رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد از تاثیر استرس هم در بروز بیماری دیابت در افراد و هم در تشدید عوارض بیماری در مبتلایان به آن خبر داد و به دیابتی‌ها توصیه کرد که برای کاهش استرس به پزشک مراجعه کنند.

رییس مرکز تحقیقات دیابت یزد: استرس‌های روزمره‌ در بروز و تشدید دیابت موثر است

دکتر مسعود رحمانیان در گفت‌وگو باایسنا،با اشاره به عوامل متعدد دخیل در بروز بیماری دیابت، از جمله عوامل پررنگ در ابتلا به دیابت را ژنتیک، استرس، تغذیه نامناسب، رفتارهای اجتماعی غلط و کم تحرکی ذکر کرد.

وی اضافه کرد: البته احتمال این که فرد به رغم داشتن زمینه ژنتیکی بیماری دیابت به دلیل خصلت خونسرد بودن و داشتن متانت و بردباری، هیچ‌ وقت مبتلا به دیابت نشود، وجود دارد ولی در مقابل نیز این امکان وجود دارد که فردی بدون داشتن استعداد ژنتیکی در مورد دیابت، به علت استرس‌های روزمره‌ به دیابت مبتلا شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ استرس در این نوع دیابت، تصریح کرد: استرس موجب ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که میزان قند و فشار خون را در فرد افزایش می‌دهد که تکرار چندین باره این واکنش‎‎ها در طول روز به تدریج منجر به بروز دیابت می‌شود.

رحمانیان با تاکید بر این نکته که استرس برای مبتلایان به دیابت نیز مناسب نیست، اظهار کرد: به عبارتی، استرس علاوه بر این که باعث بروز عوارض بیماری دیابت از جمله فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، عوارض بینایی و غیره می‌شود، در افراد مبتلا به دیابت نیز منجر به تشدید بیماری می‌شود.

‌وی در این خصوص متذکر شد: گاهی افراد در اثر استرس دچار پرخوری می‌شوند که این پرخوری منجر به چاقی آنها می‌شود و به عبارتی استرس از طریق این مکانیسم هم در پیدایش دیابت و هم در تشدید عوارض دیابت در مبتلایان به آن می‌شود.

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با توصیه اکید به بیماران دیابتی برای ورزش روزانه، یادآور شد: ورزش علاوه بر ایجاد تحرک جسمی در افراد، باعث کاهش استرس نیز می‌شود. البته مکانیسم‌های زیاد دیگری هم برای کاهش استرس در افراد دیابتی شناخته شده که با روان‌کاوی و روان‌درمانی، آنها را در کنترل بهتر قند خون کمک می‌کند.

به اعتقاد رحمانیان، یک دیابتی باید خواب خیلی خوبی داشته باشد چرا که کم‌خوابی به نوبه‌ خود باعث تشدید استرس می‌شود.

وی با بیان این که استرس تنها با خونسردی حاصل نمی‌شود، از وجود استرس‌های درونی در افراد خبر داد و افزود: این قبیل استرس‌ها‌ از ضمیر ناخودآگاه انسان سرچشمه می‌گیرند لذا به دیابتی‌ها توصیه می‌شود که برای کاهش استرس به روان‌شناسان و روان‌پزشکان مراجعه کنند تا از طریق روانکاوی یا حتی داروهای تجویزی، استرس خود را کاهش دهند.

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد خاطرنشان کرد: به طور کلی کاهش استرس، تنش و اضطراب برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است و به کنترل بیماری آنها و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از بیماری کمک می‌کند.

رحمانیان در پایان نیز یکی از اقدامات صورت گرفته در مرکز دیابت یزد برای کاهش استرس بیماران را تشکیل گروه‌هایی متشکل از بیماران دیابتی عنوان کرد که در این جمع به بیان تجربیات و مشکلات خود می‌پردازند و همین کار نیز منجر به کاهش استرس آنها نسبت به بیماری و کندی محرک‌های اطرافشان می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.