روزنامه ال پاییس در گزارشی نوشت: 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران یک اصلاحیه در مورد پوشش درمانی در کشورش انجام داده که یک موفقیت در سیاست داخلی معادل با مذاکرات هسته ای در روابط خارجی است.

 موفقیت دولت روحانی در گسترش پوشش درمانی معادل مذاکرات هسته ای است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مطلب که به قلم 'علی فلاحی' نوشته شده ، آمده است: 'احسان غلامی' با وجد و شادمانی از بیمارستان طالقانی واقع در شمال تهران خارج می شود. وی تازه پدر شده اما برای زایمان همسرش، مبلغی را پرداخت نکرده است.

این روزنامه اضافه می کند: با وجود اینکه این راننده جرثقیل دو سال است که بیکار می باشد، از 'طرح سلامت' که بیمه پزشکی رایگان بوده، بهره مند شده است. این بیمه، یکی از ارکان اصلاحیه درمانی به اجرا گذاشته شده از سوی روحانی را تشکیل می دهد که وعده آن را در زمان رسیدنش به قدرت در دو سال پیش داده بود.

به نوشته این نشریه اسپانیایی، این طرح بزرگترین پروژه اجتماعی دولت روحانی است و وزیر بهداشت را به محبوب ترین شخص کابینه تبدیل کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: طرح اصلاحیه نظام بهداشت و درمان در بهار سال گذشته با فراگیری 570 بیمارستان دولتی در شبکه خدمات بهداشت و درمان راه اندازی شد. محور آن کاهش 10 درصدی هزینه های پزشکی در مناطق شهری و 5 درصدی در مناطق روستایی است.

این رسانه اسپانیایی نوشت این طرح، همچنین 5/8 میلیون نفر ایرانی نظیر غلامی و خانواده اش را که به دلیل بیکاری یا نداشتن درآمد کافی برای پرداخت بیمه از خدمات بیمه ای محروم بودند، شامل شده است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر آن، برای نخستین بار یک بخش در وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده تا مراجعه کنندگان از پزشکانی که درخواست هزینه های اضافی (پدیده ای که در عمل های جراحی رایج شده بود) می کنند، شکایت کنند.

ال پاییس نوشت: اقدام برجسته دیگر، اختصاص دو میلیارد و 849 میلیون ریال معادل 77 میلیون یورو به شرکت های بیمه است تا سه هزار قلم دارو و چندین نوع آزمایش و خدمات پاراکلینیکی را پوشش دهند.

این روزنامه ادامه داد: به دلیل کاهش شدید قیمت نفت خام و تحریم های بین المللی به دلیل برنامه هسته ای، دولت مجبور شد تلاش زیادی برای تامین مالی این اصلاحیه انجام دهد. در این رابطه، بخشی از هزینه ها از محل کاهش یارانه های سوخت و حذف کمک های مستقیم به افراد ثروتمند به دست آمده است.

در بخش دیگری از گزارش ال پاییس آمده است که یکی از استراتژی های وزارت بهداشت و درمان این است که به ترویج سیاست افزایش جمعیت با توجه به خواسته های رهبر عالی ایران پرداخته است.

این روزنامه اسپانیایی ادامه داد: ' این خدمات اکنون شامل هزینه های زایمان و معاینات بیشتر پس از زایمان چه برای مادر و چه برای نوزادان می شود. در همین راستا، عمل های عقیم سازی که بحث برانگیزتر می باشد، از برنامه ها حذف شدند.'

ال پاییس خاطرنشان کرد: در نتیجه این اقدامات، شمار بیماران در بیمارستان های عمومی به طور چشمگیری افزایش یافته است. این امر اغلب باعث مشکلات در معاینات با کیفیت می شود و ایجاب می کند که بستری ها بین مراکز درمانی مجاور تقسیم شوند.

غلامی که در کرج ساکن است در گفت و گو با ال پاییس گفت: همه بیمارستان های کرج پر هستند و مسوولین به ما توصیه کردند که به اینجا (بیمارستان طالقانی) مراجعه کنیم. به نظر می رسد که نقل مکان برای غلامی مشکلی را ایجاد نکرده است.

این نشریه تصریح کرد: این اصلاحیه یک موفقیت سیاست داخلی معادل با مذاکرات هسته ای در روابط خارجی است اما، با این حال همه افراد از آن راضی نیستند.

در بخشی از گزارش این روزنامه اسپانیایی به تجمعات پرستاران و اعتراض آنان درباره حجم کاری و دستمزد های پایین اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، 'شیما امیری' پرستار بخش دولتی، وضعیت کاری پرستاران را در مقایسه با پزشکان یک تبعیض خواند و در گفتگو با روزنامه ال پاییس گفت: بیشتر بودجه ها به پزشکان متخصص اختصاص می یابد تا آنها را در بیمارستان های دولتی حفظ کنند. به عقیده این پرستار، این اصلاحیه همچنین به شرکت های بیمه و تامین کنندگان دارویی نفع می رساند.

ال پاییس می نویسد: مجلس سه سال قبل، افزایش حقوق پرستاران را تصویب کرده اما هنوز به اجرا گذاشته نشده است.

به نوشته این رسانه اسپانیایی، این اصلاحیه درمانی، اهداف بلند پروازانه تری نظیر بیمه کردن مهاجران افغانی را که بر اساس محاسبات به دو میلیون نفر می رسد، دارد اما، سه درصد افزایش در بودجه وزارت بهداشت و درمان برای سال جدید مالیاتی کافی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.