طب اسلامی هیچ تاثیری از طب چینی نگرفته است و بیشترین تاثیرات آن از هند و بین‌النهرین و یونان بوده است.

۲۳ جلد کتاب الحاوی رازی به زبان فارسی ترجمه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری , مشاور مقام معظم رهبری از ترجمه 23 جلد کتاب الحاوی رازی ، بزرگترین دایره المعارف پزشکی ایران، از عربی به زبان فارسی خبر داد.
 دکتر علی‌اکبر ولایتی در مراسم اختتامیه هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان در مشهد که در تالار شهر در حال برگزاری است، اظهار کرد: شب گذشته با پزشکان مسلمان جهان جلسه پرباری داشتیم تا در مورد همکاری‌های آینده با سازمان بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان تبادل نظر کرده و قدم‌های محکم‌تری را در آینده برداریم.
وی افزود: اگر هر کدام از اعضا پیشنهادی در این مورد دارند می‌توانند آن را با نماینده سازمان در میان بگذارند و ما به طور ثابت با اعضاء در ارتباط خواهیم بود.
مشاور مقام معظم رهبری سپس به ارائه در مورد تاریخچه پزشکی در تمدن اسلامی پرداخت و عنوان کرد: شاید برخی فکر کنند که همه پزشکی از یونان و غرب به اسلام راه یافته است اما اینگونه نیست.
ولایتی ادامه داد: ما به همراه تعدادی از متخصصان گرد هم آمده‌ایم تا این موضوع را به اثبات برسانیم که فقط برخی از علوم از یونان به اسلام آمده که آن هم توسط ایرانیان کامل شده است.
وی با اشاره به کتاب خشاثش که 500 نوع داروی گیاهی را معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: ابن بیطم که پزشک مسلمان اندونزیایی است در کتاب خود یک هزار داروی گیاهی به داروهای کتاب قبلی افزوده است.
مشاور مقام معظم رهبری گفت: برزویه طبیب نیشابوری نامدارترین پزشک ایرانی پیش از اسلام بود و بیمارستان جندی شاپور هم به عنوان کهن‌ترین بیمارستان ایرانی در زمان شاپور دوم احداث و به مدت 7 قرن فعالیت داشته است.
ولایتی تصریح کرد: کتاب الحاوی رازی به عنوان بزرگترین دایره‌المعارف پزشکی ایران است که 23 جلد آن تا یک‌سال دیگر از عربی به فارسی ترجمه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کتاب‌های پزشکی ایران متعلق به طبری، رازی، علی بن عباس اهوازی و ابن سینا بوده است، ادامه داد: ابن سینا کتاب قانون را نوشته است که به عنوان مهم‌ترین کتاب پزشکی جهان در اسلام و غرب شناخته می‌شود.
مشاور مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: طب اسلامی هیچ تاثیری از طب چینی نگرفته است و بیشترین تاثیرات آن از هند و بین‌النهرین و یونان بوده است.
ولایتی در پایان به میهمانان این نوید را داد که می‌توانند این 1300 صفحه اسلاید تاریخچه پزشکی جهان، اسلام و ایران را در کلاس‌های آموزشی خود در کشورهایشان استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.