قدس انلاین – سعید کوشافر: روزگاری وقتی سخن از بازنشسته و بازنشستگی به میان میامد روزهای ارامش واسایش مرد یا زن کارمندو کارگری بود که سالهای سال زحمت کشیده بودندو اکنون باید بعنوان بزرگترهای خانواده و با استفاده از مزایای نداشتن کار وشغل علاوه بر استراحت به حل مشکلات سایر اعضای خانواده بپردازند.

سونامی بیکاری جوانان و بازگشت به کاربازنشستگان/تامین معاش تنها دلیل چند شغله بودن حتی بازنشستگان/دولتی ها هم بجای استخدام بازنشستگان را به کار فرا میخوانند

این درشرایطی بود که حقوق و مزایای بازنشستگی کفاف یک زندگی ساده ومعمولی را میداد ونیازی به تلاش دراین دوران برای کسب درامد بیشتر نبود؛ اما درباره ان سالها وان شرایط فقط میتوان گفت یادش بخیر! این روزها دیگر پدربزرگها و مادربزرگها که بازنشسته میشوند به تنها چیزی که نمی اندیشند استراحت است و رسیدگی به خانواده ؛ انها بلافاصله بعد از بازنشستکی درفکر شغل دیگر هستندو چه بسا بازنشسته هایی که حتی دراین زمان دو یا سه شغل دارند بماند از کسانی که درمقامات بالا هستندو دهها شغل ودهها عضویت درهیات مدیره و ... دارند .دراین شرایط هر روز کاریابی برای جوانان دشوارتر میشود چرا که امکان رقابت جوانی بی تجربه با فردی که سی سال درحوزه ای کار کرده واکنون نه بیمه میخواهد و نه مزایا  بسیار دشوار است .

آمارهای رسمی حکایت از این واقعیت دارد که قریب به یک میلیون بازنشسته در کشورمان دوباره مشغول کار می شوند که مهمترین اولویت آنها برای کار مجدد، تامین هزینه های زندگی است. این در حالی است که عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ، با انتقاد از «سونامی بازگشت بازنشستگان به بازار کار»، شرایط  نامطلوب اقتصادی را دلیل اصلی این تصمیم بازنشستگان عنوان می کند و می گوید: حقوق اندک بازنشستگی کفاف هزینه های آنها را نمی دهد و این قشر برای گذران زندگی و امرار معاش باز مشغول به کار می شوند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به وضعیت معیشت بازنشستگان، معتقد است که دولت و سازمان تامین اجتماعی می بایست با رفع مشکلات اقتصادی، وضعیت این قشر را بهبود بخشند تا زمان بازنشستگی را در کمال آرامش سپری کنند.

***بازنشستگان زیر خط فقرند

این در حالی است که دریافتی اکثریت بازنشستگان به خصوص ساکنان تهران، زیر خط فقر است و لذا، دخل و خرج زندگی با هم نمی خواند. در صورتی که این افراد یک عمر کار کرده اند تا بتوانند سالهای کهنسالی را زیر سایه درختان مشغول گپ و گفت با هم نسلان خود شوند. اما، چنین به نظر می رسد که به دلیل جلو زدن خط فقر از درآمد اکثریت قریب به اتفاق مستمری بگیران، آنها ناچار هستند که دوباره به زیر آفتاب بروند تا شاید درآمد دیگری برای خود کسب کنند.

محمدحسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، با اعلام اینکه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در حال حاضر حداقل ۷۱۲ هزار و حداکثر ۵ میلیون تومان دریافتی دارند، می گوید: سال گذشته حداقل حقوق ۶۰۸ هزار تومان بود.

وی در مورد تعداد بازنشستگان حداقل‌بگیر، می گوید: بر اساس آمارهای سال گذشته ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل‌بگیر بودند، اما امسال هنوز تعداد آنها مشخص نشده که پس از بررسی اطلاعات بازنشستگان اعلام خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، معتقد است که با توجه به بحران بیکاری در کشور، بازنشستگان باید بدانند که از لحاظ اخلاق انسانی و اسلامی اقدام درستی نیست که فرصت های کاری را از جوانان بگیرند.

عزیزی، عدم نیاز به بیمه و کار کردن با حقوق و مزایای اندک را از دلایل جذب بازنشستگان توسط کارفرمایان عنوان می کند و می گوید: مکفی نبودن حقوق بازنشستگی، تجربه و مهارت، افزایش هزینه ها، رابطه خویشاوندی و زیاده خواهی برخی از بازنشستگان، باعث شده تا هزاران بازنشسته پس از ۳۰ سال تلاش، باز هم بخواهند در فعالیت های اقتصادی باقی بمانند.

بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور، ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته پس از طی دوران اشتغال ۳۰ ساله خود و بازنشستگی دوباره برای کار به فعالیت های اقتصادی برگشته‌اند. داوطلب شدن افراد با سن ۶۵ سال و بیشتر برای کار نشان دهنده این است که سالمندان پس از بازنشستگی در بسیاری از موارد ادامه فعالیت خواهند داد.

بر همین اساس از ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته‌ای که به کار برگشته اند، بیش از ۷۸۸ هزار نفر مرد و ۱۱۱ هزار نفر نیز زن هستند. در واقع مشارکت بازنشستگان در بازار کار می‌تواند به دلایلی مانند انتقال تجربه، اجبار برای رفع نیازهای اقتصادی و مشارکت در فعالیت‌ها باشد. نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نفر از بازنشستگان و افراد بالای ۶۵ سال در مشاغل قانونگذاری فعالیت دارند و مقامات عالی رتبه و مدیران را تشکیل می دهند.

در حال حاضر ۷/۹۳ درصد از بازنشستگانی که به کار برگشته اند، در بخش خصوصی فعالیت دارند. همچنین ۵۴.۹ درصد بیکاران ۶۵ ساله و بیشتر دارای مدرک لیسانس هستند، ۲۳.۴ درصد فوق دیپلم و ۲۱.۸ درصد فوق لیسانس و دکترا دارند.

درباره بازنشستگان زن بالای ۶۵ سال می‌توان گفت که نرخ مشارکت اقتصادی آنها که از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ روند کاهشی داشت، به یکباره در مدت ۵ سال تا ۱۳۹۰ دو برابر شد که نشان دهنده جنب و جوش زنان بازنشسته برای ورود دوباره به بازار کار است.

در حقیقت امروزه بازنشستگان از سر نیاز به چنین روزی افتاده‌اند و به دنبال اشتغال ۳۰ ساله دوم برای خود هستند. این در حالی است که اشغال مجدد فرصت های شغلی توسط بازنشستگان، منجر به بیکاری افراد جوان جامعه می شود. در مقابل، موضوع نیازهای اقتصادی، مسئله ای است که همه را مجبور به اشتغال می کند.

*** بازنشستگان در پست‌های دولتی

دراین حال سخنگوی هیات رئیسه مجلس از بکارگیری بازنشستگان در پست های دولتی انتقاد کرد و گفت: این موضوع نارضایتی عمومی ایجاد می کند زیرا بیکاری در حال حاضر در جامعه افزایش پیدا کرده است.

عبدالرضا مصری درخصوص بازگشت بازنشستگان به بازار کار، گفت: به طور حتم دریافتی بازنشستگان به عنوان حقوق بازنشستگی باید تامین کننده هزینه‌های زندگی آنان باشد، اما با توجه به اینکه دستمزد بازنشستگان متناسب با تورم در جامعه افزایش پیدا نمی‌کند؛ این قشر باید برای گذران زندگی خود به شغلی مشغول شوند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای جلوگیری از بازگشت بازنشستگان به بازار کار باید حقوق این افراد را متناسب با تورم افزایش داد درغیر اینصورت یک فرد بازنشسته هیچ چاره‌ای جز حضور در صحنه کار برای تامین هزینه های زندگی  ندارد؛ هرچند که این موضوع تنها به بازنشستگان ارتباط نداشته و به دلیل مشکلات اقتصادی حتی افراد شاغل نیز در حال حاضر در 3 بخش مشغول به فعالیت هستند.

عضوکمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، ادامه داد: البته برای یکبار میزان حقوق بازنشستگان نسبت به واقعیت های جامعه تغییر کرد، اما متاسفانه تورم سدی در برابر عدم ایجاد ثبات در حقوق بازنشستگان است.

وی با تاکید براینکه باید در خصوص بازگشت بازنشستگان به بازار کار علت یابی کرد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بازنشستگان در مشاغل دولتی بسیار به کار گیری می شوند، که این موضوع مورد پذیرش نیست، همچنین باید گفت که این موضوع حتی نارضایتی عمومی ایجاد می کند، زیرا بیکاری در حال حاضر در جامعه افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم ، افزود: متاسفانه برخی بازنشستگان در طول زندگی برای خود تعهداتی ایجاد کردند که نمی توانند به این تعهدات عمل کنند؛ اما مشکلاتی نظیر تامین اجاره بها یک واحد آپارتمان با حقوق حداقلی برای یک بازنشسته دور از انتظار نیست.

مصری با اشاره به اینکه قانون اعاده به کار یک بازنشسته در مشاغل دولتی را ممنوع کرده است، گفت: البته استثناهایی هم در شرایط خاص وجود دارد، اما باید تاکید کرد که قانون فعلی برای دستگاه های اجرایی و ادارات دولتی جاری بوده و قانون برای بخش خصوصی محدودیت ایجاد نمی کند، بنابراین ممکن است بازنشسته ای راننده تاکسی و یا فروشنده یک مغازه شود.

سخنگوی هیات رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما بازهم باید تاکید کرد که حضور بازنشستگان در مشاغل دولتی مورد پذیرش نیست، چون زمان بازنشستگی مشخص بوده و ادامه این روند یک نارضایتی عمومی میان مردم ایجاد می کند؛ به عبارت بهتر چون میزان بیکاری بالا است به کارگیری بازنشستگان نمکی بر زخم بیکاران است.

***شرایط نامطلوب تامین معاش

همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از سونامی بازگشت بازنشستگان به بازار کار، تصریح کرد: شایسته نیست با وجود بحران بیکاری در کشور، بازنشستگان بعد از 30 سال همچنان بازار کار را اشغال کنند.

عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با خانه ملت، با اظهار نارضایتی از بازگشت بازنشسته ها به بازار کار، اظهار داشت:  زمینه اشتغال هزاران نفر از جوانان فارغ التحصیل جویای کار در حالی فراهم می شود که  بازنشستگان از بازار کار کناره گیری کنند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی،  شرایط  نامطلوب اقتصادی را عمده دلیل بازگشت بازنشستگان به بازار کار عنوان کرد و گفت: به خاطر اینکه حقوق اندک بازنشستگی کفاف هزینه های آنها را نمی دهد لذا این قشر برای گذران زندگی و امرار معاش باز مشغول به کار می شوند.

عزیزی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به وضعیت معیشتی بازنشستگان، اظهار داشت: لازم است دولت و سازمان تامین اجتماعی با رفع مشکلات اقتصادی، وضعیت این قشر را بهبود بخشند  تا زمان بازنشستگی را در کمال آرامش سپری کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی، تصریح کرد: با توجه به بحران بیکاری در کشور،  بازنشستگان باید بدانند که از لحاظ اخلاق انسانی و اسلامی اقدام درستی نیست که فرصت های کاری را از جوانان بگیرند.

وی عدم نیاز به بیمه و کار کردن با حقوق و مزایای اندک را از دلایل جذب بازنشستگان توسط کارفرمایان عنوان کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی کشور در گرو تلاش و همت جوانان خلاق و متخصص است، گفت: شایسته نیست به خاطر اشغال بازار کار توسط بازنشستگان،  آینده سازان کشور از فرط بیکاری به انواع آسیب های اجتماعی دچار و زمینه اشتغال برای آنها فراهم نشود لازم است مسئولان به این موضوع بیشتر توجه داشته باشند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  مکفی نبودن حقوق بازنشستگی، تجربه و مهارت، افزایش هزینه ها، رابطه خویشاوندی و زیاده خواهی برخی از بازنشستگان، باعث شده تا هزاران بازنشسته پس از 30 سال تلاش، باز هم بخواهند در فعالیت های اقتصادی باقی بمانند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به آمار بالای جوانان تحصیلکرده و بیکار در کشور، گفت: نکته قابل تامل این است که چرا با وجود هزاران جوان فارغ التحصیل و خلاق درکشور، بازنشستگان باید بعد از 30 سال کار همچنان در بازار کار مشغول و فرصت اشتغال را از جوانان بگیرند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.