قدس انلاین- قاانی:اعلام خبرمرگ یک جوان مازندرانی بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو باردیگرزنگ خطردرباره انتقال این بیماری را بیشتر نمود.

تب کریمه کنگو قربانی گرفت/ازمبارزه با قاچاق دام تاسمپاشی دامداری‌ها

به گزارش قدس انلاین سال 91 هم اخبار در خصوص مرگ ومیر افراد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در چند استان کشور به گوش می رسید و از همان زمان هشدارهای زیادی در این باره اعلام شد اتفاقی که اینروزها دوباره مطرح شده و باز هم اخبار در این خصوص با افزایش گرما بیش از گذشته شده است.

*مرگ در مازنداران

قاسم جان‌بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران  درباره مرگ یک جوان مازندرانی بر اثر تب کریمه کنگو گفت:یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه و کنگو در استان مشاهده شده است. وی، دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو را ویروس موجود در گوشت دام آلوده عنوان کرد و گفت: یک جوان 29 ساله چالوسی به دلیل ابتلا به بیماری CCHF یا "تب کریمه کنگو" در استان فوت کرده‌ است. بیماری این شخص در آزمایشگاه‌های استان و تهران تائید شد. این بیماری با تب و خونریزی همراه است که در صورت تشخیص به موقع قابل درمان خواهد بود.

جان‌بابایی درباره راه‌های پیشگیری از انتقال این بیماری گفت: در صدا و سیمای استان اطلاع‌رسانی شده و به افراد و کادر پرسنل بیمارستان که در تماس با بیمار بوده‌اند داروهای پیشگیرانه داده شده است. منشا دام آلوده این بیماری نیز شناسایی شده است.

*هشدار جدي درباره تب كريمه كنگو

دکتر محمد شکاری به عنوان یک کارشناس پزشکی با اظهار اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی است که از دام به انسان منتقل می شود، گفت: این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده و خونریزی ناگهانی را خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار می شود.وی تصریح کرد: ویروس CCHF به وسیله دام، لاشه دام، ترشحات خون آبه و کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها است و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند.دکتر شکاری عنوان کرد: این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده شده است.وی اضافه کرد: شیوع بالایی از بیماری در بین کشاورزان، دامداران و اشخاصی که با دام سروکار دارند مشاهده می‌ شود.

وی نسبت به ورود دامهای قاچاق از مرزهای شرقی استان و کشور هشدار داد و افزود: از مرزهای شرقی کشور هم مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان دامهای غیربهداشتی وارد کشور می شود که شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استانهای خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.وی همچنین از ورود دام های قاچاق از مرزهای شرقی استان خبر داد و بیان داشت: متاسفانه دامهای قاچاقی که وارد کشور می شود از مرزهای شرقی استان هرمزگان شهرستان جاسک وارد استان می شود که مسئولان نسبت به این امر باید دقت نظر بیشتری داشته باشند.

*چه کسانی در معرض تب ‌"کریمه‌کنگو" هستند؟ 

دکتر نادر پرورکارشنای حوزه دامپزشکی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لازم است گوشت گرم 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شود. وی افزود:بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست که با شروع فصل گرما شیوع آن بیشتر می‌شود. وی روش اصلی انتقال این بیماری به انسان را از طریق نیش کنه دانست و اضافه کرد: با گرم شدن هوا و فعالیت بیشتر حشراتی مانند کنه این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. به گفته نادر پرور این بیماری در مشاغل و صنایع مرتبط با حوزه دام همچون قصابی بیشتر دیده می‌شود. همچنین دامداران و چوپانان نیز از دیگر گروه‌هایی هستند که در معرض این بیماری قرار دارند. وی زنانی که شیر دام را می‌دوشند را نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری دانست. پرور کشتارهای غیرمجاز و خیابانی دام را نیز از دیگر عوامل زمینه‌ساز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اعلام کرد و افزود: این بیماری حتی می‌تواند از طریق ترشحات دام به انسان منتقل شود.

وی به افراد توصیه کرد: هرگز از گوشت‌هایی که در مراکز غیرمعتبر عرضه می‌شود و یا گوشت دام‌های عرضه شده در کنار جاده‌ها استفاده نکنند. پرور همچنین توصیه کرد: افراد پس از خرید گوشت آن را 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا فرآیند جمود نعشی در آن صورت گیرد و اگر میکروبی در آن هست از بین برود. وی در خصوص اقدامات این اداره کل برای مبارزه با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز گفت: با آغاز فصل گرم کلاس‌های آموزشی برای افرادی که با دام سر و کار دارند، برگزار می‌کنیم. وی سمپاشی دامداری‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام خصوصا در مناطق مرزی را از دیگر اقدامات برشمرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.