۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
کد خبر: 284100

قسمت دوم / مسکن مهر تحولی بزرگ در کشور پدید آورد. چند میلیون ایرانی صاحب خانه، هرچند آلونک شدند.

«مسکن مهر» را احیا کنید

چندی پیش مهمان یکی از صاحب خانههای جدید مسکن مهر در شهرک پردیس بودم. تنها عیب عمدهای که در آن مجموعه آپارتمانها مشاهده کردم کفشهای کهنه صاحبخانههای جدید و متأسفانه مستأجران آنها در یک ساختمان بسیار شیک و آبرومند بود. من که به لندن و فرانکفورت و کلن و برلین و اشتوتگارت و ژنوولوزان و استانبول در غرب و مانیل و بانکوک و کوالالامپور سفر کردهام، درون آپارتمانها و حسن سلیقه و وسعت نظر سازندگان در تعبیه قفسهها و اشکافهای بزرگ و وسعت 90 مترمربعی آپارتمانهای مسکن مهر را کمتر از آپارتمانهای آن شهرهای بزرگ جهان ندیدم و دیدم صاحب خانه میزبان ما با چه حسن سلیقه و دقت و عشق و علاقهای، پکیجهای مختلف بر آپارتمان افزوده، با مبلمان و فرش و تلویزیون و اجاق گاز  آپارتمان را که دیدگاه عالی به البرز داشت آراسته و با چه ذوقی و شوقی از ما پذیرایی میکرد. در آنجا بود که من به روح پاک امام بزرگوار (ره) درود فرستادم و به عزم جزم آیتا... خامنهای آفرین خواندم که میدانند صاحب مسکن شدن چه خدمت بزرگی است و چگونه مردم را امیدوار و خشنود میکند. افسوس خوردم که بعضی از خریداران، خانهها را به اجاره گذاشتهاند، در حالی که مسکن مهر برای اجاره یا رهن دادن نیست. مسکن مهر برای بیخانمانها ساخته شده و برای جوانانی که تشکیل خانواده میدهند و برای حقوق بگیران یا پیشه وران و هر کس که درد اجاره نشینی دارد.

مسکن اجتماعی اما  در توهم و خیالپروری بنا شده است. چند هفته پیش مهمان یکی از دوستانم در آپارتمان او در رود هن بودم. او گلایه میکرد که زندگی آپارتمان نشینی در ایران برای خیلی از مردم که به قانون شکنی عادت کردهاند جا نیفتاده، میگفت شارژ نه چندان سنگینی مثلاً چهل هزار تومان باید از هر یک از صاحبان آپارتمانها گرفته شده به مصرف خدمات مانند نظافت ساختمان، آب، برق، گاز (و در آینده فاضلاب که هزینههای آن را پیشاپیش از مردم میگیرند، ولی از احداث آن خبری نیست) برسد. قسم میخورد بعضی از آپارتمان نشینان ماههاست از پرداخت شارژ خودداری میکنند. بعضیها میگویند ما این آپارتمان را خریدهایم، ولی چون در تهران زندگی میکنیم و گهگاه میآییم شارژ نمیپردازیم. بعضی میگویند بنده یک نفرم شارژ نباید بپردازم. سومی میگوید من زن مطلقهام و درآمدی ندارم (میگفت سالی یک بار به آمریکا برای دیدن فرزندانش میرود، ولی از پرداخت شارژ فرار میکند). بعضی از مستأجرها شبانه آپارتمان را تخلیه میکنند و شارژ چند ماهه و حتی یک ساله را بالا میکشند!

درد دلهای دوستم که مدیر ساختمان بود و مجانی و داوطلبانه، فقط برای اینکه امور خانه نخوابد مدیریت را قبول کرده بود ادامه داشت. مدیر نگون بخت ساختمان میگفت: دولت علیه مفخم همواره هزینه آب و برق و گاز و مخابرات را افزایش میدهد و نمیداند طبقه مستضعف مستأجر که از پرداخت این هزینهها عاجزند پرداخت شارژ آپارتمان خود را گردن سایر ساکنان و مالکان میاندازند.میگفت: یکی پول برق، یکی پول آب، یکی پول گاز، یکی پول نظافت را نمیدهد. خندهآور اینکه میگفت: شخصی خلبان یاکمک خلبان است، گهگاه خود و خانوادهاش هفتهها در آپارتمان زندگی میکنند. گاهی هم که به پرواز میرود بچهها را به خانه مادر و پدر خود میفرستد. ماههاست شارژ نمیپردازد. وقتی از او میپرسیم پدرجان! تو که خلبان هستی، درآمد خوبی داری چرا شارژ خودت را گردن ما میاندازی؟ میگوید: ای آقا از خلبانی که با این هواپیماهای عصر اولیور رایت پرواز میکند شارژ هم میخواهید؟ من که همیشه در آسمانها پرواز میکنم. بالای ابرها (با دست پرواز بالای ابرها را هم مجسم میکند) آخر شارژ چی بپردازم؟!

مسکن مهر طلیعه خانه دار شدن همه مردم ایران بود. نمیدانم چرا رئیس دولت سابق در سخنرانیها و مصاحبههای خود به این کار بزرگ اشاره نمیکند؟ دیشب یکی از دوستانم تلفن کرد و گفت: در تهران آپارتمانهایی برای پورشه و مازارتی و فراری و بنز سواران میسازند از قرار متری 75 میلیون تومان. گفتم متری 20 میلیون و متری حتی 60 میلیون شنیده بودم. مبارک باد مژدهات که خاطر من راحت شد که الحمدلله همه مردم بزودی صاحب مسکنهای عنکبوتی جاناتان سویفت خواهند شد.

یکی از نکات در خور توجه  اینکه در هشت سال گذشته از خریداران مسکن مهر بهره چهار درصدی گرفته میشد اکنون این بهره به 11 تا 16 درصد افزایش یافته است. بعضی از خریداران مسکن مهر که میدانند من هوادار پروپاقرص طبقات متوسط و ضعیف هستم و اقدامهای هر دولتی را زمانی مثبت و مساعد میدانم که به نفع اکثریت مردم باشد نه گردن کلفتهایی چون بابک زنجانی که شنیدهام در زندان هفته به هفته چاقتر و سرحالتر میشود و به گیس فرشته عدالت و ریش مردم میخندد، به من تلفن کرده و گفتهاند برای منحرف کردن خریداران قبلی، ناگهان به آنان ابلاغ میشود مبلغ 30 تا 40 میلیون تومان فوری بیاورند و در حساب بریزند که عدهای انصراف دادهاند.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.