قدس آنلاین: رئیس انجمن صنفی کانون درمان اعتیاد کشور گفت: امروزه شیشه مشکلات زیادی دارد و بسیاری از آمارهای قضائی و طلاق به این دلیل بوده است و اگر کارکردمان را از دست بدهیم.

عمده آمارهای قضائی و طلاق به دلیل توزیع و مصرف شیشه بوده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی پناهی  در دومین همایش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی که در سالن اجتماعات هتل پارس مشهد برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: از دهه 80 میلادی حوزه آسیب‌های اجتماعی را ngoها دنبال می‌کنند که در ایران هم این کار انجام می‌شود و در همین راستا این انجمن صنفی کانون درمان اعتیاد کشور تشکیل شده است.

وی افزود: اگر آینده کار مبتنی بر حواشی باشد تمامی اقدامات بی‌نتیجه خواهند ماند و بخشی از حواشی‌ای که مطرح می‌شود غیرواقعی است.

رئیس انجمن صنفی کانون درمان اعتیاد کشور خاطرنشان کرد: تنها 6 درصد از سیستم ارزیابی در مراکز به دارو تخصیص یافته و نهاد درمان اعتیاد در یک جامعه نباید مختوش شود و تخریب آنها لطمات زیادی وارد می‌کند.

پناهی تصریح کرد: امروز ماهوراه‌ها و عطاری‌هایی که داروهای ترک اعتیاد را تبلیغ و عرضه می‌کنند آسیب زا هستند و دولت نسبت به برخی ساختارها ناآشناست و در بحث ارزیابی بدنه کارشناسی وزارت بهداشت با طرح‌های غیرکارشناسی مخالف بوده و حمایت‌ها از طرف دیگر مجموعه‌ها بوده است.

وی تأکید کرد: شغل اصلی طبیب درمان بیمار است و نباید محوریت بیمار در مرکز شیفت پیدا کند و 90 درصد از اصلاحیه سیستم به مسائل ساختاری و شبکه ارتباطی است و 7 درصد فعالیت نظام‌های مطرح دنیا به بحث بازرسی است و فشارهای بیرونی در وزارتخانه و دانشگاه‌ها مشکل آفرین است.

رئیس انجمن صنفی کانون درمان اعتیاد کشور اذعان داشت: تنوع مصرف مواد و همچنین گروه سنی و جنسی در حال گسترش است و آمار اعتیاد زنان بالا رفته و این موضوع نگران‌کننده است.

پناهی عنوان کرد: جمهوری اسلامی نهادهای متعددی دارد که مسائل ملی و اجتماعی را در نظر می‌گیرد و برای تغییر مسیرهای غلط نیاز به بخش‌نامه نیست و هدفمان اگر خدمت بهتر به بیمار باشد در این راه عملکردی موفق خواهیم داشت و ثبات شغلی هم برقرار خواهد بود.

وی بیان کرد: امروزه شیشه مشکلات زیادی دارد و بسیاری از آمارهای قضائی و طلاق به این دلیل بوده است و اگر کارکردمان را از دست بدهیم از ریل حرکتی خارج شده‌ایم و نباید اجازه دهیم که حواشی ما را از انجام کار علمی دور کند  باید کیفیت کارمان روزبه‌روز به لحاظ علمی گسترش یابد.

*انجمن صنفی درمان اعتیاد در 26 استان کشور دایر شده است

محمدحسین برادران نایب رئیس کانون مراکز درمان اعتیاد کشور اظهار داشت: در بحث مبارزه با اعتیاد دو بحث عرضه و تقاضا را داریم که بخش عرضه توسط نیروی انتظامی مدیریت می‌شود اما در بخش تقاضا شورایی با 13 دستگاه تشکیل شده تا کاهش تقاضا را داشته باشند و مجموعه‌های زیادی همچون استانداری، بسیج، قوه قضائیه، اداره کار، دانشگاه، بهزیستی و غیره در آن مشارکت دارند.

وی افزود: یکی از تأکیدات رهبری کاهش آسیب بود و متأسفانه متولی‌ای برای آن نداریم و باید در بخش کاهش تقاضا یک تشکیلات قوی و نیرومند را دایر کنیم و متأسفانه پس از 13 سال فعالیت مجموعه مبارزه با اعتیاد کسی از عملکرد آن راضی نیست و یا باید تشکیلات رسمی و یا تشکیلات غیردولتی‌ای تشکیل شود که به عنوان بازویی قوی باشد و تقاضای تشکیلات غیر دولتی را داشتیم.

نایب رئیس کانون مراکز درمان اعتیاد کشور خاطرنشان کرد: پیشنهاد ngo را دادیم که توسط وزارت کشور مصوب نشد، اما پیشنهاد تشکیل انجمن صنفی به نتیجه رسید و وجود کانون و انجمن صنفی که از سال گذشته تشکیل شد مثبت بود و برای راه‌اندازی آن مشکلی نداریم، یلکه باید ساماندهی خوبی داشته باشیم.

برادران تصریح کرد: در سال نخست تنها تلاشمان باید راه‌اندازی تشکبلات و شناساندن مسئولیت‌ها باشد و در 26 استان کشور این انجمن دایر شده و با دانشگاه، ستاد و بهزیستی جلسات فراوانی برای راهبرد مراکز درمان اعتیاد داشتیم و در یک سال اخیر از 5 استان به 26 استان رسیدیم.

وی تأکید کرد: ساماندهی این مراکز را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده‌ایم و رئیس ستاد کل مبارزه با مواد مخدر کشور و معاون وزیر بهداشت در حوزه مبارزه با اعتیاد هم مساعدت و همکاری خوبی در این رابطه داشته‌اند.

رئیس مرکز درمان مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی عنوان کرد: باید در اجرای برنامه‌ها هماهنگ و منسجم باشییم و به دنبال گسترش فعالیت‌ها باشیم و به جای کاهش آسیب باید پیشگیری از آسیب را داشته باشیم و از ظرفیت مراکز نیز استفاده کنیم و در این راستا در خراسان رضوی در هر مرکز یک کارگاه آموزشی راه انداختیم.

برادران گفت: در بحث اعتیاد یک مشکل اساسی داریم و آن عدم آشنایی کامل پزشکان با سیستم درمان اعتیاد است و باید فرهنگ کاهش آسیب و پیشگیری از درمان اعتیاد را به مردم و مسئولان به درستی آموزش دهیم و به دلیل پایداری مراکزمان باید کارکردها را گسترش دهیم.

وی افزود: با انسجام و کارکرد خوب و با حضور 6 هزار مرکز و 25 هزار کارشناس آینده‌ای خوب و روشن را متصور هستیم و باید آمادگی خود را برای حفظ آنچیزی که ثمره 14 سال است داشته باشیم و در دنیا نمونه هستیم و حتی در آمریکا با آن همه امکانات پزشکی و درمانی چنین مرکزی نداریم.

*در بحث درمان اعتیاد باید هدفمان بهبود بیمار باشد

علی طلایی رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در بحث درمان باید توجیهی باشد و در ذهن مسئولان قابل پذیرش باشد و در بحث درمان اعتیاد باید هدفمان بهبود بیمار باشد.

وی افزود: در این رابطه باید از دانش و تجربه روانپزشکان استفاده شود و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود، زیرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تنهایی در این زمینه پاسخگو نیست و باید مهارت‌ها را در تمامی زمینه‌ها بالا برده و آنها را به دیگران منتقل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با همگرایی خوب می‌توان به نتایج مطلوب رسید که به واقع اینگونه نبوده و بخشی از این ضعف‌ها در بحث کیفی بوده که خودمان باید کیفیت را بالا ببریم.

طلایی عنوان کرد: خراسان رضوی در بحث درمان اعتیاد اقدامات خوبی داشته و کارگاه درمان اعتیاد را در شهریورماه با حضور پزشکان خارجی برگزار می‌شود و قصد داریم که این صنف را به خوبی به سازمان ملل معرفی کنیم.

*در بحث آموزش از تمامی ظرفیت‌ها بهره‌مند خواهیم شد

مریم رضایی‌برون معاون پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: وجود یک کانون صنفی قوی در بحث درمان اعتیاد در استان واجب است و در بحث انسجام تشکیلات سازی خیلی نتیجه ندارد و آنچیزی که مغفول مانده بحث زنجیره‌ای کارکردن است.

وی افزود: علت عدم آشنایی جامعه با مراکز درمان اعتیاد باید بررسی شود و این مراکز به درستی به خانواده‌ها معرفی شوند و در این راستا می‌توانیم از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: شبکه اترک را در کشور داریم و در خراسان رضوی هم فعال است و از ظرفیت تسهیلگران هم می‌توانیم برخوردار شویم و هیچ مرزبندی خاصی نداریم و می‌توانیم از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی استفاده کنیم.

رضایی‌برون تصریح کرد: در بحث آموزش‌ها هم مرکز تحقیقات فعالیت‌هایی داشته و توسط اساتید این حوزه اقدامات خوبی صورت پذیرفته و براساس نیاز باید اقدام شود و خیلی متکی به بخش دولتی نباشیم و باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره‌مند شویم.

*وجود تعداد کلینیک بالا در خراسان رضوی منطقی نیست

امیر رضایی دبیر و قائم مقام شورای پیشگیری هماهنگی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: این شورا وظیفه دارد در این خصوص یک همگرایی ایجاد کند و در نهایت به یک پاسخ مشترک برسیم.

وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تلاشمان برطرف شدن موارد اورژانسی بوده و باید بستر ارامش‌بخشی را برای خانواده‌ها فراهم کنیم.

دبیر و قائم مقام شورای پیشگیری هماهنگی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی تعداد کلینیک‌ها به میزانی ناچیز از تهران است و با وجود ظرفیت 25 درصدی پایتخت در استان وجود این تعداد مرکز منطقی نیست.

رضایی اذعان داشت: برای حل مشکل درمان اعتیاد باید ارتباط نزدیکتری میان مجموعه‌های خصوصی درمانگر و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شود و معاون درمان دانشگاه وظیفه درمان اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد را برعهده دارد.

وی بیان داشت: دانشگاه به عنوان متولی کیفیت اقداماتی انجام داده و در حیطه کمپ‌ها و درمان‌های سرپایی و همچنین در حیطه فروش غیرقانونی داروها مشکلاتی داشتیم که شاهد درمان غیر مجاز بودیم و باید فعالیت این گروه متخلف را با اقداماتی همچون افزایش هزینه جرم کاهش داده و به مرور زمان تعطیل کنیم و تنها فعالیت‌هایی استاندارد و تأیید شده را در بحث درمان اعتیاد شاهد باشیم.

*حضور خود را در سازمان‌های بین‌المللی اعلام خواهیم کرد

سعید عابدین دبیر انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی اظهار داشت: در سال 93 تعداد 28 جلسه را با حضور اعضای انجمن برگزار کردیم و پیگیری و مکاتبات متعددی در بحث ارتقاء مراکز، فعالیت یک مرکز در دو شیفت و غیره را داشتیم.

وی افزود: پیشنهادات زیادی در جهت ارتقاء کمی و کیفی مطرح شده و تلاشمان عملی کردن بهترین پیشنهادات است و می‌خواهیم حضور خود را در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کنیم.

دبیر انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی عنوان کرد: فعالیت مراکز از سال 80 شروع شد و از سال 82 به صورت خودجوش شورایی تشکیل شد و درخواست مطالبات از مسئولان امر از همان زمان آغاز شد و 10 سال تلاش فعالان این عرصه را ارج می‌نهیم و امیدواریم که در این مسیر با هدایت کارشناسان و حمایت مسئولان گام‌هایی پررنگ‌تر و ثمربخش‌تر برداریم.

* دارو باید متناسب با نوع بیماری بیمار تجوزی شود

بیتا میرزایی نایب رئیس انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از چالش‌های درمان بیماران اعتیاد تنوع چالشی دارویی بود که موجب مشکلاتی برای پزشک و بیمار شده بود و دغدغه موجود در داروی متادون بحث سوء مصرف ان است و همیشه این دغدغه را داشتیم که چگونه این دارو را استفاده کنیم که موجب سوء مصرف نشود.

وی افزود: شرکت داروسازی به دنبال به راه حلی برای حداقل رساندن ریسک سوء مصرف این نوع داروها هستند و باید متناسب با نوع بیماری بیمار نوع داروی مورد نیاز را به وی تجویز کنیم.

نایب رئیس انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طرحی در بحث درمان اعتیاد با عنوان «هر مرکز درمان اعتیاد، یک کارگاه آموزشی» در تهران در حال اجراست که فاز نخست آن اتمام رسیده و هم‌اکنون فاز دوم این طرح در حال اجراست و نتایج نهایی آن در کنگره سالانه درمان اعتیاد که شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد ارائه می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: به دنبال ارائه افیکستی مناسب داروها هستیم تا بتوانیم دارویی سالم و مفید را به بیماران عرضه کنیم و از همه متخصصان و کارشناسان این حوزه درخواست داریم تا در این راه یاری‌گرمان باشند.

* افشای اسرار محرمانه و صدور گواهی خلاف عمده‌ترین شکایات مطرح شده بوده است

علی سالاری رئیس کمیسیون‌های پزشکی قانونی خراسان رضوی اظهار داشت: مسئولیت اخلاقی، حقوقی و انضباطی در هر حوزه فعالیتی وجود دارد و حوزه پزشکی هم ملزم به اجرای درست آنهاست و در این حوزه مسئولیت مدنی و کیفری هم داریم و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

وی افزود: رازداری، عدم افشای اسرار محرمانه، عدم صدور گواهی خلاف، فروش مواد مخدر دارویی با مجوز از جمله مواردی است که در بحث درمان بیماران باید به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون‌های پزشکی قانونی خراسان رضوی عنوان کرد: به لحاظ قانونی کسی که ادعایی را مطرح می‌کند باید آن ادعا را اثبات کند و اگر خلاف آن ادعا اثبات شود طبق قانون با فرد متخلف برخورد می‌شود.

سالاری گفت: در بحث پزشکی عمده شکایات مطرح شده توسط شاکیان در دو بحث افشای اسرار محرمانه و صدور گواهی خلاف بوده است.

* کمیته آموزش و پژوهش انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی دایر شده است

حامد بهاری دبیر کمیته آموزش و پژوهش انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی اظهار داشت: انجمن صنفی یک کمیته آموزش و پژوهش دارد که به پیگیری اقدامات لازم در جهت برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و آموزشی می‌پردازد.

وی افزود: این کمیته 3 ماه است که تشکیل شده و کار خود را به شکلی رسمی آغاز کرده و یک رایزنی‌ای هم با مرکز تحقیقات علوم رفتاری بیمارستان ابن سینا مشهد داشته است و در این راستا جلساتی مشترک برگزار شده تا برنامه‌ها با کیفیت بیشتر و بهتر برگزار شود.

دبیر کمیته آموزش و پژوهش انجمن مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی اذعان داشت: تلاش ما این است که تمامی برنامه‌ها طبق استانداردها و چهارچوب تعریف شده انجام شود و آموزش لازم در این راستا به اعضا داده شده تا بتوانند خدمات خود را به مردم به شکلی بهتر و مطلوب‌تر ارائه کنند.

در پایان این مراسم طرح کشوری «هر مرکز، یک کارگاه آموزشی» افتتاح شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

سیدمحمد شخص امام پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.