روزنامه گاردین گزارش داد که اعراب حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند در نشست کمپ دیوید خود را برای دوران بعد از توافق هسته‌ای با ایران آماده کنند و از واشنگتن بخواهند حداقل افزایش نفوذ ایران در منطقه را محدود کند.

فشار اعراب به آمریکا برای مقابله با ایران
فارس: پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس در آستانه توافق احتمالی هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 نگران قدرت گرفتن ایران بوده و در نشست کمپ دیوید به دنبال اطمینان از حمایت آمریکا برای مقابله با افزایش قدرت ایران هستند.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اواسط ماه جاری میلادی به آمریکا سفر خواهند کرد تا در نشست دو روزه کمپ دیوید با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیدار کنند.

گاردین این سفر و دیدار را در دید مهمانان عرب، نشانه اقدامی برای جبران کردن توافق هسته‌ای غرب با ایران می‌داند.  

یک مقام ارشد از میان این کشورهای عرب خلیج فارس گفت: انتظار می‌رود این مدعوین تردیدهای خود از توافق با ایران را مطرح نکنند. ما نمی‌خواهیم مانند نتانیاهو عمل کنیم.

وی ادامه داد: وقتمان را برای مقابله با این توافق از دست نخواهیم داد. نمی‌خواهیم مانند کسی باشیم که در مقابل متحد نزدیک خود ایستاده چرا که این سیاست برای ما بد است. به جای آن، خودمان را برای بعد از توافق آماده می‌کنیم.

این مقام عرب ادامه داد برای دوره بعد از توافق ماه ژوئن، تنها یک سناریو ممکن است: ایران قدرتمندتر با در دست داشتن 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده که این مبلغ از خود توافق هسته‌ای مهم‌تر است. گاردین مدعی شد پادشاهی‌های خلیج فارس این پول را به عنوان پشتوانه‌ای برای حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن می‌بینند.

این مقام عرب افزود در نشست کمپ دیوید، سران کشورهای خلیج فارس چیزی بیش از عکس یادگاری و بیانیه سیاسی می‌خواهند. به عقیده وی خروجی مثبت این نشست توافقی موجز و روشن درباره تحدید نفوذ ایران بعد از توافق است.

نشست کمپ دیوید نشستی است که در آمریکا با حضور باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با رهبران شورای همکاری خلیج فارس و تعداد دیگری از اعراب اواسط ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد که درباره مسائل منطقه به ویژه مذاکرات هسته ای و داعش به گفت و گو خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.