مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره تأثیرپذیری قیمت کالاها از افزایش نرخ بنزین گفت: یکسری کالاها و خدمات به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر افزایش نرخ بنزین قرار می‌گیرند.

افزایش نرخ بنزین موجب رشد قیمت کالاها و خدمات به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌شود/ نظارت بر افزایش خودسرانه قیمت‌ها مغفول است
 
 
  •  

محسن بهرامی ارض اقدس مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، گفت: افزایش قیمت بنزین دو نوع اثر علمی، عینی و همچنین اثر روانی و انتظارات تورمی بر روی کالاها و خدمات دارد.

وی افزود: اثر علمی، عینی ناشی از تأثیرپذیری افزایش نرخ بنزین را می‌توان در حوزه افزایش نرخ کالاها و خدماتی که تحت تأثیر حمل و نقل هستند، مشاهده کرد.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: هنگامی که بنزین گران می‌شود کرایه‌های تاکسی مستقیماً تحت تأثیر این افزایش نرخ قرار می‌گیرند و طبیعی است که با توجه به دریافت بنزین گران‌تر یک افزایش قیمت واقعی را در ارائه خدماتشان اعمال کنند که این نوع تاثیر پذیری ناشی از اثر عینی و واقعی به شمار می‌روند.

بهرامی در ادامه با اشاره به اثر روانی و انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ بنزین گفت: برای بیان این مسئله باید مثالی را توضیح دهم مانند افزایش قیمت دلار. وقتی که این موضوع در جامعه رخ می‌دهد قیمت برخی کالاها ناشی از افزایش قیمت دلار از سوی برخی افراد بالا می‌رود که این افزایش قیمت کالاها را انتظارات تورمی گویند که البته این افزایش قیمت کالاها غیرمنطقی هستند.

وی ادامه داد: در همین رابطه بحث نظارتی بسیار مهم و اساسی است زیرا در این میان نهادهای نظارتی و همچنین سازمان حمایت از تولید و مصرف‌کننده نباید اجازه دهند که به بهانه افزایش نرخ بنزین، قیمت کالاها و خدماتی که ربطی به قیمت بنزین ندارد، افزایش یابند.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: متأسفانه این موضوع یعنی نظارت بر افزایش خودسرانه قیمت‌ها مغفول واقع می‌شود به طوری که هر زمانی دلار افزایش می‌یابد بحث گرانی‌ کالاها افزایش می‌یابد حتی برخی کالاها هم تحت تأثیر این فضای روانی افزایش قیمت می‌یابند که باید با این موضوع برخورد منطقی داشت.

بهرامی همچنین درباره تأثیرپذیری افزایش قیمت کالاها بر اثر افزایش نرخ بنزین اظهار داشت: یکسری کالاها و خدمات که به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر افزایش نرخ بنزین قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در قیمت کالاهای ضروری همچون لبنیات تأثیر دارد یا خیر، گفت: افزایش قیمت بنزین در حمل و نقل سنگین تأثیر آنچنانی ندارد زیرا قیمت گازوئیل از 250 به 300 تومان رسیده و امکان دارد نرخ حمل و نقل در این زمینه افزایش 5 درصدی داشته باشد که در نهایت بر روی قیمت فرآورده‌ها اثرگذاری کمتری از این مقدار خواهد داشت.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، تصریح کرد: تأثیر افزایش نرخ گازوئیل بر روی حمل و نقل عمومی تأثیر دوچندانی خواهد داشت همچنین این افزایش نرخ بر قیمت مرکبات که توسط کامیون‌های سنگین حمل و نقل می‌شوند تأثیر خود را خواهد داشت. البته اثر واقعی افزایش نرخ گازوئیل روی حمل و نقل کالاهای مختلف متفاوت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.