روسیه در حالی با استقرار صدها سرباز در تمرینی نظامی در آسیای مرکزی به همراه متحدانش از شوروی سابق شرکت کرده که نگرانی‌ها درباره افزایش درگیری‌ها در افغانستان رو به افزایش است.


برگزاری رزمایش مشترک روسیه و متحدانش در تاجیکستان

به گزارش ایسنا،به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود 2500 تن از پرسنل سازمان پیمان امنیت جامع تحت رهبری روسیه تا روز چهارشنبه در تاجیکستان می‌مانند و در این رزمایش شرکت دارند.

این رزمایش به نظر تقویت و تعمیق نقش روسیه در افغانستان است که اوضاع امنیتی‌اش پس از خروج نیروهای آمریکایی به شدت شکننده شده است.

استقرار 500 سرباز روسی برای این مانور چند روز قبل آغاز شده و سربازانی از تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس نیز در آن حضور دارند.

تاجیکستان به خاطر هم‌مرز بودن با ولایت قندوز افغانستان منطقه‌ای بسیار حساس و استراتژیک محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه در این باره گفت، افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان که مقام‌های آن ادعا می‌کند طالبان با داعش ارتباط پیدا کرده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

افزایش مجدد ناآرامی‌ها در افغانستان متحدان سابق شوروی در آسیای مرکزی را به شدت نگران کرده و برخی از آنها به دنبال تضمین گرفتن از روسیه هستند.

تاجیکستان میزبان پایگاه نظامی روسیه است و از مسکو خواسته تا کمک نظامی‌اش به این کشور را بیشتر کند.

تاجیکستان به عنوان تنها کشور عضو سازمان پیمان امنیت جامع در آسیای مرکزی است که در کنار ازبکستان و ترکمنستان با افغانستان هم‌مرز است.

کرملین و سایر متحدانش در آسیای مرکزی در گذشته به خاطر زیاده‌روی در تاثیرگذاری بر منطقه متهم شده‌اند. اما برخی کارشناسان به این مساله می‌پردازند که کشورهایی چون تاجیکستان و ترکمنستان قادر نیستند تا بدون کمک خارجی بر گروه‌های شبه‌نظامی در شمال افغانستان فائق آیند.

واسیلی کاشین، کارشناس در مرکز تحلیل استراتژی‌ها و تکنولوژی‌ها در مسکو گفت: نیروهای مسلح از کشورهای شوروی سابق به خاطر ساختار و عملکرد ناقص و دولت فاسدشان ضعیف هستند. روسیه هیچ گزینه‌ای بجز تغییر مداخله‌های نظامی خود ندارد.

تاجیکستان روز جمعه اعلام کرد اجازه سفر به مناطق دور دست در مرز افغانستان را نمی‌دهد چون در آن طرف مرز درگیری وجود دارد.

در حال حاضر تنها کمتر از 10 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند. اشرف غنی رهبری افغانستان در مارس 2015 از جانب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در آهسته‌تر کردن روند خروج سربازان آمریکایی از افغاستان تضمین دریافت کرد و حال آمریکا تا پایان 2016، 1000 سرباز خود را در افغانستان باقی می‌گذارد.

در حالی که نگرانی عمده کشورهای حوزه آسیای مرکزی تداوم درگیری‌ها در افغانستان است، برخی کشورهای منطقه از بلوک سازمان پیمان امنیت جامع تحت رهبری مسکو خارج شده‌اند به طوری ازبکستان با داشتن 140 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، در سال 2012 این بلوک را ترک گفت.

رفیق سیفولین، تحلیلگر مسائل سیاسی در تاشکند ازبکستان و عضو سابق شورای امنیت کشور در این باره گفت: اگر روسیه به این مساله تمایل داشته باشد چرا تنها به قرقیزستان و تاجیکستان تانک می‌دهد و به ازبکستان با دو برابر قیمت سلاح می‌فروشد؟

مدیر منطقه‌ای گروه بین‌المللی بحران گفت: ادعاها درباره حضور اعضای داعش در افغانستان تنها باعث بغرنج شدن تهدیدها از افغانستان برای کشورهای منطقه می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.