گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - دو سال از عمر کابینه تدبیر و امید می‌گذرد و سیاست عدم مداخله مستقیم دولت در بازار مسکن و تلاش برای خروج از رکود با کمک فعال‌تر کردن بخش خصوصی همچنان در دستور متولیان این حوزه است.

وعده‌های دولت برای مردم «خانه»  نشد!

وزارت مسکن عملکرد خود را در حوزه مسکن طی دو سال گذشته قابل دفاع می‌داند و مدیرانش ادعا می‌کنند، اجازه نداده اند چرخه فعالیت اقتصادی این حوزه از حرکت بایستد، آن هم در شرایطی که تنگناهای مالی و بانکی بر اقتصاد کشور حاکم بوده است. دولت اتمام طرحهای نیمه تمام مسکن مهر با سیاستی متفاوت از دولت قبل و به عبارتی بدون استقراض از بانک مرکزی و دامن زدن به تورم و حل مشکلات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر را از جمله اقدامهای قابل دفاع خود در دو سال اخیر می‌داند. آن طور که اصغر مهرآبادی، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، در دو سال گذشته و برخلاف جوسازی‌های انجام شده علیه اقدامهای «مسکنی»، دولت تدبیر و امید  437 هزار و 682 واحد مسکن مهر افتتاح کرده  و 537 هزار و 759 واحد به متقاضیان تحویل شده تا بدین وسیله سهم دولت یازدهم در افتتاح مسکن مهر به 30 درصد  و در تحویل واحدها به 44درصد برسد.

اما بازگشت به گذشته نشان می‌دهد، دولت یازدهم برای رفع اشکالها و نواقص حوزه مسکن در سالهای پیش از خود بویژه مسکن پر حرف و حدیث مهر و با هدف خانه دار کردن جامعه هدف که متقاضیان واقعی کم درآمد هستند، ضمن وعده ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن و افزایش تسهیلات، اجرای قانون جامع مسکن و شکستن انحصار بانک مسکن در تسهیلات دهی، سه طرح مسکن حمایتی( با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، مسکن اجتماعی( جایگزین مسکن مهر و با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی)،  و مسکن مشارکتی( در شهرهای جدید) را به افکار عمومی معرفی کرد، اما به گفته کارشناسان تاکنون و پس از گذشت دو سال حداقل توفیق را در اجرای طرحها داشته و این عدم توفیق تا جایی است که قاطبه صاحبنظران عقیده دارند، دولت یازدهم در دو سال اول عمرش حوزه مسکن را بی‌متولی، بی‌سیاست و در فضایی مبهم و همچنان راکد رها کرده و تاکنون فقط برخی از وعده‌های دولت مربوط به خانه به دوشان مستأجر اجرایی شده است.

واقعیت این است که هزینه‌های تأمین مسکن، این روزها متناسب با نوسانات اقتصادی و همگام با تورم به طور متوسط 35 درصد از بودجه خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که به گواهی آمار و ارقام افزون بر نقش آفرینی بسزایی که مسکن در رشد اقتصادی دارد، 11 تا 15 درصد از ظرفیت اشتغالزایی کشور هم با این حوزه گره خورده است.

یک کارشناس حوزه مسکن که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تورم‌زایی و بی‌توجهی به استاندارد در ساخت مسکن مهر در دولت گذشته می‌گوید: دولت فعلی با تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذشته از طرح مسکن اجتماعی به عنوان جایگزین مسکن مهر نام برد؛ طرحی که بنا بود با تکیه بر پس‌انداز متقاضیان و البته تسهیلات بانکی اجرا شود، اما نه تنها بسیاری از متقاضیان مسکن مهر هنوز چشم به راه اجرای وعده‌ها هستند، بلکه طرح جایگزین فقط در حد حرف و روی کاغذ باقی مانده است، حال آنکه قرار بود مسکن اجتماعی از اواخر سال گذشته اجرایی شود.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: متأسفانه طرح مسکن اجتماعی با اینکه جامعه وسیعی را زیر چتر خواهد گرفت، هنوز به مرحله نهایی نرسیده و حتی در پیش نویس آن به جزئیات و چگونگی اجرای آن اشاره نشده است.

احمدرضا سرحدی، کارشناس دیگری است که عقیده دارد طرحهای سه گانه مسکن اجتماعی، مشارکتی(آزاد) و حمایتی نه تنها برای مردم خروجی خاصی نداشته، بلکه برای دولت هم مفید واقع نشده است!

وی به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه تاکنون این طرحها فقط به صورت شفاهی، غیرمدون، فاقد برنامه و به عنوان ایده و نظریه بیان شده‌اند، حال آنکه قرار بود معضلات مسکن مهر به واسطه طرحی جایگزین،  رفع شود.

وی ادامه می‌دهد: از میان وعده‌های دولت تاکنون افزایش وام مسکن ( 60 و 80 میلیونی) اجرایی شده که هنوز پای این وامها به بازار باز نشده است. به گفته وی، دولت تاکنون و زیر فشار افکار عمومی و نمایندگان مجلس به دنبال تکمیل پروژه‌های ناتمام مسکن مهر بوده و به نظر می‌رسد، در دو سال باقی مانده باید دید برای اجرای طرحهای سه گانه وعده داده شده تا چه حد موفق عمل می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    میخاستم اسمشو عوض کنم هس