عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان می‌گوید یکی از اقتضائات توافق ایران و گروه ۱+۵ این است که پرونده‌های "پی‌‌ام‌دی" که همه تحریم‌های ضدایرانی بر اساس آن اعمال شده است، پاک شود.

عراقچی: پاک‌شدن پرونده پی‌ام‌دی خواست ایران در توافق نهایی است

 سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما پیش از عزیمت به وین گفت: "اگر با گروه 1+5 به توافق برسیم و پروتکل الحاقی هم در این توافق وجود داشته باشد، طبعاً دسترسی‌های مدیریت شده بدون هیچ‌گونه سوءاستفاده از آنها، در پروتکل الحاقی و توافق وجود خواهد داشت".

وی بازرسی از مراکز حساس و مکان‌های نظامی را دغدغه مهم ایران دانست و گفت: "طبعاً هیچ کشوری اجازه چنین کاری را به بیگانگان نمی‌دهد و به هیچ وجه، بازرسی از مراکز نظامی، مورد پذیرش ما نخواهد بود".

وی درباره بحثهای مربوط به "پی‌ام‌دی" هم گفت: "پاک شدن پرونده‌های پی‌ام‌دی خواسته ایران است و باید روشن شود که پرونده‌های پی‌ام‌‌دی غلط بوده و در مذاکرات نیز فشار می‌آوریم که در چارچوب توافق، باید تکلیف این پرونده‌ها روشن شود؛ پرونده‌هایی که علیه ملت ایران به‌دروغ درست کرده‌اند و به خورد افکار عمومی دنیا داده شده است".

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: "باید روشن شود که همه اینها کذب بوده و ادعاهای غلطی است".

عراقچی تصریح کرد: "در این چارچوب، دو طرف به‌دنبال راه‌حل‌هایی هستند که آژانس بتواند به سؤال و پرونده‌های گذشته ایران یک پاسخ درخور پیدا کند اما هنوز هیچ راه‌حلی نهایی نشده و همچنان مشغول رایزنی هستیم".

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همچنین تأکید کرد: "هرچند 10 تیر برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نظر گرفته شده است اما توافق خوب و مطلوب را هرگز فدای تاریخ زمانی نمی‌کنیم و هیچ تاریخ مشخصی برای ما مقدس نیست".

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.