معتمدی: قدس ویژه خراسان - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: در اسناد بالادستی یا همان آمایش سرزمین، رشد هشت درصدی تعریف شده می‌تواند ...

تعطیلی ۶ درصد واحدهای تولیدی خراسان رضوی

 رفع مشکلات استان در حوزه‌هایی مانند بیکاری و تراز تجاری باشد، بنابراین از بخش صنعت معدن و تجارت انتظار می‌رود که در توسعه پایدار نقش مهم و خاصی را داشته باشد.

راضیه علیرضایی در نشست خبری ویژه مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن افزود: استان در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، محصولات شیمیایی و کانی‌های غیرفلزی از سهم به نسبت خوبی در کشور برخوردار است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اقدامهای سازمان برای کمک به واحدهای تولیدی استان در جهت افزایش استفاده از ظرفیت تولید گفت: براساس آمار، تولید استان سال 93 نشان از فراز و فرود دارد، به طوری که در شماری از تولیدات افزایش و در برخی با کاهش مواجه بوده است.

وی با اشاره به کاهش صادرات سیمان به دلیل توقف خرید بازارهای صادراتی افغانستان و کشورهای آسیای میانه اضافه کرد: تحریم روسیه موجب کاهش قدرت خرید کشورهای آسیای میانه به عنوان یکی از بازارهای صادراتی استان در حوزه سیمان شده است.

نقش رکود ساختمان

وی خاطرنشان کرد: مسأله رکود در حوزه ساخت و ساز که موضوعی در کلان کشور است، سبب شده واحدهای تولیدی از ظرفیت کامل بهره‌مند نشوند.

علیرضایی تصریح کرد: از سوی دیگر قطع گاز طی دو تا سه ماهه آخر سال برای برخی از صنایع بزرگ تغییر جدی در آمار تولید و استفاده از ظرفیت کامل خراسان رضوي را به همراه داشته است.

دپوی لوازم خانگی و کاهش تولید فرش ماشینی

وی با بیان اینکه برخی از واحدها با ظرفیت کامل و گروهی هم کمتر از آن تولید می‌کنند، گفت: واحدهایی از جمله در حوزه لوازم خانگی با مشکل فروش رو به رو هستند و انبارهای آنان مملو از کالاست و همچنین واحدهای تولید فرش ماشینی با کاهش تولید مواجه هستند.

وی درخصوص اقدامهای سازمان برای کمک به واحدهای تولیدی استان برای برون رفت از این وضعیت اظهار داشت: سازمان از طریق منابع کشور و استان برای کمک به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی گامهایی برداشته است.

وی ادامه داد: همچنین در کنار بررسی مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی، هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط با تولید نظیر اداره مالیات از دیگر اقدامهای سازمان در این خصوص است.

به گفته وی، مشکلات تولید در استان از میانگین کشور بیشتر است.

مقاومت استانی!

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوي نیز با اشاره به وجود 45 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و 10 مورد خصوصی در استان تصریح کرد: در مجموع 10 هزار هکتار زمین برای توسعه صنعت و استقرار واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی فراهم است.

اصغریان با بیان اینکه 36 درصد واحدهای صنعتی استان در شهرکهای صنعتی مستقرند، افزود: 33 درصد اشتغال استان هم مربوط به این حوزه است.

وی در بخش دیگر درخصوص انتقال واحدهای صنعتی از غرب به شرق مشهد خاطرنشان کرد: چنین صحبتی مطرح نشده است. واحدهای موجود در غرب مشهد گرچه برای امکان توسعه دارای مجوز هستند، اما در استان با مقاومت اکثر سازمانها و دستگاه‌های دولتی و عمومی نظیر مسکن و شهرسازی مواجهند، بنابراین برای توسعه، طراحی و ایجاد شهرکهای جدید، مناطقی مانند جاده‌های کلات و فریمان انتخاب شده است.

سرمایه گذاری بر مبنای آمایش سرزمین

رئیس انجمن صنایع مدیران خراسان رضوي نیز با اشاره به فواید تحریم در کنار مضرات آن برای تولید گفت: حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و ایجاد و توجه به فرهنگ صرفه‌جویی از جمله این فواید است.

حمیدی در ادامه با اشاره به کمبود نقدینگی به عنوان مشکل اصلی واحدهای تولیدی افزود: باید به واحدهای تولیدی با توان صادراتی کمک شود تا بتوانند با ظرفیت کامل کار کنند، ضمن اینکه سرمایه گذاری جدید در استان باید با توجه به سند آمایش سرزمین انجام شود.

افزایش نرخ بیکاری

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نیز یادآور شد: در استان شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم که این شایسته خراسان رضوي نیست.

حسینی افزود: بخشی از این موضوع به اتفاقات رخ داده در سال 93 در حوزه اقتصاد استان برمی‌گردد که اگر بهتر مدیریت می‌شد، منجر به بروز این مسایل نمی‌شد.

وی با ابراز گلایه از دستگاه‌هایی که می‌توانستند در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند، گفت: همچنین به واحدهای کوچک و متوسط آن طور که باید توجه نشد و بیشتر نگاه‌ها معطوف به واحدهای صنعتی بزرگ بود.

نامناسب بودن فضای کسب و کار

رئیس انجمن کارآفرینان برتر خراسان رضوي نیز در این نشست خبری گفت: ایران از حیث حجم قوانین برای حوزه تولید در دنیا دارای مقام اول است، به طوری که برای هر کار کوچکی مجموعه‌ای مدون از قوانین متعدد وجود دارد که این در محیط و فضای کسب و کار از مصادیق خود تحریمی است که البته این تحریمها به فرهنگ تولید آسیب می‌رساند.

قنبری با بیان اینکه فضای کسب و کار استان در مقایسه با کشور مطلوب نیست، افزود: استان با بیشترین موانع برای تولید مواجه است.

ظرفیت بالای استان در حوزه معدن

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هم با اشاره به عضویت دو هزار و 700 نفر در این سازمان یادآور شد: هر چند حوزه معدن استان از ظرفیت بالایی برخوردار است، اما این بخش نیازمند تجهیزات بوده که البته تحریمها در این حوزه تأثیرگذار بوده است.

ممنوع بودن توسعه واحدهای صنعتی غرب مشهد

معاون امور صنایع سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز گفت: خراسان رضوي از حیث تعداد پروانه‌ها و اشغال پروانه‌های صنعتی در جایگاه سوم و از نظر سرمایه‌گذاری در رتبه ششم کشور قرار دارد.

هراتی‌زاده افزود: در سال گذشته 6/16 درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار استان متلاطم است؛ افزود: شاخص سه ماهه امسال استان در این بخش در مقایسه با کشور منفی است که البته این مسأله در کلان کشور وجود دارد، اما خراسان رضوي این کاهش بیشتر است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ بیکاری، بحث روز استان است، خاطرنشان کرد: بیشتر واحدهای صنعتی استان در محور غرب مشهد نمی‌توانند توسعه یابند، در حالی که اگر قرار است به شاخصهای متناسب استان دست یافت، چاره آن استفاده از سرمایه گذار خارجی و جذب سرمایه گذاران بزرگ در استان است.

هراتی زاده در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص وضعیت تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در استان در مقایسه با کشور گفت: طی دو سال گذشته پروانه 40 واحد تولیدی باطل و تعطیل شده است.

وی گفت: روند تعطیلی واحدهای تولیدی در استان همانند میانگین کشور و در حد 6 درصد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.