بجنورد – محمدی : به مناسبت روز جهانی مطبوعات، مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی برای قدردانی از زحمات روزنامه قدس جهت پوشش اخبار و تهیه گزارش از این نهاد، در دفتر سرپرستی روزنامه قدس حضور یافت ...

 مقاوم سازی 54 هزار واحد مسکونی روستایی خراسان شمالی

  که این حضور فرصتی شد تا مصاحبه ای صمیمی در رابطه با فعالیتها و برنامه های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته باشیم که از نظر می گذرد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: اولین نهاد عمرانی که 78 روز پس از پیروزی انقلاب  اسلامی در کشور شکل گرفت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای احداث مسکن محرومان و نیازمندان بود که این دستاورد که یادگار امام راحل است، همچنان در برنامه بنیاد مسکن ادامه دارد.

علی محمدی اظهار داشت : بعد از پیروزی انقلاب،  بازسازی مناطق جنگی و بازسازی منازلی که بر اثرحوادثی مانند سیل ، زلزله از بین رفته بود از وظایف این نهاد بود که در همین راستا در زلزله سال 75 در بجنورد 12 هزار و 500 واحد مسکونی در روستاهای ناوه و قزلقان بازسازی شد.

وی افزود : در حال حاضراجرای طرح هادی ، طرح ویژه مسکن روستایی در قالب اهدای تسهیلات ، صدور سند واحدهای مسکن روستایی ، توجه روستاهای هدف گردشگری و مسکن مهر از عمده فعالیتهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

*98 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش طرح هادی

وی با بیان اینکه از 860 روستای استان 708روستا بالای 20 خانوار است  و باید برای آنها طرح هادی تهیه شود، خاطر نشان کرد : در حال حاضر 570 روستا مطالعات تکمیلی طرح هادی انجام شده و 100 روستا در حال نقشه برداری است و تا پایان سال جاری مطالعات تمامی این روستاها به اتمام می رسد و در حال حاضر 98 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش طرح هادی قرار دارند.

وی ادامه داد : قبل از تقسیم استان، در اجرای طرح هادی 12 درصد با شاخص کشوری فاصله داشتیم که در حال حاضر این رقم به 2/1 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در زمان تقسیم استان 17 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی در سطح استان مقاوم سازی شد ، اظهار داشت : در حال حاضر این رقم به 54 هزار واحد رسیده است که تا وضعیت مطلوب هنوز فاصله داریم.

این مقام مسؤول در ادامه افزود : بعد از اجرای طرح ویژه در سطح کشور و تقسیم یک میلیون و 800 هزار تسهیلات بیش از45 هزار و 600 واحد تسهیلات با بانکهای استان عقد قرارداد کردند که از این مجموع 36 هزار و 700 واحد پایان کار دریافت کرده اند.

*پرداخت تسهیلات به 5 هزار واحد در سال جاری

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه سال گذشته تسهیلات در کشور ابلاغ نشد، گفت: در سال جاری پنج هزار واحد تسهیلات دریافت کردیم  که سه هزار واحد تسهیلات در مرحله اول ابلاغ شد و مردم می توانند برای تشکیل پرونده به بانکهای استان مراجعه کنند.

محمدی، تعامل بانکهای استان برای تسهیلات مسکن روستایی را مثبت و ارزنده برشمرد و افزود : در حال حاضر به ازای هر واحد روستایی مبلغ 15 میلیون تومان با بهره پنج درصد تسهیلات به روستاییان پرداخت می شود.

وی تصریح کرد : در راستای توجه به سیما و منظر و معماری سنتی برخی از روستاها که فرهنگ و شرایط آب و هوایی متفاوتی دارند 15 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده که مشاور مادر 80 گونه مطالعات معماری را انجام داده و نقشه‌ها را تهیه کرده است تا سیما و منظر آن روستا حفظ شود.

وی  در بخش دیگری مجموع اعتبارات سفر مقام معظم رهبری را برای اجرای طرح هادی در 50 روستا 22میلیارد تومان عنوان و خاطر نشان کرد : اعتبار اجرای طرح هادی  تا پایان تیر ماه سال جاری به صورت صد در صد جذب خواهد شد.

وی پرداخت تسهیلات به 1500 واحد روستایی و ساخت هزار واحد مسکن محرومان در شهرهای زیر 25 هزار نفر را از دیگر مصوبات این سفر برشمرد و افزود : پرداخت تسهیلات پیشرفت 80 درصدی دارد و از هزار واحد مسکن محرومان احداث 600 واحد آغاز شده است.

*احداث 294 واحد با کمک خیرین در گلستان شهر 

محمدی به مشارکت خیران مسکن ساز اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن، تشکل خیران مسکن ساز را تشکیل داده که با همکاری آنها در گلستان شهر عملیات 294 واحد آغاز شده که با طراحی و ویژگی‌های خاص در مرحله نازک کاری است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی از روستاهای اطراف بجنورد در حال گسترش است و اهالی ساکن در این روستاها اجرا نشدن طرح هادی را علت این امر می‌دانند، گفت : دستگاه‌های نظارتی نباید اجازه دهند که مردم به سمت ساخت و سازهای غیر مجاز بروند ، وقتی طرح هادی تهیه می شود، در یک افق 10 ساله تمام نیازها و امکاناتی که برای روستاها لازم است، به نسبت جمعیت آن در این طرح دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال روستای محمد علی پهلوان در بجنورد که در سال 83 طرح هادی آن تهیه شد 300 خانوار بود و در سال 89 که این طرح بازنگری شد به 800 خانوار رسید و در حال حاضر 150 خانوار در اراضی کشاورزی که باید صرف تولید شود، به صورت غیر مجاز ساخت و ساز کرده اند که در کمیسیون ماده 99 تأکید بر نظارت دستگاه‌های متولی و نظارتی بر ساخت و سازها شده است. مدیركل بنیاد مسكن خراسان شمالی با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب نشریات محلی، اظهار داشت : باید با افزایش حمایتهای مادی و معنوی از رسانه ها و نشریات بومی، به بهبود وضعیت اقتصادی آنها کمک کرد.

علی محمدی با قدردانی از فعالیتهای روزنامه قدس پیرامون موضوعات مربوط به بنیاد مسكن خراسان شمالی، اظهار داشت: فعالیت حرفه ای و فرهنگ سازی رسانه ها برای موفقیت برنامه های بنیاد مسكن بسیار ضروری است، چرا كه رسانه ها بخصوص رسانه های استانی می توانند جامعه هدف وسیعی را مخاطب قرار داده و پیامها و اطلاعات مربوط به حوزه كاری بنیاد مسكن را به آنها برسانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.