قدس انلاین-سیدحبیب قاآنی:یکی ازویژگیهای ایام ماه مبارک رمضان نورامیدی است که دردل زندانیان جرایم غیرعمد بابرگزاری جشن گلریزان در دل محکومین روشن می شود.

گلریزان؛مقدمه‌ای برای زدودن آثار جرایم غیرعمد/برپایی۲۴۵جشن برای آزادی ۸ هزارو۱۰۰محکوم

به گزارش قدس انلاین از اواخر دهه شصت که اولین جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان در کشور برگزار شد تا به امروز27 دوره این جشن خیریه درسطح کشور برگزار می گردد.

*245 جشن برای ازادی 8 هزار و100 محکوم غیرعمد

اسدا..جولایی،رئیس ستاد دیه کشور درباره برنامه های امسال گفت:اسمال با همت خیرین 245جشن گلریزان در طول ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشور برگزار می شود.وی با اشاره به اینکه تهران بجز جشن 31 خرداد، 13 گلریزان دیگر را نیز میزبانی می کند افزود:سال گذشته 170 جشن گلریزان در ایران برگزار شد که حاصل مالی اش شد 35 میلیارد تومان که کفاف آزادی 512 زندانی غیرعمد واجد شرایط را داد. نکته جالب جشن امسال سهم پررنگ استان های محروم از این گلریزان هاست؛ سیستان و بلوچستان 19 جشن، بوشهر 21 جشن و خوزستان 20 جشن.امسال برای اولین بار شهرهای مسجدسلیمان، اندیمشک و گتوند نیز تدارک جشن گلریزان دیده اند و برای نخستین بار این جشن وارد عشیره های خوزستان نیز شده است که از ریشه گرفتن فرهنگ گلریزان در کشور حکایت دارد.جولایی با اشاره به اینکه 8هزار و100 نفر محکومین جرایم غیر عمد در نوبت بررسی هستند افزود:واجدان شرایط آزادی را ستادهای دیه سراسر کشور انتخاب می کنند که زنان بویژه سرپرستان خانوار در اولویت قرار دارند، جوان ها نیز در اولویت آزادی هستند چون منطق این است که صلاح نیست عمرشان در زندان تلف شود و لازم است زودتر پی بازسازی زندگی شان بروند.افراد مسن هم واجد شرایطند چرا که عمر آنها نباید در حبس به سرآید، بیماران صعب العلاج نیز اگر مرتکب جرایم غیرعمد شده باشند در فهرست واجدان شرایط آزادی جای می گیرند چون قرار نیست هیچ مجرم غیرکلاهبرداری در حبس جان به جان آفرین تسلیم کند.

*کاهش آمار زندانیان غیرعمد سیاست جدی قوه قضاییه است

در همین خصوص معاون قضایی سازمان زندانهای کشور گفت: کاهش آمار زندانیان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری از جمله الویت‌های اصلی و سیاست‌های جدی دستگاه قضایی است. سیروس شیخ پور،معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور گفت: متاسفانه درصد قابل توجهی از زندانیان کشور را زندانیان جرایم غیر عمد تشکیل داده‌اند که بیشتر به دلیل محکومیت‌هایی چون دیه ، مهریه راهی حبس می‌شوند.وی با اشاره به اینکه حبس این افراد نه تنها کمکی به حل موضوع قضایی اصحاب دعوی نکرده و بلکه آثار زیانبار دیگری مثل مشکلات خانوادگی را نیز برای خانواده‌های آنها بدنبال دارد، افزود: با جلب رضایت شکات، کمک‌های نیکوکاران و حمایت‌های انجمن‌های مردم نهاد و تخفیف مجازات‌های اعمالی از سوی قضات محاکم قضائی، تا حدود زیادی جمعیت این زندانیان واجد شرایط کمک کاهش خواهد داد که این امر در سال جاری از جمله سیاست‌های جدی قوه قضائیه است .وی گفت: به دستور رئیس قوه با آسیب شناسی ریشه‌های جرم و شناسایی زندانیان آبرومند و زندانیان جرائم غیرعمد شناسایی شده و استفاده از عفو رهبری برای کاهش جمعیت این محکومان و کاهش آسیب‌های اقتصادی و روانی ناشی از زندان از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

*گلریزان؛ مقدمه‌ای برای زدودن آثار جرایم غیرعمد

در همین باره رییس کل دادگستری خوزستان جشن گلریزان را مقدمه‌ای برای زدودن آثار رفتار ضداجتماعی جرایم غیرعمد دانست و گفت: اقدام به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، نظم و انضباط جامعه را که در اثر رفتار مجرمانه غیرعمدی مختل شده به جامعه برمی‌گرداند. محمدباقر الفت گفت: گلریزان رسمی است که ورزشکاران و جوانمردان از سالیان سال برای آبرومندان گرفتار و کسانی که نمی‌توانند دست خود را به‌ سوی دیگران دراز کنند، در فرهنگ جوانمردی رقم زدند.وی افزود: در این رسم، عده‌ای از افراد بصیر و بیداردل دور هم جمع می‌شوند و با دعوت از هم‌مسلکان خود به شکرانه عنایت الهی و برکتی که به دارایی آن‌ها داده است، دست افتاده‌ای را می‌گیرند و برای اینکه این افتاده بیش از این وضعیت بد، گرفتار تألمات روحی و سرشکستگی اجتماعی نشود، اسم حرکت خود را گلریزان گذاشتند. الفت بر ضرورت الگوبرداری از رسم نیاکان در دستگیری از نیازمندان تاکید کرد و افزود: خیران افرادی هستند که به فرموده حضرت علی (ع) از وقایع اطراف خود غافل نیستند. این افراد اجازه نداده‌اند روح خدایی‌شان تحت سیطره جسم خاکی‌شان قرار گیرد و رفتارهای دنیایی بر شئونات الهی‌شان تسلط یابد.وی با بیان اینکه توجهات الهی به‌ دنبال دستگیری از نیازمندان شامل حال انسان می‌شود، تصریح کرد: همه ساله به‌ همت سازمان زندان‌ها و توجهات قوه قضائیه، مراسمی برگزار می‌شود که به‌طور معمول مبالغی جمع‌آوری می‌شود و همراه کمک‌هایی که دولت در اختیار استان قرار می‌دهد و به اهتمام اعلام گذشتی که از سوی بزه‌دیده صورت می‌گیرد، موفق می‌شویم تعدادی از زندانیان را آزاد کنیم. رییس کل دادگستری استان خوزستان ادامه داد: این اقدام نظم و انضباط جامعه را که در اثر رفتار مجرمانه غیرعمدی مختل شده، به جامعه برمی‌گرداند. اثر این اقدام، صفا و صمیمیتی است که بین مردم جریان می‌یابد و با تشکیل جلساتی این چنین، ارتباط و پیوندهای اجتماعی مستحکم می‌شود. وی با بیان اینکه آسیب‌های مادی و معنوی ناشی از خطای صورت گرفته برای افراد خطاکار همواره تالمات روحی برای آن‌ها دربردارد، گفت: روح بزه‌دیده در صورت مواجه با کمترین معذرت‌خواهی و جبران خسارت از سوی زیان‌کار، دچار آسایش مجدد می‌شود و به این صورت شخص خطاکار می‌تواند ناراحتی که در اثر وقوع جرم، جسم و جان او را آزار داده بود، از خود جدا کند و فقط حرکت او است که می‌تواند این رنج‌ها و شداید را از یاد و خاطره بزه‌دیده پاک کند.

راه های کمک مالی به ستادهای دیه

برای واریز کمک های نقدی به حساب ستاد دیه کشور پنج حساب بانکی وجود دارد: حساب 74/74 جام بانک ملت، حساب 7777 بانک تجارت،حساب 2240 بانک رفاه، حساب سیبای بانک ملی به شماره 0155550000004 و حساب ارزی 300255.2 نزد بانک ملت.کسانی که فرصت حضور در جشن های گلریزان را نمی یابند، می توانند در وبسایت ستاد دیه کشور به قسمت پرداخت آنلاین مراجعه و کمک های خود را به حساب های بانک ملت و تجارت واریز کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.