آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ در سطح بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کشور، به عنوان مهمترین برنامه ملی دولت یازدهم در حوزه سلامت تلقی می شود که البته با حاشیه هایی همراه بوده است.

پرحاشیه ترین طرح نظام سلامت/پاسخ وزیر به منتقدان

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی دولت یازدهم شروع بکار کرد، مشکلات زیادی در حوزه سلامت کشور به چشم می خورد که مهمترین آنها «بحران دارویی» سال ۹۱ و نیمه اول سال ۹۲ بود. کمبود داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، از یک طرف و گران شدن قیمت این داروها، دست به دست هم داد تا وزارت بهداشت دولت یازدهم در اولین اقدام خود نسبت به بهبود وضعیت دارویی کشور تلاش کند. به دنبال آرامش نسبی که در بازار دارویی کشور فراهم شد، وزارت بهداشت با اجرای «طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی»، اولین و مهمترین برنامه دولت یازدهم در حوزه سلامت کشور را کلید زد.

طرح تحول نظام سلامت در چند فاز و بسته خدمتی تعریف شده است که در فاز نخست، کاهش پرداختی از جیب مردم در هنگام بستری در بیمارستان های دولتی مورد توجه و تاکید وزارت بهداشت قرار داشت. بطوریکه دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در همین ارتباط گفته است که چون در گذشته به دلیل هزینه های زیاد درمانی، کمبود داروها و مشکلات تجهیزات پزشکی، مردم در مراجعه به بیمارستان­ های دولتی دچار آسیب می شدند، ما این طرح را کلید زدیم تا مشکلات مردم را کمتر کنیم.

حالا با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای این طرح، وزیر بهداشت معتقد است که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم از ۳۸ درصد به ۶ درصد کاهش یافت و برای روستاییان این کاهش به ۳ درصد رسیده است.

سه هدف اصلی طرح تحول سلامت

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که طرح تحول نظام سلامت سه هدف عمده را تعقیب می کند که عبارتند از بحث محافظت مالی از مردم در قبال هزینه های سلامت که بار زیادی را بر دوش مردم و اقتصاد خانوار وارد کرده بود و مردم از این حیث دچار مشکلات زیادی بودند. همچنین بحث عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم و بحث ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه در بیمارستان های دولتی سراسر کشور دو هدف عمده دیگر طرح تحول نظام سلامت بود که این طرح با این سه هدف عمده و سایر اهداف فرعی طراحی و فاز اول آن نیز از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ با ۷ برنامه شروع شد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول طرح تحول نظام سلامت این طرح به دنبال کاهش فرانشیز بود که در همه بیمارستان ها نیز اجرایی شد گفت: برنامه کاهش فرانشیز در بیمارستان های دولتی کاهش پرداختی مردم در بیمارستان ها را هدف گرفت که بر این اساس از حدود ۴۰ درصد پرداختی مردم بابت یک پرونده بستری پرداختی آنها به ۱۰ و ۵ درصد برای شهروندان شهری و روستاییان کاهش پیدا کرد که این رقم در مرحله جدید به ۶ و ۳ درصد رسید.

دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: نکته بسیار مهم در برنامه کاهش فرانشیز تامین تمامی لوازم پزشکی، داروها و تجهیزات برای بیمارستان ها از جمله اقدامات تشخیصی و درمانی، آزمایشگاهی و تصویربرداری در درون بیمارستان هاست تا بیمار بابت آن هزینه ای خارج از بیمارستان از جیب پرداخت نکند.

منتقدان طرح تحول سلامت

اجرای این طرح در حالی آغاز شد که برخی کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت نسبت به اجرای این طرح گلایه داشته و معتقد بودند که وزارت بهداشت در ادامه اجرای طرح، با مشکلات مالی مواجه خواهد شد و در نتیجه، طرح شکست می خورد!

منتقدان انگشت اتهام را بر اجرای این طرح بر موضوع عادلانه نبودن آن نشانه رفته اند چرا که این افراد معتقدند پول‌هایی که دولت تزریق کرده قرار بود برای کمک به سلامت مردم مناطق محروم هزینه شود نه به جیب یک قشر خاص برود.

به گفته منتقدان طرح تحول سلامت، کلیدی ترین اقدام برای موفقیت این طرح توجه به بهداشت و پیشگیری است و به طور حتم باید جلوی انحراف این طرح از قانون و بروز این مشکلات گرفته شود؛ این درحالی است که وزیر بهداشت، پاسخ منتقدان را این گونه می دهد که اگر طرح تحول سلامت را با بهداشت آغاز می کردیم برخی‌ها انتقاد می کردند که این وزارتخانه معضلات دارو و درمان مردم را به فراموشی سپرده است.

پاسخ وزیر به منتقدان

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، رضایت و حمایت نمایندگان مجلس از اجرای طرح تحول نظام سلامت را نتیجه رضایت مردم به خصوص در مناطق محروم کشور دانست و گفت: برخورد جامعه پزشکی کشور با این طرح به عنوان محوری ترین طرح های دولت یازدهم، دو گونه است.

وی افزود: برخی که اکثریت جامعه پزشکی را از پزشکان و متخصصان و دندانپزشکان و داروسازان و پرستاران و کمک پرستاران و کارکنان بهداشتی درمانی کشور تشکیل می دهند، راضی هستند زیرا رضایت مردم را می بینند و همانها هستند که ارائه کنندگان خدمات این طرح به مردم اند اما گروهی که ناراضی اند و در تریبون ها اعلام شکایت می کنند، در اصل کسانی هستند که نگران خودشانند.

هاشمی افزود: من اعتراض این افراد که اقلیت را تشکیل می دهند در برخی موارد منفی گرایی فرهنگی، توقعات زیاد، کم اطلاعی و در برخی موارد نگاه همیشگی منتقدانه می دانم که در برخی از افراد وجود دارد. در عین حال گروهی نیز در همه صنوف هستند که طمع کارند و دیگر این دست ما نیست که البته تعداد آنها انگشت شمار است.

وزیر بهداشت در پاسخ به اظهارات منتقدین اجرای طرح تحول سلامت که معتقدند این طرح در سالهای بعد دچار مشکلات اعتباری خواهد شد، به خبرنگار مهر گفت: من موافق این حرف نیستم. به خاطر اینکه با منابع سر و کار داشتیم و متوجه هستیم که نباید در جامعه توقعی ایجاد کنیم که خدای نکرده تردیدی در مورد استمرار طرح تحول سلامت وجود داشته باشد.

وی افزود: از روز اولی که طرح تحول سلامت را شروع کردیم، این گروه حاشیه به آن زدند و دائم دچار تردید آفرینی در حوزه سلامت بودند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطار IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    6 1
    من به عنوان یک پرستار که در ارتباط مستقیم و مداوم با بیمار هست عنوان میکنم که نه مردم و نه پرسنل پیراپزشک از گام سوم طرح سلامت رضایت ندارن,چرا که با افزایش تعداد بیماران نه تنها کار ما صدچندان شده بلکه مردم هم از امکانات اولیه درمان محروم شدند.
  • ف IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    5 3
    کاش اظهارات وزیر کارشناسی شده بود تا به کذب متهم نشوند. تنها کسانی که از طرح راضیند پزشکان متخصص و قشر کوچکی از مردمند نه پرستاران نه پزشکان عمومی و نه هیچ کس دیگر راضی نیست
  • محسن IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    6 0
    من یکی از پرسنل بیمارستان هستم.متاسفانه این طرح فقط برای پزشکان خوب بوده و دستمزد پزشکان رو 100 درصد افزایش داده در صورتی که کیفیت کار پزشکان افزایش پیدا نکرده. اما در عوض بقیه پرسنل و بویژه پرستاران بشدت تحت فشار قرار گرفتن ولی دستمزدشون هیچ تغییری نکرده. فقط کارانه یک پزشک جراح در ماه حدود 200 میلیون تومان هست اما پرستاران با وجود شیفت های بسیار سنگین ماهانه 1200000 تومان حقوق میگیرند.
  • jau IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    5 0
    کادر درمان فقط پزشک نیست
  • متین نسب IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    ضمن قدردانی از زحمات تمام پرستاران وکادر درمانی درسراسرایران زمین واینکه میبایستی به خواسته های این عزیزان توجه شود,این قشر تلاشگر نبایستی بخاطر از زبان مردم بگویند طرح نظام سلامت کارایی لازم را نداشته,در حالیکه طرح کاملا رضایت اکثریت خانواده هاراکه رنج مریض داری کشیده اند درپی داشته,واز رییس جمهوری محترم و وزیر محترم بهداشت ودرمان سپاسگزاریم که انقلابی درحوزه سلامت نمودندوفرمایش رهبری راجامه عمل پوشاندند.دست مریزاد اقای دکتر هاشمی عزیز,خسته نباشی.
  • سورنا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    قطع یقین تمامی کارکنان وزارت بهداشت از اجرای این طرح حمایت میکنند ولی باعث تاسفه که پرسنل غیرپزشک وزارت بهداشت در این طرح تحقیر شدند و درامدهای میلیونی نصیب پزشکان شده اگر این آپارتاید حقوقی بهمین منوال ادامه پیدا کنه قطع یقین مهمترین بازوی اجرایی این طرح یعنی نیروی انسانی بعنوان مهمترین سرمایه هر سازمان بدین شکل تحقیرکننده نادیده انگاشته بشه این طرح در آینده دچار مشکلات بسیار عدیدهای خواهد شد
  • پرستار IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام من یک پرستار هستم که بیشترین فشار این طرح بر دوشم میباشد سوال من از وزیر این است که این روزها که بنده با وجود تعطیلات شب عید باید بیماران را مراقبت کنم پزشکان فرهیخته شما کجا هستند که نود درصد موارد دستورات تلفنی صادر میکنند یا اصلا در ایران حضور ندارند وفقط پرستار و سایر پرسنل بیمارستانها باید پاسخگوی حجم وسیع بیمار در تعطیلات عید باشند.البته اگر من هم بودم وحقوقم چند برابر میشد و هیچ کنترلی بر کارم نبود به شدت راضی و خشنود میشدم.از طرفی شما پرستاران معترض به بی عدالتی را طمع کار وبی مسولیت خوانده اید که همین افراد بیشترین خدمت خالصانه را به مردم در حال ارائه میباشند از خدا بترسید و به این بی عدالتی و ظلم ادامه ندهید.
  • سورنا IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    من یکی از پرسنل بیمارستان هستم دست اقای وزیر درد نکنه کجا اکثریت کادر بهداشت و درمان راضین یا از وضعیت بی خبرن یا اطلاعات غلط به ایشون میدن یا......
  • ثیب IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    فقط افزایش 1000درصدی حقوق پزشکان ونوکرشدن بخش بهداشت اتفاق افتاده تمام