نخست وزیر با هلی کوپتر به مجلس رفت. لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزرا تصویب شد.

 

*عکس از آرشیو مرکز اسنادآستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان 1362

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.