«اصغر جهانگیر» رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، با بیان اینکه چهار مجموعه متقاضی خرید زندان اوین هستند، گفت: هنوز موافقتی از سوی رییس قوه مبنی بر واگذاری این زندان به شهرداری تهران اعلام نشده است.

هنوز موافقتی با واگذاری اوین به شهرداری نشده است

به گزارش ایرنا، جهانگیر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اظهارات شهردار تهران مبنی بر موافقت قوه قضاییه برای واگذاری زندان اوین به این شهرداری، افزود: درخواستی از سوی مجموعه های مختلف در سال های گذشته به ریاست قوه قضاییه تقدیم و به سازمان زندان ها اعلام شده که شهرداری تهران نیز یکی از این مجموعه ها است.


وی با بیان اینکه رییس قوه قضاییه باید موافقت خود را اعلام کند، اضافه کرد: ما بر اساس موافقت ایشان زمینه های جابجایی زندانیان، نیرو و ساخت فضا را تدارک می بینیم.

جهانگیر، مهمترین شرایط نقل و انتقال را فضای مناسب و امکانات لازم اعلام کرد و گفت: چون زندان مقوله ای امنیتی است نمی توان کسی را که داخل زندان بود در جایی بیرون از زندان نگهداری کرد.

وی ادامه داد: شرایط فضای مناسب از قبل باید فراهم شود و از آنجا که حفاظت زندانیان در بیرون از شهرها با حفاظت آن ها در داخل شهرها متفاوت است،

از حیث امنیتی و دیگر ملاحظات مقدمات باید کامل فراهم شود.

این مقام قضایی نیروی موجود را با توجه به فضای موجود زندان متناسب ندانست و افزود: حتما یکی از این شرایط این است که این فضای جدید باید متناسب باشد.

جهانگیر، خاطرنشان کرد: طبیعی است قیمت زندان اوین با توجه به موقعیت آن خیلی بالاست و فضایی که در نظر گرفته می شود از لحاظ قیمت باید با زندان اوین برابری و همخوانی داشته باشد.

رییس سازمان زندان ها با بیان این که برای ساخت زندان در خارج از شهر باید زمین وسیع تری متناسب با جمعیت کیفری در اختیار گذاشته شود، اظهار داشت: مجموعه های جدید باید در چند نقطه تدارک دیده شود تا سازمان زندان ها بتواند فعالیت های فرهنگی، تربیتی و آموزشی را انجام دهد. 



** تراکم جمیت باعث نگهداری زندانی در محیط های آموزشی، فرهنگی و تربیتی زندان شده 

وی ادامه داد: به دلیل تراکم جمعیت نه تنها نتوانستیم این فضاها را توسعه دهیم، بلکه برخی محیط های آموزشی، فرهنگی و تربیتی ما نیز به ناچار به نگهداری زندانی اختصاص داده شده است. 

جهانگیر تاکید کرد: از این رو در تدارکات جدید فضایی باید در نظر گرفته شود که مناسب و امکانات لازم را داشته باشد. 

به گفته رییس سازمان زندان ها، انتقال زندان در ظرف چند ماه اتفاق نمی افتد، بلکه برای فراهم کردن تمهیدات لازم چند سال طول می کشد. 

معاون قوه قضاییه درباره آخرین وظیفه طرح استفاده از پابندهای الکترونیک اظهار داشت: دوره آزمایشی استفاده از این پابندها پایان یافته است و ما در این دوره مشکلات زیرساختی این محصولی که وارداتی بوده را شناسایی کردیم و با چند شرکت داخلی نیز مذاکراتی انجام دادیم. 

وی ادامه داد: در حال بررسی پیشنهادهای شرکت های داخلی هستیم تا بهترین کیفیت را انتخاب کنیم و زمانی می توانیم این طرح را به صورت همگانی اجرا کنیم که خیالمان از حیث امنیتی راحت باشد. 

وی افزود: این کار ظرف ماه های آینده انجام خواهد شد و همانگونه که وعده داده بودیم 40 هزار نفر از مددجویان تحت پوشش قرار خواهند گرفت. 



** بخش های قرنطینه و درمان اردوگاه فشافویه باقی مانده است

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره آخرین وضعیت احداث و تکمیل اردوگاه فشافویه گفت: آنچه که در ساخت این اردوگاه به سازمان زندان ها مربوط می شد انجام شده است و از نظر ما این اردوگاه آماده است، اما مسوولیت هایی متوجه برخی دستگاه ها و پیمانکار است که باید انجام شود. 

وی با بیان این که بخشی از کارهای داخلی اردوگاه باقی مانده است، ادامه داد: برای اعزام نیروی انسانی و زندانی به اردوگاه این بخش ها مانند آشپزخانه، قسمت های بهداشتی، درمانگاه و غیره باید آماده شود. 

جهانگیر اضافه کرد: از آنجا که بیشتر زندانیان معتاد به مواد مخدر هستند، بحث قرنطینه و درمان آنها نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. 

جهانگیر اظهار داشت: نهادهای متولی آماده سازی این بخش ها و پیمانکار به ما قول داده اند تا هر چه سریع تر این بخش ها را آماده کنند. 

وی افزود: سال گذشته دولت برای آماده سازی هفت اردوگاه حرفه آموزی محکومان مواد مخدر 80 میلیارد تومان به سازمان زندان ها اختصاص داد که تنها 35 درصد آن یعنی 28 میلیارد تومان تخصیص داده شد و این پول ها نیز برای تکمیل اردوگاه فشافویه هزینه شده است چون این مبلغ برای تکمیل هفت اردوگاه کافی نبود. 

جهانگیر خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل فاز نخست اردوگاه فشافویه، دو هزار و 500 مددجو به این اردوگاه منتقل می شوند. 

معاون قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه تعداد محکومان مواد مخدر تا کنون به این هفت اردوگاه منتقل شده اند؟ گفت: این اردوگاه ها هنوز راه اندازی نشده اند، اما در اردوگاهی که قبلا بخشی از آنها راه اندازی شده بود بین شش تا 9 هزار مددجو اسکان داده شده اند.

جهانگیر در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در خصوص طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان زندان ها و نظر وی در این طرح گفت: در جلسه کمیسیون قضایی شرکت کردم و توضیح مفصلی را به نمایندگان ارایه داده ام. 

وی با بیان این که از بحث تحقیق و تفحص استقبال می کنیم، ادامه داد: حضور نمایندگان می تواند آنان را با مشکلات عدیده سازمان زندان ها آشنا کرده و از این طریق به رفع مشکلات زندانیان کمک می شود. 



** در حال حاضر مشکلات غذایی در زندان ها داریم

وی با بیان این که بودجه این سازمان با جمعیت کیفری تناسبی ندارد، گفت: در حال حاضر مشکلات غذایی در زندان وجود دارد و برای ما مهم است که بتوانیم غذای مناسب به زندانی بدهیم که متاسفانه اعتبار در نظر گرفته شده برای این مساله ناکافی است. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.