قدس آنلاین: مدیر کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه ظهر امروز در نشست بنیاد صیانت از نهاد خانواده خراسان رضوی که در محل اداره کل دادگستری این استان برگزار شد، کاهش طلاق توافقی را از جمله اولویت های قوه قضائیه عنوان کرد.

طلاق های ناشی از خیانت همسران ۲ رتبه ارتقا یافت/خراسان رضوی رتبه اول کشور را در نسبت ازدواج به طلاق دارد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی محمد زنگانه  ظهر امروز در اداره کل دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: طلاق های ناشی از خیانت همسران ۲ رتبه ارتقا پیدا کرده که ایجاد ذهنیت منفی در خانواده ها به دلیل وجود شبکه های اجتماعی، از جمله دلایل این ارتقایافتگی منفی و مضر است.

وی تاخیر در ارسال آیین نامه به استان ها را از جمله مشکلات مداخلات در بحث طلاق دانست و تصریح کرد: گاهی آیین نامه های پیشگیری از طلاق با تاخیر ۱ ساله به استان ها ارسال می شود و استان هایی که به طور ابتکاری مداخلاتی را داشته اند، موفق تر از سایرین عمل کرده اند.

ادامه داد: بر اثر مداخلات ابتکاری برخی استان ها نظیر استان البرز و یزد، سازگاری زوج های در مرز طلاق به بیش از ۹۵ درصد رسیده است که نشان دهنده موفقیت این مداخلات ابتکاری است.

زنگانه با اشاره به اینکه خراسان رضوی رتبه اول کشور را در نسبت طلاق به ازدواج دارد، گفت: خراسان رضوی رتبه اول کشور را در نسبت ازدواج به طلاق دارد که نیاز به یک کار جهادی در حوزه تحکیم بنیان خانواده داریم.

وی پیرامون حرکت به سوی ظرفیت های مردمی یادآور شد: بنیاد صیانت از نهاد خانواده باید به سوی ظرفیت های غیر رسمی و مردمی برود و از دستگاه های حاکمیتی دور شود.

مدیر کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه در ارتباط با بسته حمایت از قانون خانواده افزود: دستور العمل اجرایی احداث مرکز مداخله در بحران طلاق در مجاورت دادگاه های خانواده صادر شده است.

در ادامه این نشست خبری، امیری اصفهانی، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه اظهار کرد: در ۲ سال گذشته شاهد کاهش پرونده های مختومه طلاق بوده ایم که از منظر کاهش تراکم کاری دادگستری می تواند خبر خوبی تلقی شود اما باید کمتر پرونده ای تحت عنوان طلاق وارد دادگاه های سراسر کشور شود.

وی بر ضرورت طولانی کردن فرایندهای طلاق توافقی تاکید کرد و گفت: هرچند طلاق توافقی در قانون جایز شمرده شده است اما باید به سمت سخت تر کردن و طولانی تر کردن فرایند طلاق توافقی با رعایت قانون حرکت کنیم.

امیری اصفهانی ادامه داد: بیش از ۷۰درصد طلاق های کل کشور، طلاق توافقی است که نیاز به مداخلات جدی در این حوزه داریم.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه شبکه های اجتماعی را از جمله دلایل افزایش طلاق و تقسیم روابط دانست و تاکید کرد:گفت و گوهایی که در شبکه های مجازی صورت می گیرد از جمله دلایل افزایش طلاق است و باید توجه داشت که عمده تقسیم روابط عاطفی و جنسی در این فضاها شکل می گیرد.

وی طلاق را در زمره ۱۰ عنوان اصلی آسیب های خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: ممکن است طلاق در مقایسه با سایر جرایم چندان قابل توجه نباشد اما باید توجه داشت که طلاق در زمره ۱۰ عنوان اصلی آسیب های خراسان رضوی است.

امیری اصفهانی برخورد رفع تکلیف گرایانه را آفت دادگستری ها و سایر نهادهای ذی ربط در برخورد با پرونده های طلاق دانست و بیان کرد: به مقوله طلاق نباید به چشم یک رفع تکلیف نگاه کرد و باید توجه داشت که نگاه رفع تکلیف گرایانه آفت نهادهای ذی ربط در حوزه طلاق است.

در ادامه این نشست خبری، امیر مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: استان خراسان رضوی اولین استانی است که بنیاد صیانت از نهاد خانواده را تشکیل داده است.

وی توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون مدیریت طلاق توافقی تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید مداخلاتی جدی در حوزه طلاق های توافقی صورت بگیرد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: برای کاهش طلاق توافقی نیاز به تهیه دستورالعمل های ذی ربط داریم که ۸۰ قاضی تهیه این دستورالعمل را بر عهده گرفته اند.

مرتضوی در خصوص مداخلات صورت گرفته در ۴ شهرستان مستعد طلاق استان خراسان رضوی بیان کرد: مداخلاتی در حوزه پیشگیری از طلاق در ۴ شهرستان مستعد طلاق  اعم از نیشابور، سبزوار، قوچان و طرقبه و شاندیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در شهرستان های قوچان، کاشمر، زاوه و...اقدامات ابتکاری و کلاس های آموزش قبل از ازدواج متعددی صورت گرفته که توانستند آسیب های متقاعب را تا ۹۰ درصد کاهش دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    واقعا اين يك فاجعه است . ازدواجي كه بر اساس نص قران بايد زمينه ساز تسكين باشد به يك چالش كريه بدل شده است . چرا ؟ چون همه چيز حول محور ماديات مي چرخد و كسي از ازدواج براي رسيدن به هدف اصلي كه خدا فرموده ، استفاده نمي كند . مفهوم هم كفو بودن به هم سطح بودن در داشتن مدرك تحصلي و بنيه مالي و رنگ و لعاب ظاهري تنزل پيدا كرده است و تا ما نتوانيم اين فرهنگ اشتباه را اصلاح كنيم بيان عوامل فرعي بعنوان مقصر دردي را دوا نخواهد كرد . آيا با بهري گيري از رهنمود هاي قراني و روايي باز هم كسي دنبال ماهواره و شبكه هاي اجتماعي و اينترنت مضر مي رود ؟ اين ابزار كارد دو لبه هستند اگر ما از تيزي ان به عنوان الت قتاله استفاده مي كنيم ايا بايد انها را حذف كنيم ؟ فرهنگ ازدواج هاي اسلامي را گسترش دهيد .