به جای تعیین ضرب الاجل برای مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی تا پایان شهریور ماه که باعث اوج گیری مصرف بنزین شده و در تضاد با فرهنگ بهینه سازی مصرف است، بهتر بود که با ارایه مشوق هایی مردم را به صرفه جویی ترغیب می کردیم.

تشویق مردم برای دود کردن هرچه سریعتر ۱.۳ میلیارد لیتر بنزین در فصل تابستان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، ایران جزو مصرف کنندگان بزرگ انرژی در جهان به شمار می رود به طوری که مصرف برخی حامل های انرژی در ایران، با کشورهای بزرگی مانند چین برابری می کند.

با توجه به میزان بالای مصرف انرژی، همواره فرهنگ سازی برای مصرف بهینه و صرفه جویی در دستور کار نهادهای دولتی ایران قرار داشته و حتی شرکتی مانند بهینه سازی مصرف سوخت نیز در راستای سیاستگذاری در این حوزه تاسیس شده است.

البته تاکنون اقدامات شایسته ای نیز برای کاهش مصرف سوخت در کشور انجام شده که از جمله آنها می توان به واقعی سازی قیمت حامل های انرژی و تک نرخی کردن بنزین اشاره کرد؛ اما در این میان تعیین مهلت زمانی برای مصرف بنزین 700 تومانی جای تامل دارد.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، پس از ترک نرخی شدن بنزین در خرداماه سال جاری، اعلام کرد که ذخایر بنزین 700 تومانی تا پایان شهریور ماه اعتبار دارد و پس از این تاریخ این ذخایر، از بین می رود.

تعیین این ضرب الاجل، محرکی برای مصرف و دود کردن بیش از 2 میلیارد لیتر بنزین 700 تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت بود.

با تعیین این مهلت زمانی، دارندگان سهمیه 700 تلاش کردند کردند که این سهمیه را در پمپ بنزین ها به مالکان سایر خودروها به فروش رسانده و یا آنکه کارت سوخت خود را به آشنایان بدهند تا هرچه سریع تر ذخیره بنزین 700 تومانی شان سوزانده شود.

سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص آخرین وضعیت ذخایر بنزین 700 تومانی، اظهار داشته است: بنابر آخرین آمار استخراجی از سامانه هوشمند در ٢٠ تیرماه امسال، باقیمانده بنزین با نرخ هر لیتر ٧٠٠ تومان در کارتهای سوخت به یک میلیارد و ٣٩٠ میلیون لیتر رسیده بود.

وی با بیان آنکه در ١٠ روز پایانی تیرماه نیز حدود ٩٠ میلیون لیتر بنزین ٧٠٠ تومانی مصرف شده است، اضافه کرد: با توجه به پایان یافتن ماه مبارک رمضان و آغاز موج دوم سفرهای تابستانی، انتظار می رود مقادیر بیشتری از بنزین ٧٠٠ تومانی باقیمانده در کارت های سوخت مصرف شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، خاطرنشان کرد: بنزین باقیمانده در کارتهای سوخت با نرخ هر لیتر ٧٠٠ تومان تا پایان شهریور ماه امسال اعتبار دارد و پس از این تاریخ (٣١ شهریورماه) بنزین به صورت تک نرخی و هر لیتر ١٠٠٠ تومان عرضه خواهد شد.

به نظر کارشناسان، تعیین مهلت زمانی، راهکار درستی برای مصرف بنزین 700 تومانی نبوده و معضلاتی را به دنبال داشته است که از مهم ترین آنها، می توان به تضاد داشتن با فرهنگ سازی برای مصرف بهینه سوخت و وقوع مفسده در خرید و فروش در پمپ بنزین ها اشاره کرد.

همچنین تجربه نشان داده که با نزدیک شدن به روزهای پایانی ضرب الاجل، برخی مالکان خودرو، ذخایر بنزین 700 تومانی خود را در ظرف های غیراستاندارد مانند بشکه و دبه ریخته و در واحدهای مسکونی و تجاری انبار می کنند که بسیار خطرناک بوده و احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.